Az, hogy Orbán baloldali ellenfeleinek politikai összefogása ez év januárig húzódott, rányomta a bélyegét a kampányüzenetek, bennük a rövid kampányfilmek elkészítése idejére, értve ez alatt, hogy a baloldal időt vesztett. Csak a választási kampány hivatalos kezdete után fogtak hozzá a nagy nehezen összeállt öt baloldali párt kampánycsapatai a közös kampány elemeinek (így plakátok, kommunikációs elemek, beszédek vázlatai) megfogalmazásába. Ennek következménye volt, hogy miközben a jobboldal, illetve a jobboldali média jól irányzott támadásokat intézett a baloldal ellen (ennek csúcs -, vagy ha úgy tetszik mélypontja volt a Simon-ügy), addig nem voltak hatásos ellenválaszok, illetve ellentámadások. Külön pechje volt a baloldalnak, hogy Mesterházy első miniszterelnök-jelölti plakátjai a Simon-ügy kirobbanását követően lettek láthatóak.
Figyelemre méltó, de a baloldal számára nem túl biztató jelenség volt február második feléig, hogy nem nagyon jöttek elő rövid (fél-, max másfél perces) kampányfilmekkel. Holott pl. az USA-ban a támadó hirdetéseknek („attack ads”) nagy hagyománya van, és az is megfigyelhető, hogy a kampánycsapatok, illetve a mögöttük álló szervezetek folyamatosan tesznek közzé rövid kampányfilmeket. A krími válság kirobbanását a baloldal eleinte ügyesen próbálta a maga javára fordítani: elmondta, hogy lám, Orbán egy, a katonai erőszaktól sem visszariadó Oroszországgal írta alá a Paks II-ről szóló szerződést – csakhogy a jó folytatás már elmaradt. Ebbe további plakátok, és hatásos kampányfilmek tartoztak volna bele.
De milyen is egy hatásos, és jó kampányfilm? Nagyon nehéz ilyet készíteni, mert több kritériumnak is meg kell felelnie, és az sem mindegy, hogy milyen cél szolgálatába állítjuk. Mindenesetre egy kampányfilmnek figyelemfelkeltőnek kell lennie, nem lehet hosszú (10 perc pl. már sok, egy profi kampányvideó általában egy perc körüli). Legyen meggyőző, segítsen pl. egy bizonytalan választót a készítő politikai erő szavazójává tenni, illetve kétséget ébreszteni az ellenfél szavazóiban. Fontos pl., hogy megfelelő képi -, és zenei -, illetve más hangaláfestés jelenjen meg a videóban. Amennyiben támadó hirdetésről van szó, fontos, hogy az ellenfél támadásában mértéket tartson, ne legyen túl személyeskedő, és lehetőleg valós adatokra hivatkozva építse fel a tartalmát.
Mindenesetre a baloldal kampánya, önmagához képest legalábbis, az utóbbi két hétben némi lendületet vett. Közzétetették a nyolc pontból álló választási ígéreteket, és több kampányfilmet is bemutatott az Összefogásról a Kormányváltásra átkeresztelt baloldali ellenzék (nem a legszerencsésebb, ha brand neve hirtelen változik, de ez most nem ennek a bejegyzésnek a témája). Egy tipikus támadó hirdetés (vagyis a negatív kampány egyik eleme) a március 16-án nyilvánosságra hozott egy perces ellenzéki videó, amely „Az Orbán-rezsim károkozása egy percben” nevet viseli.
A videó rájátszik a magyarok jó részére amúgy is jellemző pesszimizmusra, és fő üzenete az, hogy Magyarországon nehéz az élet, amelyet az Orbán - kormány csak tovább súlyosbított. Ezen beállítás szerint Orbán Viktor olyannyira kártékony, hogy még egy perc alatt is képes súlyos károkat okozni az országnak. Azt jól csinálták a film elkészítői, hogy az egy perc aláfestéséül ketyegő órahangot választottak. A kísérő zenei is jól kitalált, kellően sejtelmes. Ügyesen (vagy ha úgy tetszik, hatásvadász módon) állították szembe a stadionépítésekre fordított pénzt a közmunkások bérével, és a miniszterelnöki fizetéssel. Vagyis a kampányfilm nem tűnik rossznak, feltéve, ha a film számításai megalapozottak.
Csakhogy ahogy egy fecske nem csinál nyarat, úgy ez az egy kampányvideó sem fogja önmagában természetesen megváltani a baloldal kampányát. Jó, alaposan végiggondolt koncepcióra alapozott kampány tud csak Orbán ellenfelein segíteni, amely során a számos rövid kampányfilm összeáll egy egésszé, amelyben a választó számára meggyőzően elmagyarázzák, miért szükséges a kormányváltás. Eddig nem ilyen volt a baloldali ellenzék kampánya, meglátjuk, hogyan alakul a még hátralévő szűk három hétben.
Nagy Attila Tibor