Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

Az online közösségépítés felértékelődése a politikában

2020. december 21. 12:11 - Méltányosság Központ

A koronavírus-járvány következményeinek hatására azok körében is megnőtt az online térben töltött idő, akik korábban ódzkodtak ettől a világtól. A politika azonban már korábban felismerte, hogy ebben a közegben minden korábbinál hatékonyabban tud embereket elérni és közösséggé szervezni.

blog_kep.jpgA koronavírus-járvány következtében sokan kényszerültek az elmúlt hónapokban az otthonaik falai közé, fizikailag elzárva kollégáiktól és barátaiktól. Ebben a helyzetben fokozottan felértékelődtek az online közösségek, amelyeknek a politikában is egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert. Ahogy arra legutóbbi írásomban is utaltam, az online térben történő alternatív nyilvánosság kialakítása a magyar ellenzék számára is egy kiemelt fontosságú feladat, amennyiben reális győzelmi esélyekkel kívánnak ráfordulni a 2022-es választási küzdelemre. A digitális közösségek kialakításának szándéka a politikában azért is egy kézenfekvő törekvés, mert a közösségi oldalak célja eleve a minél nagyobb elérés, majd a fokozatos függővé tétel (ld. a Social Dilemma című dokumentumfilmet a témában). Ezt nevezik immerziónak, amely a minél gyakoribb és hosszabb közösségi média használatot jelenti, és amelynek végső célja a szokások és a gondolkodásmód fokozatos megváltoztatása, ez pedig a politikusok számára is egy fontos cél.

Az internet és ezzel egy időben a közösségi oldalak elterjedése lehetővé tette, hogy az eltérő álláspontok ütköztetése helyett véleménybuborékainkban a hozzánk hasonló emberekkel újra és újra megerősítessük egymás meggyőződéseit. Roger Ailes, a Fox News egyik megalapítója már a hírcsatorna indulásakor felismerte ezt a jelenséget, amikor amellett az elképzelés mellett tette le a voksát, hogy egy olyan világképet kell a csatornán közvetíteniük, amelyről sohasem akarnak majd elkapcsolni a konzervatív amerikaiak, mivel egy olyan világot fognak folyamatosan sugározni, amelyben ezek a jobboldali érzelmű emberek szeretnének élni, de ami a való életben nem elérhető. A közösségi médiaplatformok ennek a logikának a továbbfejlesztése- és gondolása révén váltak a mindennapjainkat alapvetően meghatározó szereplővé. A targetálás előtérbe kerülése révén mára az is lehetővé vált, hogy akár az egy háztartásban élők is más és más üzeneteket kapjanak az internetezési szokásaik alapján megállapított érdeklődési körüknek megfelelően a különféle gazdasági szereplőktől, illetve maguktól a politikai pártoktól is (pl. az oktatás témája izgatja vagy inkább a jogállamiság helyzete). Ennek megfelelően már sokkal ritkábban fordulhat elő olyan helyzet (amely a tévécsatornák fénykorában még elképzelhető volt), hogy véletlenül olyan információval találkozzon az adott szavazó a kampányban, amely elégedetlenséget vált ki belőle a pártjával kapcsolatban.

A 2016-ban győztes Trump-kampány kulcsfigurája, Steve Bannon is arról beszélt az American Dharma című dokumentumfilmben, hogy a digitális világ ma már rengeteg ember számára fontosabb, mint a valóság, amelynek elsődleges oka az, hogy ebben a világban még képesek kontrollt gyakorolni a dolgaik felett (a 2016-os brit Leave-kampány szlogenje is az ezekhez hasonló érzelmekre épített: „Take Back Control”). Ennek megfelelően ezek az emberek már itt találják meg az igazi közösséget, példakánt pedig a különféle kommentszekciókat hozza fel, amelyek olvasása és kommentelése rengeteg ember életét kitölti manapság, akár a valós kapcsolatai rovására is. Ezek akár annyira erős közösséggé is válhatnak, hogy a politikán kívül más témákban is beszélgetések indulhatnak el, illetve az offline élet különféle problémáiban is segíthetik egymást (pl. jogászok jogi ügyekben tanácsokat tudnak adni társaiknak stb.). Az online jelenlét tehát átszivárog az offline életbe is, majd ezek az offline kapcsolatok is újra megjelennek az online térben (ld. posztolás jelensége a közösségi médiában).

A magyar politikában is vannak már olyan aktorok, akik felismerték az ebben rejlő politikai előnyszerzés potenciálját. Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke chatbotjával, illetve a különféle közösségi oldalakon (pl. Instagram) való megjelenésével képes volt olyan offline eseményeken való részvételre rávenni fiatalokat (ld. #Feriaházban), amelyekre deklaráltan 35 év alatti embereket várt dacára annak, hogy pártja alapvetően az idősebb szavazók támogatását bírja nagyobb számban. Az ezekről az eseményekről készült képek pedig így nemcsak a volt miniszterelnök felületein kerültek vissza az online térbe, hanem adott esetben a résztvevő fiatalok közösségi oldalain is. Ezen felül pedig szintén a DK-nál lehet jól megfigyelni azt a jelenséget is, hogy manapság egy párt hívének lenni nemcsak abból áll, hogy az adott állampolgár leszavaz a pártra minden egyes választáson, hanem sokszor a mindennapjai részét képezik a párt körül történő események hála az interneten történő folyamatos kapcsolattartásnak. A közösséghez való tartozásért cserébe pedig gyakran ugyanannyi munkát végeznek el a párt számára magas szinten az így megszervezett önkéntesek, mint az adott párt fizetett munkavállalói.

A közösségi média felemelkedésével betetőzött az a már korábban elkezdődött folyamat, hogy a szórakoztatás és a politika között szinte teljesen elmosódott a különbség (ld. Donald Trump valóságshow hősből elnökké avanzsálása), a politikusok a választót mint fogyasztót igyekszenek immár kielégíteni. Ez összefüggésbe hozható azzal, amit Robert Cialdini amerikai szociálpszichológus elaborációs valószínűségmodelljében is megállapított: kevésbé fajsúlyosnak tűnő ügyekben nem értelmi, hanem érzelmi alapon döntünk, és ilyennek számít az is, hogy kiket kövessünk a közösségi médiában. Ennek megfelelően a magyar példánál maradva a Demokratikus Koalíciónál is nyilvánvalóan tisztában vannak vele, hogy a Gyurcsány Ferencet követő fiatalok alapvetően szórakozás végett fogyasztják a tartalmait, azonban az már önmagában komoly politikai eredmény, hogy ennyi új emberrel képesek megismertetni a nevét (ne felejtsük el, hogy a legfiatalabb generáció számára már nem evidencia a korábbi miniszterelnök ismerete). Hosszú távon pedig ezeknek a fiatal tartalomfogyasztóknak egy részét képesek lehetnek integrálni és megnyerni a párt szavazójának, mint ahogyan a nagy multinacionális cégek is komoly hangsúlyt fektetnek a fiatalok márkahűségének minél korábbi kialakítására.

Mindezekből is jól látszik, hogy az online térben való közösségépítésnek ma már minden magára valamit is adó párt repertoárjában szerepelnie kell és ennek a folyamatnak a koronavírus-járvány csak egy újabb hatalmas lökést adott a hagyományos elérést és mozgósítást szolgáló eszközök értelemszerű háttérbe szorulása miatt.

 Vermes Ádám

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr1816352834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.21. 14:48:58

Gyurcsány már miniszterelnök korában vezetett blogot, pontosabban a hivatali autóban eseményről eseményre utazva lediktálta az új bejegyzést az emberének, aki azt feltette a netre, majd az írásra beérkező kommenteket nyilván "összefoglalva", a "lényeget" kiemelve kapta meg később, szintén az embereitől.
Vagyis az emberek hiába reagáltak például az un. egészségügyi reformjuk legújabb "agymenéseire" (vizitdíj - aminek a bevezetésével egyetlen mozdulattal élte fel az emberek jóindulatát a reformmal szemben, OPNI bezárása - amivel szélnek eresztettek sokszáz, törődésre, kezelésre szoruló pszich. beteget a világba, a többiztosítós modell az eü. finanszírózásban /Szdsz, nyilván nem érdek nélküli, nünükéje/ - amiben nem oda ment volna a beteg a bajával, ahol /tudomása, tapasztalata szerint/ a legjobb kezelést kaphatja, és vitte volna magával a finanszírozást /igazi piaci megoldás igazi fogyasztói visszajelzéssel/, hanem az egyes eü. biztosítók mondták volna meg a betegnek, hová mehet /csak olyan helyre, amivel az adott biztosítónak /a biztosító érdekei szerinti/ szerződése van/), tehát az emberek hiába reagáltak ilyenekre, Gyurcsányhoz - mivel nem maga kezelte a blogját - csak az jutott el, amit az erre alkalmazott emberei jónak láttak hozzá eljuttani. És az is összefoglalva, szűrve, nyilván kilúgozva.
A mostani helyzet az interneten már nyilván más, amennyiben a Facebook-on az egyes vezető politikusok - így Gyurcsány is - már maga vezetik, kezelik a profiljukat (?) - így a visszejelzések is közvetlenül juthatnak el hozzájuk, ha azokat van türelmük és hajlandóságuk valóban személyesen végigolvasni nap mint nap, az egyéb bokros teendőik (újabb és újabb üres jelszavak kitalálása, újabb és újabb feltűnést keltő ötletek bedobása a politikai térbe a színen maradás érdekében, a kezdeményezés, a vezető szerep megtartása érdekében stb. ) mellett.
A kilencvenes évek második fele és a 2000-es évek első évtizedének első fele nálunk is az internetes közösségek felépüléséről is szólt (legjobb példák erre a DPG Drótpostagalamb közössége, vagy az Internetto/Index Fóruma), de még az igazi, profi politikusok - és az ő PR emberei - nélkül.
A Jobbik persze már ezen (is) épült fel, a kétezres évek elejétől, de azért az még a hőskor volt, a Facebook (Twitter, Instagram) előtti kor.
A régi szép idők... Amikor a bosszantó trollok még "saját jogon" voltak terhelt idióták, és önmaguknak trollkodtak, nem a pénzes megbízóik hadseregeként.

nemecsekerno_007 2020.12.21. 16:30:37

Online közösséghülyítés az inkább :)))))
Sajnos félelmetesen hatékony.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.21. 17:37:27

@karoly_3:

Nem jó végén fogod meg a dolgot.
A vizitdíj elhanyagolható haszonnal járt, ha a költségvetést nézzük, viszont azzal Gyurcsány felélte az embereknél meglévő összes bizalmat és jóindulatot, ami annyira kellett volna egy sikeres egészségügyi reformhoz. (A hozzáértésen, a szakmai, és szélesebb egyeztetéseken, és annyi minden máson kívül, persze.)

Jó példa volt ez is arra, hogy az internetet nem csak propagandára kell használni, hanem érdemes ott az emberek véleményére is figyelni, vagyis a kommunikácuó valamilyen módon jobb, ha kétirányú, a visszajelzések nem másodlagosak, és sok jó ötlet is felbukkanhat, amiből politikusok, szakemberek is ötleteket meríthetnek, vagy éppen új nézőpontokat.

nemecsekerno_007 2020.12.21. 20:11:41

@karoly_3: Megtanultál már imádkozni Fütyimatyi?!?! Arra az esetre ha nem jutna lélegeztetőgép.

nemecsekerno_007 2020.12.21. 20:43:19

@miklos_3: Isten még téged is szeret. Bár nemtom miért.

kvadrillio 2020.12.21. 20:50:00

ORBÁN,......... MÁÁÁÁ MEGENT ELŐRE MEGFONTOLT SZÁNDÉKKAL GYILKOL !!!!!!!!!!!!!

Koronavírus: Magyarországon a legmagasabb a halottak aránya

Míg az uniós átlag egymillió főre vetítve 6,13 halott, Magyarországon 19,15.
dec 21.
Döntött az Orbán-kormány: szentestére felfüggesztik a kijárási tilalmat

December 24. estéjétől december 25-én reggelig felfüggesztik a kijárási tilalmat Magyarországon.

MIATTA..., MIATTA....., MIATTA.......MEGINT A ZÉÉÉÉGBE EMELKEDIK A FERTŐZÖTTEK...., MAJD A HALOTTAK SZÁMA !!! JÖN A iii. HULLÁM !!!!!

MERT NEM MONDJA MEG EGYÉRTELMŰEN, VESZÉLYES PÁÁÁNDÉMIJJJA VAN, M EGHALSZ, HA ROKONOKAT LÁTOGACCCCC !!!!!

HANEM LAZÍT..,.LAZÍT..., ÉS LAZÍT A GYILKOS FŐMUFTI !!!

kvadrillio 2020.12.21. 20:52:27

azért azon megdöbbentem, hogy a momentum, ennyi fiatalt át tudott verni !!!!!

szegények............. később fognak felébredni.....és fájnI fog nekik....NAGYON !!!

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.21. 23:00:52

@nemecsekerno_007: A root kiskacsa? :)

* * *

A tartalomfogyasztáshoz meg annyit, hogy amit mi most itt csinálunk (írunk-olvasunk) a politikai területen is idejétmúlt már, a fiatalok nem olvasni akarnak, hanem videót nézni, nem blogo kell nekik, hanem vlog.
Mondjuk ez már legalább egy évtitede így van, legalábbis nyugaton, de nálunk is már egy jó ideje.
süti beállítások módosítása