Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

A korrupció mindenhol sláger

2020. augusztus 18. 09:00 - Méltányosság Központ

Az élet legtöbb eleme kezd visszatérni a normális kerékvágásba, még akkor is, ha a vírus hatását továbbra is nap, mint nap érzékeljük. A politika sincs ezzel másképp, szép lassan végéhez közeledik az az időszak, amikor kizárólag a vírus okozta problémák kezeléséről szóló kommunikáció lebegett a vezetők szeme előtt. Az újrakezdéssel előkerülnek a szokványos politikai ügyek – Kanadában például egy korrupciós ügy tudta átvenni a koronavírus helyét a címlapokon.

canada-55981_1920.jpg

Nem sokkal a karanténintézkedések bejelentése után a kanadai kormány rendkívül anyagi segítséget ígért a felsőoktatásban tanulóknak, de az ilyen típusú támogatásokért felelős központi intézmények nem tudták vállalni ennek menedzselését a víruskezelés miatt rájuk háruló munkateher miatt, így inkább egy civil szervezetet bíztak meg a program levezénylésével. A probléma csak az volt, hogy a feladatot az a WE Charity kapta meg, amelyhez mind Justin Trudeau-t, mind kormányának és pártjának más tagjait szoros szálak kötik (közeli rokonaik jutottak jelentős összegekhez az alapítvány révén). A botrány még korántsem ért véget, eredményeképp pedig Trudeau népszerűsége a víruskezelés kezdetén elért csúcsról bezuhant.

Az ügy rámutat arra, hogy legyen bármekkora is a polarizáció, legyen bármilyen nagy is a különbség bal- és jobboldal között, vannak bizonyos problémák, amelyek politikai oldalaktól függetlenül fntosak a szavazóknak – ilyen a korrupció. Magyarországon ez a baloldali-liberális ellenzék egyik fő hívószava, Kanadában ugyanezt a konzervatívok tűzték zászlajukra. Éppen ezért lehet ez annyira fontos ügy, hogy magát a víruskezelést is felülírja – minden szavazónak fontos, hogy a lehető legtisztább kezűek legyenek a politikusok. A választásokon az ingadozó szavazók számára döntő tényező, hogy melyik jelölt tűnik kevésbé korruptnak, hajlandóak lehetnek egy olyan jelöltre is szavazni, akinek bár a nézeteivel és javaslataival nem értenek egyet, de őszintének és becsületesnek tartják.

checkmate-1511866_1920.jpg

Tulajdonképpen természetesnek tűnhet, hogy minden szavazót érdekel, hogy egy adott szempont vagy ügy kapcsán melyik párt hogy teljesít, mit képvisel. Az elmúlt néhány évtizedben azonban ez nem ilyen egyértelmű; egyre inkább jellemző, hogy a pártok kisajátítanak egy-egy témát, és nem is foglalkoznak a másik oldalnak fontos ügyekkel. Így például a kanadai Konzervatívok rengeteget beszélnek a költségvetési fegyelemről, és ostorozzák a többi pártot, amiért nem szentelnek neki elég figyelmet, míg a Liberálisok például rengeteget beszélnek a társadalmi igazságosságról, de egymás témáit a legritkább esetben érintik. Ezért akinek fontos a költségvetési hiány alakulása, a Konzervatívokhoz, aki a társadalmi igazságosságot tartja szem előtt, az pedig a Liberálisokhoz húz (ez persze leegyszerűsítés). Nem kell megítélni, hogy melyik párt mennyit tesz az adott ügy érdekében, mert szinte egyáltalán nem foglalkoznak egymás témáival. A világban most már azt is látjuk, hogy pártok kifejezetten egyetlen ügy kapcsán jönnek létre (lásd pl. a Brexit Pártot az Egyesült Királyságban).

Az ügyek kisajátítása megnehezíti a párbeszédet az oldalak között, mert egyszerűen nem is képesek ugyanarról a témáról beszélni; egymás ügyei nem fontosak a különböző nézetek képviselőinek. Ebből a szempontból kifejezetten jó, hogy vannak még olyan ügyek, mint például a korrupció, ami gyakorlatilag minden választónak sokat számít, és így képes egy skálát nyújtani, amin el lehet helyezni a politikusokat (korruptak/becsületesek). Egyre több ügyben ez viszont nem lehetséges: csak egy-két párt van az egyes skálákon, a többit el sem lehet rajta helyezni, mert az adott ügyet kisajátította magának egy konkrét oldal.

Az ügykisajátítás folyamata nehezebbé teszi a demokrácia működését,
mert elzárja egymástól a politikai táborokat.

Jó lenne, ha az egyes témákról nem csak egy-egy párt beszélne, mert diskurzus nélkül a szakpolitikai ötletek sem tudnak megfelelően fejlődni, a véleménybuborékokban csak egyre radikálisabb javaslatok kerülnek elő, ami csak még jobban elidegeníti a másik oldalt a témától, és a mindenkinek kedvező megoldások reménye elillan.

Rajnai Gergely

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr6016167136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.08.20. 06:54:54

Nálunk ez azért nem érdekes, mert mindkét oldal korrupt. Ezért hiba a balfékektől hogy szinte csak ezt a témát tolják.

morph on deer 2020.08.20. 08:58:19

@midnight coder:
Árnyalatnyi szépséghiba, hogy már több mint tíz éve ez a kormány van hatalmon, ergo ők felelősek a bő évtizede folyamatosan zajló korrupcióért.

Arról már nem is beszélve, hogy a korábbi idők amatőr próbálkozásaihoz képest, mostanra ez már ipari méretekben és profi módon zajlik.

Vesd össze: mondjuk Nokiás doboz vs adriai üdülés, magánrepülővel luxusyachttal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.08.20. 09:16:03

A korrupciós vád lényege: nem tudok mást kitalálni a nekem nem tetsző kormányzatról.

Amikor azt olvasom valamelyik liberális médiában, hogy x ország kormánya korrupt, alapból szimpatikus lesz az adott kormány. Hiszen valószínűleg nem fogadott szót a globálkulákoknak és filantrógereknek.

Geo_ 2020.08.20. 09:36:01

@midnight coder: Természetesen magyarországon is létezik korrupció. hu.wikipedia.org/wiki/Korrupci%C3%B3 Sőt, éppen a kormány lépett ezen a területen elég jelentőset a pénztárgépek bekötésével.
Ugyanakkor a jelenlegi politikára nem lehet a korrupciót értelmezni. Hiszen pl. éppen a kaszinók maradtak ki ebből. Ha pofátlanul is, ámde formailag jogosan kérte ki magának Orbán, vagyis hogy szerinte nincs korrupció, mert az nem történhet meg, hogy a politikát gazdasági szereplők próbálnák megvásárolni. Hiszen nálunk a politikai hatalom uralja a gazdaságot is, vagyis nem Mészáros, a stróman kér valamit Orbán Viktortól, hanem fordítva.

Az ellenzéknek ezért nem korrupcióról - hanem maffia-államról kell(ene) beszélnie. A korrupció egy olyan kedélyes valami: hálapénzt adunk, nem kérünk számlát, stb.

takineni 2020.08.20. 09:36:05

@Tamerlane: egy ember meggazdagodása nem döntő, akkoriban meg volt 100 vagy 1000 kis Mészáros, no melyik jobb :) no melyiket válaztanád ?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.08.20. 09:37:13

@Tamerlane:

Az "ország szétlopása" csak egy ballib propagandahazugság, troll.

arthurthedent 2020.08.20. 09:53:27

@Tamerlane: Matyi, új nick? :D Kitiltottak?

Emmett Brown 2020.08.20. 10:10:35

@Geo_: a gazdaság alsóbb rétegének fehérítése csakugyan komoly eredmény (bár ugye a folyamatos fehéredés miatt a tényleges gazdasági növekedés alacsonyabb volt, mint a mért!), de a politika strómanjai többet csatornáznak be, mint valaha.

A nemkérekszámlát az viszont sehol sem korrupció, az mezei adócsalás.

takineni 2020.08.20. 10:49:37

@Tamerlane: ha nem tetszik, akkor el lehet menni az országból :)

2020.08.20. 11:00:27

@morph on deer:

Bizony ez így igaz. Ha valaki amatőr módon lop, amatőr módon korrupt, mind a 2010 előtti liberofasiszta kurzusok, az megbocsátható.
Szerinted.

2020.08.20. 11:04:14

@Geo_:

Magyarország nem maffiaállam. Azért nem, mert az Orbán-rezsimnek semmi köze a maffiához.

blah 2020.08.20. 11:06:05

@midnight coder: azért gondold végig mekkorát hazudsz. az mszp már halott régen, nem két oldal van, több párt még nem volt hatalmon, hogy a korrupciót gyakorolják. és persze az, hogy már elhitette veled a fidesz ezzel a mértékű korrupcióval, hogy ez a mindennapok része, az csak az bizonyítja milyen egy segghülye gerinctelen ember vagy.

Emmett Brown 2020.08.20. 11:35:27

@Quercus Maximus: nem attól lesz maffiaállam, hogy illegális tevékenységeket is folytat, hanem attól, hogy az államszervezet jelenlegi fő célja egy jól ismert kör hízlalása.

Geo_ 2020.08.20. 11:39:10

@Quercus Maximus: hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_polip

Ha elolvastad ezt a három kötetet, akkor nyilatkozz, légszíves. A maffiaállam egy összetartozó fogalompár, mint pl. a liberális demokrácia: ez utóbbihoz sem kellenek liberálisok, konzervatívok, zöldek, szocialisták is tudják művelni.

Ha gondolod, mindig leírhatom: az Orbán rezsim egy kívülről korlátos, versengő autokratikus hibrid rezsim, melynek működését a maffiaállam koncepció alapján érthetjük meg, melynek nincs vezérlő ideológiája (mint. pl. a lengyeleknél), mert a gazdasági és politikai hatalom maximalizáslása vezérli, de ha mégis ideológiával akarjuk jellemezni, akkor a szoros korreláció miatt fasisztoidnak nevezhetjük.

De posztunk szempntjából most nem lényeges egy ennyire árnyalt meghatározás.

@Tamerlane: korrupt országokban a gazdaság lefizeti a politikát - nálunk erre nincs szükség, hiszen az egyik fél Orbán, a másik fél pedig a strómanjai.

2020.08.20. 12:04:43

@Geo_:

Én nem vagyok budapesti libernyák romkocsmaértelmiségi progresszív talibán, így leszarom magyarbálint, meg a többi országrontó szarházi szdsz-es gazember véleményét.

2010-ben világosan a szátokba lett rágva, ez a mocskos banda, élén Magyarország első számú szellemi környezetszennyezőjével gyurcsány fegyenccel még egyszer nem fog kormányra kerülni. Ez vonatkozik dobrev transzvesztita lárifáriklárira is.

Geo_ 2020.08.20. 15:08:23

@Quercus Maximus: gondoltam, hogy nem várhatok tőled túl sokat - ezért linkeltem egy összefoglaló cikket.

Megjegyzésed nem cáfolja azt, amit írtam - úgyhogy ahhoz illenék hozzászólnod. Ha tudsz.

nincs1agy 2020.08.20. 15:14:47

Meg a zoktatás meg a zegészségügy is mindenhol sláger..:)

nincs1agy 2020.08.20. 15:19:44

A 4-es metro olaf jelentésben megállapított 170 milliárdos korrupciója döntő többségben a szociszadesz vezetéshez kötődik..

"Ácsi gitár ez még fiktívnek is szar" Ki is mondta?

Vecsési számlagyár..

Autópálya pénzek..

A spontán privatizációs és módszerváltás utáni privatizációs disznóságok döntő többségükben megint csak a posztszoci elithez köthetők.

felső határ nincs 2020.08.20. 15:40:01

Ahhoz kepest hogy az allitolagos korrupcio milyen fontos a szavazoknak, a 2018as valasztasi eredmeny tanuskodik:

Fidesz szavazotabora 200ezerrel nott 2014 ota, a tobbieknel zero osszegu a jatszma

nincs1agy 2020.08.20. 15:48:52

A 4-es metro olaf jelentésben megállapított 170 milliárdos korrupciója döntő többségben a szociszadesz vezetéshez kötődik..

"Ácsi gitár ez még fiktívnek is szar" Ki is mondta?

Vecsési számlagyár..

Autópálya pénzek..

A spontán privatizációs és módszerváltás utáni privatizációs disznóságok döntő többségükben megint csak a posztszoci elithez köthetők.

kvadrillio 2020.08.20. 16:01:56

ha Vuhanban vége lett, akkor itt is vége lesz a vírusnak.
Üzent a kínai pártmédia a vuhani medencés buli miatt aggódóknak: „Savanyú a szőlő”
Szurovecz Illés Külföld ma 11:58 124
Új fejezet kezdődik a 444 életében.
Érdekel

Világszerte sokan felvonták a szemöldöküket, amikor hétfőn megjelent egy videó arról a vuhani medencés buliról, amelyen az AFP szerint több ezren zsúfolódtak össze, láthatóan távolságtartás és maszk nélkül. Vuhan az a kínai város, ahol tavaly év végén először észlelték az új típusú koronavírust, és amit hónapokon át lezárva tartottak.

2020.08.20. 16:31:06

@morph on deer:

"Vesd össze: mondjuk Nokiás doboz"

Jaj, istenkém. A Nokiásdoboz, bár érdekes sztori, de kutyaf.sza ahhoz képest, amivel a szokik, (na jó, arányaiban döntően ők, és a kapcsolati hálójuk) a rendszerváltás kori privatizációt lezavarták.
Gyakorlatilag a nemzeti vagyon nagy része lett hugyér sz.rért "privatizálva".
Aztán most, hogy 10 éve ki lettek b.szva a húsosfazék mellől, ajvékolnak.
OV.-éknak szinte kötelező volt 2010-ben forrásokhoz jutni, hogy legalább a ballib média egy részét megszerezhessék. (Nyomasztó volt a ballib médiafölény, kezdve a közmédiával persze) Nevezzük ezt szükséges rossznak. Én ugyanezt tettem volna. Amúgy egyébként az emberek 90%-a is. A leginkább azok, akik most fröcsögő nyállal szitkozódnak.

Geo_ 2020.08.20. 17:08:04

@Quercus Maximus: nézd, lehet, hogy felmenőid Sanghaj kietlen utcasarkain kényszerültek a megélhetésüket biztosítani - de attól még képes lehetnél felfogni, hogy a topik még változatlan: korrupció.
De abban egyetértek, hogy a z Orbánék ezt is ezerszer profibb módon csinálják, ők le sem hajolnak a földre koszos 1-2 millkáért.

Geo_ 2020.08.20. 17:09:13

@diktatúrarettegő: A rekord magas GDP zuhanást a KOVID járvány világgazdaságra gyakorolt hatása okozza.

Én ezt hajlandó vagyok készséggel elismerni - mindazoknak, akik elnézést kérnek a Bajnai kormányt ért támadásokért.

Geo_ 2020.08.20. 17:15:39

@diktatúrarettegő: de kutyaf.sza ahhoz képest, amivel a szokik, (na jó, arányaiban döntően ők, és a kapcsolati hálójuk) a rendszerváltás kori privatizációt lezavarták.

Na, erről kérdezd Martonyi Jánost

Média: eleve az övék volt a MaNem, a HírTv, az egyik országos rádióadó - s elfoglalták az összes közszolgálatit. Mihez kellett még a pénz? Vagy csak viccelni tetszik?

takineni 2020.08.20. 18:04:15

@Tamerlane: ahogy apad mondta, el lehet menni innen.

nincs1agy 2020.08.20. 19:10:24

A 4-es metro olaf jelentésben megállapított 170 milliárdos korrupciója döntő többségben a szociszadesz vezetéshez kötődik..

"Ácsi gitár ez még fiktívnek is szar" Ki is mondta?

Vecsési számlagyár..

Autópálya pénzek..

A spontán privatizációs és módszerváltás utáni privatizációs disznóságok döntő többségükben megint csak a posztszoci elithez köthetők.

nincs1agy 2020.08.20. 19:12:51

@diktatúrarettegő: Bizony.. ellenzékben a Fidesz ott állt egy szál Hír Tv-vel meg egy Magyar Nemzettel, és valahogy senki nem aggódott Brüsszelben a kiegyensúlyozott médiaviszonyok miatt..

Geo_ 2020.08.20. 19:43:55

@Quercus Maximus: a kicsihuszár az, aki Sanghajban látogatott

Geo_ 2020.08.20. 19:49:28

@diktatúrarettegő: a Martonyi, Simicska szálat ügyesen ejtetted

nincs1agy 2020.08.20. 20:32:33

@Tamerlane: Gyurcsány karakterét nem kell rombolni. Nem is nagyon lehet. Egy rom ő maga.

nincs1agy 2020.08.20. 20:35:20

@Tamerlane: Köztévé? Ugyanmár. Egy alacsony látogatottságú média. A Napklete pedig keményen kormánypárti volt akkor.Húsz évig pénz, paripa fegyver, és a sajtó túlnyomó többsége a ballibsi brigáddal volt. Balliberált aranykor. De jó, hogy vége van..:))

nemecsekerno_007 2020.08.20. 21:07:01

@nincs1agy: Jaja, bőven elég ha hozza a szokásos formáját. Csak hagyni jell érvényesülni :)))))))

nemecsekerno_007 2020.08.20. 21:53:00

Te mondd, hogy korrupció a te hangod mélyebb.

takineni 2020.08.20. 22:34:35

@Tamerlane ismételned kell magad, hogy ne érezd magad egyedül a véleményeddel :)

azt sorold már mit tett az elenzék az orszégért amikor kormányon volt, ebben legyél már jó, ne a mocskolódásban, avval csak a együgyű bolsi haverjaidat tudod meggyőzni, mást úgy sem, ha még nem vetted volna észre.

Hogy apádat idézzem, kivül tágasabb :)

Dan da Man 2020.08.21. 04:52:37

Pfűha!

Akcióban a brigád. Szóba kerül egy olyan téma, amiben van azért némi igazság, és rögtön munkába lendül a gépezet:
- a bagatellizálók
- a másik oldal hibáit felemlegetők
- az olvashatatlanná tevő "szimpatizánsok"
Koordinált támadás, amelyben az értelmes vita, beszélgetés lehetetlenné válik egy fájdalmas pontjáról a rendszernek.
És hát ez a cél...

Na, régen EZ nem volt, illetve nem így. Csak mára sajnos van az Internet. És ilyen körülmények közt nehezebb autokráciát irányítani...

Dan da Man 2020.08.21. 05:04:49

@Quercus Maximus: Jajtenagyonbutavagy!

Ott falun, amikor előástak a disznóólból, és észrevették, hogy mozog a trágya, és a libernyákok megmentettek és nem kilapátoltak a szarral együtt, akkor kellett volna elmagyarázni, hogy a személyes sértettség nem politikai kérdés.

De tudod mit? Én tényleg kíváncsi vagyok, hogy NEKED, SZEMÉLYESEN mivel ártott az előző rendszer annyira, hogy ezt a mostanit tövig képes vagy benyelni, és fulladozás közben még örülsz is, hogy lenyomják a torkodon?

Tényleg nem látod át, hogy az előző rendszer bűnei (amik sajnos elévülhetetlenek) ugyanolyan rombolóak, mint a mostaniak? Sőt, idő függvényében a mostaniak lassan nagyobb kárt okoznak?
És tényleg azzal érvelsz, hogy azért szabad ezeknek, mert azoknak is szabad volt?

Nem az a baj, hogy kicsi az IQ-d. Ezzel sokan vannak így. A baj az, hogy rendkívül nagy pofád van hozzá. És még ez is megbocsátható lenne, ha nem lennél egy stílustalan 0, aki azon a nagy száján csak irritálóan fröcsögni tud.
De leginkább sajnállak, hogy a nyomorúságos vidéki életed fénypontja az, hogy ha ráhányhatsz valakire. Úgy zsigerből.
Úgy látszik a rendszer mégsem szolgál téged túl jól, különben értelmesebb elfoglaltságot is találnál. Még a szomorúan magas korlátaid ellenére is...

nemecsekerno_007 2020.08.21. 09:54:03

@Tamerlane: Gyurcsány nélkül nincs Fidesz 2/3. Miért is karaktergyilkolnák?!?

takineni 2020.08.21. 10:00:15

@Dan da Man: oké, sorold már mi jót tettek az előzőek. Ha megkérhetlek legyenek tények, mint pl a többgyermekes családok adokedvezmenye, vagy hogy visszavették a stratégiai szolgáltatókat a külföldiektől. De ha csak mocskolódóni tudsz akkor egyedül maradsz mint Tamerlane haverod. Együtt takarodhatnatok is az országból ha ennyire nem tetszik a rendszer legalább elfrocsognetek egymas szájába. Mindenki nevében is köszi ha megtennetek ez a kis szívességet.

lecsó papa 2020.08.21. 10:10:43

@nemecsekerno_007: Gyurcsány életbiztosítás Orbánnak.

nemecsekerno_007 2020.08.21. 19:04:23

@takineni: Jaja, teljesen igazad van. Szerintem soha nem volt ilyen jó kormányunk. Amúgy nem gondoltam volna, hogy erre képes lesz a Fidesz és Orbán. Nekem ez meglepetés.

nemecsekerno_007 2020.08.21. 19:05:42

@lecsó papa: Gyurcsány az önkéntes ördög aki felfesti magát a falra, nap mint nap.
süti beállítások módosítása