A politikában a személyek tekintélyének óriási szerepe van. Olykor hajlamosak vagyunk alábecsülni a tekintélyt. A mai baloldal válsága nagymértékben a tekintély hiányában gyökerezik.
Günter Grass A hal című regényében olvasható egy részlet, amikor August Bebel, a német szociáldemokrácia nagy öregje végigsétál az utcán, és a munkások meg munkásasszonyok összesúgnak utána: - Olyan, mint a császár – mondja egyikük. Mire a másik rákontráz: - Ő a mi császárunk!
Miközben Németországnak volt császára, II. Vilmos (1888-1918) személyében.
A jelenet nem teljesen kitalált. A Bebel iránti tisztelet valós volt a német munkásosztályon, legalábbis annak szocialista részén belül. Ez a tekintély egy forrásból fakadt: a szeretetből. A valódi császár, aki vaterlandlos (hazafiatlan) jelzővel illette a szociáldemokráciát, és utolsó piszkos társaságnak bélyegezte, távol volt a szociáldemokrata munkásoktól, mintha nem is egy hazában élt volna munkás állampolgáraival (alattvalóival!), mintha nem is uralkodójuk lett volna. Bebel viszont közel volt, és küzdött a munkások jólétéért. Hozzá fordulhattak – a valódi császárhoz nem.
A 19. század végi szociáldemokrácia minden országban több volt, mint párt vagy mozgalom: közösség, család, otthon volt a párt tagjainak – egy virtuális haza. Hiszen a szociáldemokraták nem érezték úgy, hogy a haza vezetői szeretik őket. A „munkásoknak nincs hazájuk” marxi jelszó ugyan demagógia és ostobaság abban az esetben, ha valaki esztétizálja ezt az állapotot – de kizárólag helyzetleírásként értelmes és igaz volt a 19. század végén. Ha a hazán a jogbiztonságot értünk, akkor a munkások valóban kizártnak érezhették magukat. A szociáldemokrácia jelentette a kis hazát – a nagyobb, jogokat megtagadó hazán belül. Azzal a reménnyel, hogy a nagyobb haza a munkásé is lehet, amint a szociáldemokrácia diadalmasan bevonul a parlamentbe, és átveszi a vezetést.
Mindenütt megtalálhatjuk azokat a személyeket, akik a szociáldemokrata mozgalom Bebelhez hasonló apafigurái: Svédországban Branting, Magyarországon Garami Ernő, Angliában Keir Hardie, Spanyolországban Pablo Iglesias, Franciaországban Jean Jaurés, Oroszországban…Lenin? Nem! Plehanov. De az 1920-30-as évekbeli második nagy generáció is említhető: Kéthly Anna, Léon Blum stb. A harmadik nemzedék pedig már menedzselte a jóléti állam modelljét: Willy Brandt, Helmut Schmidt, Tage Erlander, Olof Palme, Bruno Kreisky stb.
A szociáldemokrata pártok válságának okát abban keresik, hogy ezek a pártok elvesztették a játszmát a neoliberalizmussal szemben, és alkalmazkodtak ellenfelükhöz. Ebben van igazság, miként abban a másik érvben is, hogy a szociáldemokrata pártok lemondtak arról, hogy alternatívát nyújtsanak a kapitalizmussal szemben. De van egy mélyebb, szervezeti és ezzel összefüggő személyi probléma is. A régi szociáldemokrácia nem más volt, mint egy nagy család. Egy olyan világban létezett, amelyben a politika még nem volt professzionális tevékenység
Amint a szociáldemokrácia az elit által előbb megvetett, utóbb tűrt mozgalomból a hatalmat évtizedeken keresztül birtokló politikai tényező lett, politikusai professzionális politikussá váltak. A szociáldemokrata pártvezérek a hatalommal együtt részesei lettek az elitnek. Szükségszerűen elmélyedt kapcsolatuk a gazdaság szereplőivel, és távolabb kerültek az egyszerű párttagoktól. Elkezdtek igazodni a pr-osok, menedzserek, közvélemény-kutatók hadához. Hagyományos agytrösztjeiket föladták, és elkezdték utánozni a jobboldali pártokat, végül már teljesen azokhoz igazodtak. Miért lenne tekintélye valakinek, aki megkülönböztethetetlen az ellenfelétől?
Ahhoz, hogy a szociáldemokrata pártcsalád ismét az legyen, ami volt, érzelmi közösséggé kellene válnia. Ám ezt csak akkor tehetné meg, ha rosszabbul mennének a dolgok, ha ismét páriává válna. Ha visszacsúsznánk Bebel korába. Ezt nyilván nem akarjuk.
Marad a napi aprómunka. A tekintélyért meg kell dolgozni. Jelenleg pedig nem úgy tűnik, mintha a baloldali pártok vezetői szeretnének megdolgozni a tekintélyért. Mintha félnének is a tekintélytől, még magától a tekintély szótól is.
A mai pártvezérek kapni szeretnének, tisztelet a kivételnek. Igaz, ez a kritika nemcsak a baloldalra vonatkozik.
Paár Ádám