Az európai pártok továbbra sem kápráztatják el a választóikat se programjaikkal, se a kampányaikkal. Magyarországon az egyértelműen prioritást élvező áprilisi országgyűlési választások után valószínűleg sokan reménykedtek egy kreatív EP választási kampányban. A felkészülési és kampány időszak rövidsége miatt – figyelembe véve az alacsony szavazói hajlandóságot – érdekesnek is ígérkezhetett volna az elmúlt pár hét. Azonban leszámítva a május 23-i hazai EP listavezetők vitáját, nem lett az!
Összegyűjtve az hazai parlamenti pártok EP-kampány videóit, a bizonytalanok vagy a semleges választók vizsgáltuk meg, mennyire alkalmasak a két csoport meggyőzésére. Három kritérium alapján készült el a mobilizációs osztályozás, azaz: első nézésre (a felállított kritériumok alapján), milyen összhatást érhet el az adott videó és mennyire sarkallhatja a választót a voksolásra. Minden videó esetében megvizsgálásra került a kivitelezés (technikai megvalósítás), a hangulat (környezet és stílus) és az üzenet (vízió, szlogen, ígéret). Bár a pártok több videót is készítettek, csak egy került elemzésre (a továbbiak is megtekinthetőek az értékelés végén). Vajon melyik képes leginkább megmozgatni a semleges vagy bizonytalan szavazókat?
Fidesz - Május 25-én újra csak a Fidesz (értékelt videó)
Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat: szakmai hozzáértést és magabiztosságot sugároz. (5)
Üzenet: leegyszerűsítő, kizárólag a nemzeti/kormányzati érdekek védelme. (2)
Összhatás: A miniszterelnök személye köré felépített videó már egyszer bevált 2013 decemberében és most is erősnek mutatkozik. Ugyanakkor egy személyben képviselni az összes EP jelöltet, meglehetősen kontraproduktív – az egész koncepció sikere az Orbán Viktorral való szimpátia mértékén múlik. (3)
Értékelés: 15/20
További videó,
Jobbik - Világlátás vizsgálat (értékelt videó)
Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat: vicces, kritikus, kreatív. (5)
Üzenet: ellenpárok képzése kisarkítással, kizárólagosság, leegyszerűsítés. (2)
Összhatás: A szemvizsgálat szituáció ügyes megoldás volt, hatásos kritikát fogalmazott meg a Fidesz ellenében. A videó végén láthatjuk Morvay Krisztinát és egy pillanatra a többi jelöltet is (bár nem tudjuk meg kicsodák), ám a listavezető személyes szövege negatívan hat az összképre – ugyan azt mondja el, mint a videó, csak újrafogalmazva. (3)
Értékelés: 15/20
További videó.
MSZP - Biztonság Európában
Kivitelezés: igénytelen rendezés, érthetetlen a szöveg. (2)
Hangulat: minősége miatt lesz „emlékezetes“. (1)
Üzenet: átfogó és programszerű. (3)
Összhatás: Ha nem az MSZP hivatalos YOUTUBE-csatornájára lenne feltöltve, akkor egy amatőr támogató munkájaként még akár vállalható is lenne. A videó minősége magáért beszél, ráadásul nem tudunk meg itt se semmit az MSZP jelöltjeiről. (1)
Értékelés: 7/20
DK - Szót értünk Európával
Kivitelezés: kezdő videó szerkesztő szint. (1)
Hangulat: jellegtelen. (1)
Üzenet: pozitív EU-magyar kapcsolat, alapvető társadalmi elvárások. (3)
Összhatás: Méltó kíhívóra és legyőzőre talált az MSZP videója! A Demokratikus Koalíció továbbra is Gyurcsány Ferencben látja a garanciát mindenre. Itt is titkolják az EP lista szereplőit. (1)
Értékelés: 6/20
LMP - Új az irány, Európa!
Kivitelezés: látványos és technikailag igényes. (5)
Hangulat: közvetlen, pozitív, természetes. (5)
Üzenet: tiszta és érthető Európa-vízió. (5)
Összhatás: Az alma (LMP) összeköt, egyszerű kapocs a különböző rövid epizódok között (amelyek egy-egy szektort képviselnek). Bárhol és bármilyen nyelven le lehetne játszani, megállná a helyét. Szépséghibája, hogy semmit sem tudunk meg a jelöltekről – az utolsó képkockákra beférhettek volna. (4)
Értékelés: 19/20
További videó.
Együtt-PM Mix
Kivételesen négy videó kerül értékelésre, amelyek gond nélkül alkothatnának egyet, mert felépítésük és tartalmuk szerint kölcsönösen összekapcsolódnak.
Kivitelezés: technikailag igényes. (5)
Hangulat: kritikus, pozitív, természetes. (5)
Üzenet: nyomokban EU-magyar kapcsolat vízió, tematikus üzenetek. (4)
Összhatás: Nagy hiba, hogy nem egy videóba lett összeszerkesztve az egész. Példaszerű a jelöltek bemutatása, egyszerűen és kreatív formában. Minden videó végén pozitív kicsengés a megoldás. (3)
Értékelés: 17/20
Az MSZP és a DK videóin kívül minden más esetben kivitelezésben igényes videókat láthattunk. Hangulatilag is sikerült a többi pártnak egyedi és minőségi anyagot készíttetnie, ugyanakkor az üzenetek mélységének kialakításával már komolyabb gondok adódtak a Jobbiknak (sztereotipizálás) és a Fidesznek (Orbán Viktor a garancia). Az egyensúlyt az Együtt-PM és az LMP tudták leginkább megtalálni, bár rendelkeznek pár szépséghibával. A hazai civil szféra a felhozatal alapján, érthetetlen módon, alig vett részt a kampányban, holott már csak a mobilizáció miatt is (EU-s támogatásokról nem is beszélve) érdemes lett volna véleményt nyilvánítania. Összességében tehát maradt még egyes pártokban elég kreativitás és mondanivaló az áprilisi választások után az EP-kampányban is - a döntés most már csak a választókon múlik.
Hangácsi István