Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

A csendes EP-kampány

2014. május 24. 10:43 - Méltányosság Központ

Az európai pártok továbbra sem kápráztatják el a választóikat se programjaikkal, se a kampányaikkal. Magyarországon az egyértelműen prioritást élvező áprilisi országgyűlési választások után valószínűleg sokan reménykedtek egy kreatív EP választási kampányban. A felkészülési és kampány időszak rövidsége miatt – figyelembe véve az alacsony szavazói hajlandóságot – érdekesnek is ígérkezhetett volna az elmúlt pár hét. Azonban leszámítva a május 23-i hazai EP listavezetők vitáját, nem lett az!

Összegyűjtve az hazai parlamenti pártok EP-kampány videóit, a bizonytalanok vagy a semleges választók vizsgáltuk meg, mennyire alkalmasak a két csoport meggyőzésére. Három kritérium alapján készült el a mobilizációs osztályozás, azaz: első nézésre (a felállított kritériumok alapján), milyen összhatást érhet el az adott videó és mennyire sarkallhatja a választót a voksolásra. Minden videó esetében megvizsgálásra került a kivitelezés (technikai megvalósítás), a hangulat (környezet és stílus) és az üzenet (vízió, szlogen, ígéret). Bár a pártok több videót is készítettek, csak egy került elemzésre (a továbbiak is megtekinthetőek az értékelés végén). Vajon melyik képes leginkább megmozgatni a semleges vagy bizonytalan szavazókat?

Fidesz - Május 25-én újra csak a Fidesz (értékelt videó)

Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat: szakmai hozzáértést és magabiztosságot sugároz. (5)
Üzenet: leegyszerűsítő, kizárólag a nemzeti/kormányzati érdekek védelme. (2)
Összhatás: A miniszterelnök személye köré felépített videó már egyszer bevált 2013 decemberében és most is erősnek mutatkozik. Ugyanakkor egy személyben képviselni az összes EP jelöltet, meglehetősen kontraproduktív – az egész koncepció sikere az Orbán Viktorral való szimpátia mértékén múlik. (3)
Értékelés: 15/20
További videó,

Jobbik - Világlátás vizsgálat (értékelt videó)

Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat:
vicces, kritikus, kreatív. (5)
Üzenet: ellenpárok képzése kisarkítással, kizárólagosság, leegyszerűsítés. (2)
Összhatás: A szemvizsgálat szituáció ügyes megoldás volt, hatásos kritikát fogalmazott meg a Fidesz ellenében. A videó végén láthatjuk Morvay Krisztinát és egy pillanatra a többi jelöltet is (bár nem tudjuk meg kicsodák), ám a listavezető személyes szövege negatívan hat az összképre – ugyan azt mondja el, mint a videó, csak újrafogalmazva. (3)

Értékelés: 15/20
További videó.

MSZP - Biztonság Európában

 

 

Kivitelezés: igénytelen rendezés, érthetetlen a szöveg. (2)
Hangulat: minősége miatt lesz „emlékezetes“. (1)
Üzenet: átfogó és programszerű. (3)
Összhatás: Ha nem az MSZP hivatalos YOUTUBE-csatornájára lenne feltöltve, akkor egy amatőr támogató munkájaként még akár vállalható is lenne. A videó minősége magáért beszél, ráadásul nem tudunk meg itt se semmit az MSZP jelöltjeiről. (1)
Értékelés: 7/20

DK - Szót értünk Európával

 

 

Kivitelezés: kezdő videó szerkesztő szint. (1)
Hangulat: jellegtelen. (1)
Üzenet: pozitív EU-magyar kapcsolat, alapvető társadalmi elvárások. (3)
Összhatás: Méltó kíhívóra és legyőzőre talált az MSZP videója! A Demokratikus Koalíció továbbra is Gyurcsány Ferencben látja a garanciát mindenre. Itt is titkolják az EP lista szereplőit. (1)
Értékelés: 6/20

LMP - Új az irány, Európa!

 

 

Kivitelezés: látványos és technikailag igényes. (5)
Hangulat: közvetlen, pozitív, természetes. (5)
Üzenet: tiszta és érthető Európa-vízió. (5)
Összhatás: Az alma (LMP) összeköt, egyszerű kapocs a különböző rövid epizódok között (amelyek egy-egy szektort képviselnek). Bárhol és bármilyen nyelven le lehetne játszani, megállná a helyét. Szépséghibája, hogy semmit sem tudunk meg a jelöltekről – az utolsó képkockákra beférhettek volna. (4)
Értékelés: 19/20
További videó.

Együtt-PM Mix

 

 

Kivételesen négy videó kerül értékelésre, amelyek gond nélkül alkothatnának egyet, mert felépítésük és tartalmuk szerint kölcsönösen összekapcsolódnak.
Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat: kritikus, pozitív, természetes. (5)
Üzenet: nyomokban EU-magyar kapcsolat vízió, tematikus üzenetek. (4)
Összhatás:
Nagy hiba, hogy nem egy videóba lett összeszerkesztve az egész. Példaszerű a jelöltek bemutatása, egyszerűen és kreatív formában. Minden videó végén pozitív kicsengés a megoldás. (3)
Értékelés: 17/20

 

Az MSZP és a DK videóin kívül minden más esetben kivitelezésben igényes videókat láthattunk. Hangulatilag is sikerült a többi pártnak egyedi és minőségi anyagot készíttetnie, ugyanakkor az üzenetek mélységének kialakításával már komolyabb gondok adódtak a Jobbiknak (sztereotipizálás) és a Fidesznek (Orbán Viktor a garancia). Az egyensúlyt az Együtt-PM és az LMP tudták leginkább megtalálni, bár rendelkeznek pár szépséghibával. A hazai civil szféra a felhozatal alapján, érthetetlen módon, alig vett részt a kampányban, holott már csak a mobilizáció miatt is (EU-s támogatásokról nem is beszélve) érdemes lett volna véleményt nyilvánítania. Összességében tehát maradt még egyes pártokban elég kreativitás és mondanivaló az áprilisi választások után az EP-kampányban is - a döntés most már csak a választókon múlik.

Hangácsi István

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr976201336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔batyu♔ 2014.05.25. 09:16:31

"Vajon melyik képes legjobban megmozgatni a szavazókat".

Ha valakit egy EP választáskor egy videó mozgat valamilyen irányban az már régen rossz.

Amúgy alapvetően 3 irány van:

1. Egy alapvetően kormánybírálati irány (Az összes ballib párt)

2. Egy EU barát, de a magyar gazdasági és politikai érdekek erőteljes védelme irány (Fidesz)

3. Egy EU szkeptikus irány. (Jobbik, Munkáspárt)

A logika persze azt diktálja, hogy vagy 2-es, vagy 3-as, hiszen 1-es improduktív.

Brix 2014.05.25. 10:14:41

Nem a kampányfilm a lényeges, hanem az, hogy a pártok milyen programmal készültek a választásara. Van amelyik EU program nélkül, van amelyik csak címszavakat írt, van amelyik kimunkált programot tudott felmutatni (LMP)
A kampánynak arról kellett volna szólni, hogy milyen Európát szeretnének a pártok és hogyan lehetne az EU-t jobbá tenni.

gizmo26 2014.05.25. 15:02:31

A Fideszét hagyjuk, mert Orbán Viktor pofájából már elegem van akármit mond, áé akárhogy mondja

Kúrcsány videója ezzel szemben legalább állókép, csak sajnos a Feri beszél alatta, bár ez érthető hiszen ott a párt van Feriért, és nem a Feri a pártért.

Az MSZP filmje tényleg olyan mint egy amatőr családi videó átlag magyar prolikkal (vagy közalkalmazottakkal), szinte csak a Suzuki Wagon R+ (vagy Ignis) hiányzik belőle. Viszont nagy előnye, hogy nem mutogatják benne az unszimpatikus politikusaikat.

A Jobbik videója mindaddig ötletes és vicces, amíg meg nem jelenik Baló András elhízott exfelesége a legvégén, és elkezd pofázni valamiről.

Bajnai videóján meg csak röhögni lehet ahogy vetődik, meg amilyen pofákat vág közben. Kár hogy nem pofára esik.

Az LMP videója viszont semmilyen érzelmet nem tudott kiváltani belőlem.
süti beállítások módosítása