Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

A politikusi bicepsz és a szavazatok

2024. szeptember 16. 13:44 - Méltányosság Központ

Az, hogy az influenszerek hatással vannak a politikára nem újkeletű dolog, de hogy a politikusokból egyre többen lesznek influenszerek, az igen. Új idők, új eszközök, avagy mit keres a miniszterelnök az edzőteremben?

dumbell-5237138_1280.jpg

Amennyiben hinni lehet a Kötcséről kiszivárgott információknak, eljött az influenszer-politikusok kora. Nem elég dolgozni, “láttatni” is kell az eredményeket. Újra a választókhoz kell fordulni, hiszen fogyatkozik az a generáció, amely reflexszerűen a Fideszre szavaz pusztán azért, hogy ne jöjjön vissza a Gyurcsány-korszak. Ha tudni akarjuk, hogyan jutott el Orbán Viktor egy nyár alatt onnan, hogy a slim fit szerkósokat cikizi, oda, hogy Arnold Schwarzeneggerrel gyúr, nos érteni kell azt, hogy felnőtt egy szavazói generáció, akinek már nem mond semmit Gyurcsány Ferenc és az őszödi beszéd, ellenben nem ismer más kormányzást, mint a Fidesz. Ja, és nem fogyaszt politikai híreket hagyományos csatornákon, sőt, ha teheti, nem foglalkozik közélettel, hacsak nem dobja fel az algoritmus véletlenül valamely közösségi média platformon.

Ha ez így van, adja magát, hogy a többlet-szavazatok szerzése érdekében valahogy be kell törni erre a “piacra”. Azt már a miniszterelnök idei tusnádfürdői beszéde óta tudjuk, hogy “fiatalok kerestetnek” a politikába, de itt többről van szó. Egy hajdan volt generációs pártot kell vonzóvá tenni egy új generáció számára, és nem csak azért, hogy biztosítsák a 2026-os választáshoz szükséges többséget, hanem, hogy újból generációs párttá tegyék a Fideszt, azaz megteremtsék a jövő szavazóbázisát. Nem véletlen, hogy fentebb úgy fogalmaztam, hogy újra a választókhoz kell fordulni, a Fidesz ugyanis annak köszönhette, hogy egy kis pártból domináns párttá válhatott, hogy korábban sosem tapasztalt közvetlen politizálást folytatott, és (politikai) közösséget alkotott. Megalkotta a Polgári köröket, és az országjárás fogalmát. Csak hogy mára mindezt át kell helyezni az online térbe, ahhoz, hogy egy új választói közösséget építsenek. Volt is erre kísérlet, a kormánypárti influenszer-kör létrejöttének támogatásával. De miért nem elég, ha a bejáratott influenszerek közvetítik a kormány politikáját, a könnyen bezsebelhető szavazatok reményében? Miért kell vezető politikusokat belökni a folyamatos “láttatás”, bizonyos szempontból bulvárkodás világába?

Vegyük példának a kegyelmi-ügy kapcsán szervezett kormányellenes influenszer-tüntetés, és Magyar Péter feltűnésének tanulságait. Az influenszer, még ha politikával is foglalkozik, végső soron egy közvetítő a politikus és a választó között. Civil. Az influenszer-tüntetés arra mutatott rá, hogy miközben váratlanul sok embert mozgattak meg egy valós problémára való rámutatás révén, mégsem voltak politikai eszközeik arra, hogy változást érjenek el. Tehát még, ha a kormány rendelkezik is saját mondanivalóját támogató influenszer-körrel, nem garancia, hogy tevékenységük szavazattá konvertálható. Megerősíthetik a politikusok álláspontját, de nem helyettesíthetik a politikusokat. Ki tudta kihasználni a köztársasági elnök lemondását követő válság okozta lendületet? Egy civilből politikussá avanzsált szereplő, Magyar Péter, aki tenyeréből eteti a közösségi média algoritmusokat. Ha a hagyományos influenszer az, aki teszteli a termékmintát, és elmondja véleményét, akkor a politikus maga a minta. Márpedig az emberek szívesebben tesztelik saját bőrükön a mintákat, semmint meghallgassák mások véleményét róluk. Magyar Péter nem is szívesen adja át a róla alkotott kép formálását senkinek. Pontosan azzal a közvetlenséggel szerez politikai támogatást, ami anno a Fidesz sikerének titka volt. Ráadásul a közösségi média terjesztési algoritmusa az eredeti tartalomgyártást preferálja, rapszodikus a tekintetben, hogy mit mutat meg és kinek, továbbá bizonyos platformok nem is engedik a politikai hirdetéseket. Nem véletlen, hogy Orbán Viktor ennyire aktív a TikTokon.

Felesleges egy közvetítőt beiktatni, ha a politikus közvetlenül is el tud jutni a választókhoz. Ehhez azonban érteni kell a tartalomgenerálás logikáját. Megosztó politikai izmozás helyett néha hatásosabb bicepszet villantani. 

Lakatos Júlia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr9018492936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása