Az előválasztási viták egyik legérdekesebb része, hogy a képviselőjelölti vitákon olyan politikusok is komoly nyilvánossághoz jutnak, akik egyébként csak pártvezetőik árnyékában, ritkán, rövid ideig és csak specifikus ügyekben szólalnak meg. Többet tudhatunk meg arról, hogy a „mezei” politikusok mit is gondolnak arról, mi is egy politikus dolga, és közvetve az is kiderül, hogy mit gondolnak a képviselet fogalmáról. Ami a legérdekesebb, hogy úgy tűnik, egészen mást, mint pártvezetőik.
A képviseletnek sok elméleti megközelítése létezik, de itt röviden hármat különböztetnénk meg. Az első modell szerint a képviselő egy ideológiát, illetve az azt a gyakorlatban reprezentáló pártot képviseli. A párt kialakít egy programot, egy nézetrendszert, és miután a választók leginkább a pártlogók alapján hozzák meg döntéseiket, a párthoz és annak programjához kell hűnek lennie a képviselőnek is, így tudja a legmegfelelőbben megjeleníteni a választói akaratot.
A második elképzelés alapján a parlamenti képviselőket azért választják meg, mert őket tartják a kínálatból a legalkalmasabbnak az ország ügyeinek rendezésére, így a képviselők a nemzet egészét képviselik; minden választó érdeke és akarata szemük előtt kell lebegjen minden döntésük során. Amennyiben úgy gondolják, hogy az ország érdeke nem egyezik annak a pártnak a nézeteivel, amelynek tagjaként megválasztották őket, akkor a párthűséget felülírva a legjobb saját belátásuk szerint kell voksolniuk.
Végül a harmadik modell alapján a helyben megválasztott képviselők az őket megválasztó körzet polgárait kell képviseljék, az ő érdekeik mentén kell politizáljanak. Nem számít, hogy a pártjuk egyetért-e a helyi igényekkel, és az sem, hogy a helyi igények kielégítése kedvez-e az ország egészének, a képviselő csak a saját körzetével kell foglalkozzon.
A magyar nyilvánosságban eddig szinte kizárólag az első két képviselettípusnak megfelelően viselkedtek és kommunikáltak a politikusok. Az ellenzéki pártvezetők országos jelentőségű problémákról beszélnek, pártok és országos politikusok közötti eltérésekre hívják fel a figyelmet, a helyi ügyeket és ellentéteket is országos vagy pártszintű problémák konkrét manifesztációjaként értelmezik. Például a Hadházy-Tóth küzdelmet Zuglóban rendszerint a 2010 előtti és utáni politikusok közötti kontraszt kirajzolására használja a Momentum, nem a zuglói helyi ügyek szempontjából közelíti meg a kérdést.
Ezzel szemben a képviselőjelöltek vitája szinte teljes mértékben a helyi problémákról, azok megoldásáról, és a körzet polgárainak képviseletéről szól. A jelöltek túlnyomó többsége önkormányzati tapasztalattal és/vagy helyi civil háttérrel bír, és ezzel is próbálja igazolni az alkalmasságát. Ezek alapján úgy tűnik, hogy ők sokkal inkább a harmadik, helyhez kötődő képviseleti modellt vallják magukénak, és nem az egész ország ügyeivel kívánnak foglalkozni, ráadásul nem is egy pártlogó segítségével próbálnak nyerni (legtöbbjük esetében kizárólag a viták alapján nehéz is megmondani, melyik párthoz tartozik), nem is egy konkrét ideológiához szeretnének kapcsolódni.
Lehetséges, hogy ilyen képviselők már most is bőséggel ülnek az Országgyűlésben, csak az ő hangjuk nem hallatszik olyan messzire, mint az országos politikai ügyekkel foglalkozó kollégáiké, de ezek a viták mindenképpen felszínre hozták ezt a gondolkodást.
Úgy tűnik, hogy nagyon sok „mezei” politikus egészen másképp közelíti meg a képviselet kérdését, mint vezetőik. Az, hogy ezt most láthatjuk, ugyan egyelőre nyílt konfliktusokhoz nem vezet, de a későbbiekben a megválasztott képviselők és pártjaik közötti ellentéteket akár magyarázhatja is, így érdemes ebből a szempontból is figyelni a mostani nyilvános vitákat.
Ez jól mutatja, hogy több ilyen esemény mennyi új szempontot tud behozni a politika iránt érdeklődők számára.
Rajnai Gergely