Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

(Ne) szavazz!

2014. március 24. 17:31 - Méltányosság Központ

Ezzel a címmel készült egy csupa hollywoodi sztárokkal teletűzdelt videó 2008-ban, az amerikai államfőválasztásra – szavazásra buzdítva. Teljes képzavar - hogy mi van?! Minden választási kampány általában két fő dologra törekszik: a szavazók meggyőzésére és azok mobilizálására. A választási programok, víziók, ígéretek felvázolása után a kampány rendszeres országjárással – plakát, nyilatkozat és botrányháborúval tarkítva – indul, majd egy nagygyűléssel zárul. Mindez elsősorban a már említett elképzelések terjesztésére és a „majd meggyőzzük a bizonytalant“ elvre épülnek, másrészt az ellenfelekkel szembeni „kommunikációs háború” csúcsidőszaka.

Ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy minden parlamenti, helyhatósági vagy EP választás alkalmával egyre kevesebben járulnak az szavazó urnákhoz. Persze vannak kivételek. A részvételi arány azonban elég beszédes tud lenni 50 százalék alatt: a lakosság érdektelen. Ezen hozzáállás mélyebb kifejtésére itt most nem törekszek, mert tanulmányok és könyvek hada foglalkozik vele. Mi van, ha a listából választható szervezetek közül egyikkel sem értek egyet vagy tudok azonosulni – van értelme ilyenkor is voksolni? Hogyan lehet a pártokon kívül rávenni a választókat a részvételre? Két, a napokban közzétett „(ne) szavazz“ központi gondolaton alapuló magyar videó is felkerült a netre, amelyek az amerikai mintán alapulnak. Ahogy a követett példa, úgy ezek is az iróniára épülnek, de amolyan magyaros módon.

Ki ellen kell szavazni? Majd akire az anyám szavaz! Nincs munkám és nem fizetek adót – minek szavazzak? Dilettáns mindenki 25 alatt.. nem is értesz hozzá! Nem kell a szavazati jog!

Valószínűleg sok 25 év alatti számára nem épp a politikai véleményének kinyilvánítása a legfontosabb. Továbbá lehet, egyáltalán nem érdeklődnek a napi vagy akármilyen politika iránt. A szereplők szövegei rájátszanak az 90-es években születettekről itthon kialakult sztereotípiákra: szüleikkel laknak, nem dolgoznak, csak a buli és a haverok, nincsenek életcéljaik, stb. A szereplők mintha spontán, a természetes környezetből (áruház, fürdőszoba, erkély, kocsma terasz), a mindennapi helyzetből szólnak ki ironikusan, de már-már a komolyan vehetően, a néző felé. A kommentek alapján pedig sokak számára nem tudatosult ez a megcsavart megközelítés. Egyszerű, lényegretörő és hatásos.

A másik videó, viszont már mindenkihez szól, nem csak a 25 év alattiakhoz. Stúdióban készült, vélhetően előre megírt szövegekkel (ez persze az előbbinél sem zárható ki, de kevésbé hihető), meghatározott stílussal:

a témák (stadionok, korrupció, egészségügy, sajtószabadság, oligarchák, nőverő politikusok);

a kifogások (tavasz van, vasárnap, már van más programod, nem változik semmi, nagyi meglátogatása);

a szereplők és az öltözékük (üzletember, otthonülő, az okos szőke nő, a közismert Bombera Krisztina, a művészlélek, a trendkövető, a kockásinges informatikus, a családanya, az egyetemista).

A videó nagyon jól használja fel a hétköznapok emberének gondolatait, problémáit és hozzáállását a hazai politikához. A felismerés, amely szerint csak mi változtathatunk ezen a helyzeten, egy újabb esélyt adva magunknak és a rendszernek – nem a rohadt Balkánon élünk – egy kicsit szájbarágósan, de lépésről-lépésre és logikusan van felépítve. Mindenki, aki még pár perce valami kifogással érvelt, a szavazáson való részvételre buzdít. A leghatásosabb szöveggel rendelkező szereplő, nevezzük „értelmiséginek“, a szavazati jogra, mint a világon nem mindenhol magától érthető lehetőségre fókuszál. Sokkal mélyebb mondanivalóval rendelkezik, mint az előző videó, de legalább olyan egyszerű, lényegretörő és hatásos.

Mindkét videó a közönyös hozzáállásból kiindulva érvvel a szavazás mellett. Az amerikai mintát ezúttal sikerült hangulatában, üzenetében és szándékában is lemásolni, ami azért nem mindig olyan egyértelmű és egyszerű. Hatásuk viszont akkor lenne igazán erőteljes, ha nem csak a hazai weben, de a TV-ben és rádióban is megjelennének. Mindenképp kellemes színfoltjai maradnak a 2014-es kampánynak, amely egyáltalán nem kényeztette el minőségben és mennyiségben a magyar választókat!

Hangácsi István

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr295872184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása