Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Romaügyi agytröszt? Nem feltétlen. Tényleges programok? Igen! Szabó Tímea vendékommentárja

2013. április 20. 11:17 - Méltányosság

.

A szerző a Párbeszéd Magyarországért (PM) párt országgyűlési képviselője

A magyarországi cigányság igen összetett és szerteágazó nehézségekkel küzd. A hazai romakutatásokból tudjuk, hogy oktatási, foglakoztatási, egészségügyi, lakhatási helyzetük sokkal rosszabb, mint a többségi társadalomé. E kisebbségi közösségek életét nem csak szociológiai értelemben vett hátrányos helyzetűk – melyben sok nem-romával is osztoznak --, de kirekesztettségüket diszkrimináció is nehezíti.

A kérdést ugyanakkor tovább bonyolítja az a tény is, hogy a cigányság maga is rendkívül heterogén. A cigányság az alkotmányban nevesített 13 hazai kisebbségi közösség egyike, akiket különjogok illetnek meg, amelyeket a magyar államnak kötelessége biztosítani számukra.

A rendszerváltás óta a kormányzatok az elvi stratégia-alkotás szintjén e kihívásokra adott válaszok kettősségét hangsúlyozták, vagyis, hogy a „cigánykérdés” egyszerre etnikai-kulturális és szociális-gazdasági kérdés. Nem is lehet vagy-vagy választ adni. Ugyanakkor az előbbi a mi szemünkben mindenképpen a hangsúlyosabb a kettő közül.

Az oktatási problémák külön kiemelendőek. A cigányság többségtől való elkülönítése, az iskolák közötti illetve az iskolán belüli szegregáció miatt már egész kisgyermekkorban megfigyelhető. A szegregált intézmények jelentős része ráadásul rossz minőségű infrastruktúrával rendelkezik, alulfinanszírozott és (hatalmas tisztelet a kivételnek!) jellemzően alacsonyabb szakmai kompetenciával rendelkező pedagógusok alkotják a tanári kart. Ezek az iskolák így képtelenek kompenzálni a rossz társadalmi helyzetből hozott hátrányokat. A deszegregációs politikának tehát mindenképpen prioritást kell kapnia a jövőben (lásd: http://parbeszedmagyarorszagert.hu/szovetsegi-megallapodas      ). Nehézséget jelent viszont, hogy a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben nagyon magas a romák aránya, így valódi társadalmi integrációt csak az jelentheti, ha az oktatás méltányossági problémáinak felszámolása mellett a regionális különbségek enyhítésére is sor kerül. Összegezve tehát: a cigányság problémáit nem lehet leszűkíteni a szociálpolitikai kihívásokra, hanem annak etnikai-kulturális dimenziója is van, épp a kisebbségi különjogok, és a diszkriminációból fakadó hátrányok, de a roma közösségek (többes számban!) nyelvi-kulturális hagyományai okán is. Ám a hangsúly, ezzel együtt is, a roma és nem-roma hátrányos helyzetűek támogatásán kell hogy legyen!

Habár a kormány a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégiában behatóan foglalkozik a szegénységgel, a konkrét szakpolitikai intézkedések (közmunkaprogram, segélyezési politikában a büntetés kihangsúlyozása, a legrászorulóbbak kiadásainak növekedése, stb.) az abban foglaltaknak teljesen ellentmondanak. A jelenlegi kormány minden intézkdése a romák helyzetét rontja.

A jövőben tehát kormányzati prioritássá kell tenni az elesettek szociális helyzetének megoldását és ehhez szükség van nemzeti konszenzusra. A romák problémái azonban (például a diszkrimináció miatt) még túl is mutatnak ezeken. A cigányságot külön célzó cselekvési tervek kidolgozásához, és ezek alapján programok beindításához azonban objektív adatokra lenne szükség ahhoz, hogy meghatározzuk, ki számít romának és ki nem. Csakhogy – és ez paradox helyzetet idéz elő – nem is lehetséges „objektív” módon megállapítani, „definiálni”, ki a roma, és ki nem az. Ennek a „vitának” hosszú hagyománya van a társadalomtudományokban, ám ezek részben egymásnak is ellentmondanak, és nem a politika dolga eldönteni őket.

Éppen ezért, egy az Országgyűlés felügyelete alatt működő „romaügyi” agytröszt létrehozására nem feltétlenül van szükség. A cigányság helyzetével foglalkozó tudásmennyiség már így is hatalmas, Ferge Zsuzsától Havas Gáborig, Ladányi Jánostól Zolnay Jánosig, Kertesi Gábortól Neményi Máriáig, sok-sok kutatás, az Autonómia Alapítványtól az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítványig számos gyakorlati tapasztalat és jó gyakorlat gyűlt össze. A Kormánynak is van roma-programja, csak éppen minden szakpolitikája ellentmond annak. A következő kormány egyik első dolga az kell hogy legyen, hogy hogy végrehajtsa a korábban a politikai pártok konszenzusával elfogadott „Legyen jobb a gyermekeknek!” – Gyermekszegénység Elleni Nemzeti programot

Összefoglalva: inkább a ténylegesen megvalósítható programokra kellene fókuszálni, amelyhez egy új kormányzat politikai akaratára és bátorságára lesz szükség. Ez a válaszunk a 3. kérdésre; s itt elég talán utalni a negyedik alaptörvény-módosításra hivatkozva benyújtott kormánypárti törvényjavaslatra, mely lényegileg szentesíti, kodifikálja a szegregációt.

A kapacitásokat a pártok közötti „süketek párbeszéde” helyett inkább az érdekegyeztetésekre, a civilek, az érintettek minél szélesebkörű bevonására érdemes felhasználni a jövőben. A Párbeszéd Magyarországért ugyanakkor – nevéből fakadóan – ahogyan eddig, úgy ezután sem zárkózik el az erről folytatott értelmes párbeszédtől. Ám ezen a területen a cselekvésben – például a megalkuvás nélküli deszegregációban és a gyermekszegénység elleni határozott lépésekben – jobban hiszünk.

Ha szeretnél többet megtudni a projektről látogass el Facebook oldalunkra!

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr675235819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.04.21. 10:30:55

Bullshit. A romák alkalmatlanok bármiféle együttélésre és eszük ágában sincs integrálódni. Nekik így kurvajó ahogy van.

fritoz222 2013.04.21. 10:45:21

Én a képviselőasszony gyerekeinek osztályába integrálnék pár deviáns elemet, akik a többieket terrorizálják és ellehetlenítik a tanítást, a tanárt meg jól félholtra vernék a szülők ha rá mer szólni a gyerekre.

soproni1 2013.04.21. 10:47:07

A mélyszegénységben élő nagycsaládosokra ebben a kultúrális környezetben ugyanaz vár. Bőrszíntől függetlenül.

Snoopyka 2013.04.21. 11:20:02

Jó lenne, ha gyorsan leszoknának arról, hogy a magyarokat következetesen "nem-romának" nevezik!
Vérlázítónak tartom.

getva 2013.04.21. 11:33:04

@Snoopyka: így van.
Amúgy pedig a "roma" kifejezést is el kéne már felejteni, van rá szavunk a nyelvben, ez pedig a cigány. A "roma" egy belső népnév, pl az angolokat sem kell englishnek mondanunk.

kifordított nagyanyó 2013.04.21. 11:38:29

Ez a kormány 8 millió embernek rontja az életkörülményeit,nem csak a kokeróknak.
Na ezen kellene változtatni.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.04.21. 11:43:54

1.: A cigányok egymás között cigánynak hívják megukat. Hadd hívjuk már mi nem cigányok is így őket légyszi! Ez a roma nagyon hülyén hangzik.

2.: Első gyermekkori emlékeim egyike (kisgyermekkori stressz-emlék) az, hogy cigány gyerekek el akarták rabolni tőlem a fissen kapott biciklimet. Ezen kívül még számos alkalommal volt cigányokkal összetűzésem, soha nem én kötöttem beléjük és soha nem én voltam "túlerőben". Magyarországon a cigányok ellen nem rasszizmus van, hanem élettapasztalat és életösztön. Ha cigány van a közelben az ember jobban ügyel. És ez szar érzés. egy népcsoportnak sincs joga ezt tenni a többiekkel.
3.: A cigányok a világon mindenhol ugyanazt csinálják. Koldulnak, kukáznak, lopnak, rabolnak. Ezzel járulnak hozzá a társadalmi sokszínűséghez. Mit lehetne velük tenni?
Szóval nagyon elég az olyan szólamokból, hogy költsünk sok pénz a felzárkóztatásukra. Nem értelmezhető ez a kifejezés, aki pedig fel akar zárkózni, annak támogatás nélkül is megy. De ők nagyon kevesen vannak sajnos.

himpellér 2013.04.21. 12:16:41

Leszarom ezt az ötszáz éve beilleszkedni képtelen retkes bandát. A cikkíró költözzön össze velük. Azt is mondhattam volna, hogy ragadjon össze velük. Tán több ilyen szép szösszenetet tudna megereszteni. Én egész életemet átdolgoztam, és hatvan évesen még ma se kérem senkinek a kenyerét.Ezek meg szakmányban gyártják a purdékat. Igaz, ez kellemesebb, mint megtanulni írni, olvasni, esetleg egy szakmát elsajátítani. Érdekes, hogy a többiekkel semmi gond nincs.Tótok, románok, svábok teszik a dolgukat. Életük végén meg tudják mutatni unokáiknak, hogy mit alkottak az Úr által nekik ajándékozott időben. Kolompárék tudásából pedig csak egy teli emésztőgödörre futja...
Szeretnék egy szép, szívhez szóló cikket a szegény Péntekről, aki kivégezte Bándy Katát.Vagy ez már nem érdekes?

Ambiorix 2013.04.21. 12:24:46

Remélem, kedves Tímea, a választói jövőre magácskát is hozzásegítik ahhoz, hogy visszatérhessen a Munka Világába! :)

Madg 2013.04.21. 12:29:25

A PM pártnak nincs országgyűlési képviselője, mert nem szavazott rájuk senki...
"Nem-roma" mi? Nem-ember? Ki hívja így a magyarokat? Majd ha Cigányországban élünk.

kifordított nagyanyó 2013.04.21. 12:36:13

@Ambiorix: A kedvencei meg adnának neki munkát.
Egy óra alatt húszezret is megcsinálhatna.:))

soproni1 2013.04.21. 12:38:11

A fenti hozzászólásokból is látszik, hogy az emberek félnek a tehetetlenségüktől, kiszolgáltatottságuktól bizonyos helyzetekben, ezért gyűlölnek komplett néprétegeket.

fourgee 2013.04.21. 12:54:45

Amikor hosszabb időt töltöttem el Londonban és hazalátogattam időnként, akkor azt vettem észre hogy bizony a tömegközlekedési járműveken Londonban rohadtul nem érdekelt hogy ki ül/áll mellettem, viszont ha Budapesten felszállt egy csapat kisebbségi, akkor ösztönösen átmentem a jármű másik végébe. Mivel Londonban nem tanúsítottam ilyen magatartást, az előítélet és a rasszizmus kizárt. Igen, itt rengeteg bűncselekményt feketék követnek el, mégsem tartok tőlük mert nem volt negatív tapasztalatom velük.

Sőt, elég sokáig magyar cigányokkal dolgoztam együtt. Bent mertem hagyni a pénzemet az öltözőben, sohasem tűnt el. Ők is azért jöttek ide mint bármelyik magyar, dolgozni.

Hoppá, ezek szerint nekem sem a cigánysággal van a problémám, hanem a Magyarországon élő kisebbség többségének a viselkedésével? És sok magyar a viselkedésük miatt utálja őket, nem a "bőrszínük" miatt? Akkor kinek is kellene változtatnia, kinek kellene tennie ez ügyben bármit is hogy valami pozitív változás történjen?

Elmondok még egy rövid történetet. Van egy alföldi kisváros. Még a '90-es években történt hogy az egyik szórakozóhelyre járt egy csapat cigány, akik rendesek voltak, tudták hogy hogyan kell viselkedni, ugyanúgy akartak szórakozni ahogy bármelyik másik magyar állampolgár. De, ahogy az lenni szokott (valószínűleg ezért jó pénzt tett zsebre a polgármester) beköltöztettek oda is problémás családokat. Nos, az "eltérő kultúrájú" (érdekes, a rendesen viselkedő cigányok nem eltérő kultúrájúak?) csapat rendszeresen balhézott, belekötöttek a vendégekbe. A magyarok persze nem mertek semmit sem tenni, mert az rasszizmus lett volna. A rendes cigány csapat azért, hogy ne legyenek kitiltva, ők saját maguk akadályozták meg hogy a többiek bemenjenek.

Ha egy magyar próbál meg segíteni egy másképp szocializálódott cigányon, akkor mi lesz a válasz? Lenéznek, kiröhögnek, leparasztoznak. Ennek a hozzáállásnak kb. annyi az értelme mintha egy 150 kilós európai elmenne Afrikába egy éhezőkkel tömött menekült táborba és megpróbálna felvilágosítást tartani arról hogy milyen fontos a napi háromszori étkezés.

Azokat a cigányokat kellene kiemelni akik tényleg előrébb akarnak jutni és európaiként szeretnének élni. Nekik kellene minden támogatást megadni, mivel csak ők állhatnának példaként a többiek előtt, csak ők segíthetnéka többieket a felzárkóztatásban.

Milliárdok mentek el mindenféle programokra amikből korrupt magyar és cigány képviselők gazdagodtak meg, miközben azok a cigányok akik segíthetnének a többieken, sok magyarhoz hasonlóan Nyugat-Európába menekültek dolgozni.

Inkább ezeken kellene gondolkodni, nem mindenféle jólhangzó, de használhatatlan felzárkóztatási programokon...

fourgee 2013.04.21. 13:04:11

Vagyis, mielőtt bármilyen költséges programba belekezdenének, először is ki kell ragadni a tehetséges cigányokat, akiket példaképként lehet a többiek elé állítani, akik értik a többiek nyelvét, akik tudják is hogy mi az igazi probléma háttere, akik tényleg tudnának tenni a többiek felzárkóztatásáért.

Ha bárki kinevezne engem egy ilyen program élére, hozzámvágnának 10 milliárd forintot, akkor sem tudnám megoldani a problémát, mert magyar vagyok és nem ismerem a cigányság igazi oldalát. Szerintem (lehet hogy tévedek, de szerintem) kb. ugyanez a helyzet amikor magyar képviselők próbálnak meg okoskodni a Parlamentben. Egy cigány vajda, akinek tekintélye van, többet tehet mindenféle pénz nélkül mint bármelyik magyar bármennyi pénzzel a háta mögött.

különvélemény 2013.04.21. 13:50:24

"Összefoglalva: inkább a ténylegesen megvalósítható programokra kellene fókuszálni, amelyhez egy új kormányzat politikai akaratára és bátorságára lesz szükség"

Tudod mire van szükség?
Kurvasok pénzre.
Ez az ami tök véletlenül mindig kimarad az összes ilyen "programból" nem kivétel ez alól a fenti program sem.

Viszont, ha sok pénze lenne az országnak, akkor a szegénység sem lenne ekkora probléma, ergo program sem kellene.

Sajnos a logika soha sem volt erőssége a bölcsészeknek.

soproni1 2013.04.21. 13:58:08

@különvélemény: akkor meg kell kérni a bankjegy nyomdát, hogy nyomtasson több pénzt! Félek, hogy nem ezen múlik a dolog. Szerintem nem véletlen, hogy egy nemzet és kisebbségei milyen szinten vannak. Ez már csak a tünet, a betegség maga mélyebbről gyökeredzik. Azt pedig a politika nem tudja orvosolni.

Rosszalvó 2013.04.21. 14:06:03

@fourgee: Nagyon tetszett amit írtál, igazán jó olvasni ilyet. Nem ez a liberálbullshit, de nem is puszta fröcsögés teljesen egyetértek vele.

különvélemény 2013.04.21. 14:10:03

@soproni1:
Olvasd el a fenti programot, majd megtudod mennyire "nem" azon múlik.
De lefordítom neked, ne fáradj:
Több pénzt ide, több pénzt oda, új iskolát ide, több gyest, drágább tanárokat, még több felszerelést, még több szakértőt, még több óvodát, stb...

Pénz, pénz, pénz.

különvélemény 2013.04.21. 14:13:04

"Nehézséget jelent viszont, hogy a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben nagyon magas a romák aránya, így valódi társadalmi integrációt csak az jelentheti, ha az oktatás méltányossági problémáinak felszámolása mellett a regionális különbségek enyhítésére is sor kerül."

Deportálás? LOL

Measurer 2013.04.21. 14:33:05

@különvélemény: egyetértek. Az Együtt 2014 és a PM SzT által elénk tárt közös programjában a szegregáció ellen az iskolabusz rendszer fejlesztését, a szegénység ellen pedig a minimáljövedelem garantálását találjuk. Az első túlságosan leegyszerűsít, a másik pénzügyileg kidolgozatlan, átláthatatlan, nyilván finanszírozhatatlan - többek között éppen a roma lakosság alacsony foglalkoztatottsági színvonala miatt.

2013.04.22. 11:08:17

Rendkívül gusztustalan vélemények sorakoznak itt. Aki gyomorból jövő indulattal válaszol, semmilyen megoldást nem tud a problémára, csak embertelent.

Romák vagy cigányok, nincs jelentősége, hogy hívjuk, de pontosan azért használjuk ezt, mert kevésbé van negatív jelentése, ezt pontosan tudják azok a szűkagyúak is, akik itt hörögnek.

A nem-romák nem egyenlők a magyarokkal, tisztelt uraim, ugyanis a romák túlnyomó része magyarnak tartja magát, mint ahogy a sváb vagy zsidó származásúak túlnyomó többsége is. Éppen ezért ez a pontos megfogalmazás.

@Measurer: Az iskolabusz-rendszer csak egyetlen apró eleme a szegregáció-ellenes oktatásnak, tehát ez nem leegyszerűsítés.

A minimáljövedelem pusztán a mostani segély és családi pótlék-rendszer leegyszerűsítése, valóban több pénzt igényel, aminek meg lehet találni a forrását. Viszont az így elköltött pénz a gazdaságot élénkíti, ellentétben a gazdagoknak adott adókedvezménnyel. Még további javaslatok is vannak, amelyek pontosan a romák munkalehetőségeit növeli: például a depressziós régiókban működő, képzetlen munkaerőt alkalmazó vállalkozások adókedvezménye.

2013.04.22. 11:10:11

//Blog adminisztrátornak: a kommentek sortávolságát vedd nagyobbra, mert nagyon rosszul olvashat. //

Measurer 2013.04.22. 11:27:56

@iii: 1.) Milyen antiszegregációs intézkedésekre gondolsz (mást én a közös programban nem látok)?
2.) A foglalkoztatáspolitikai államtitkárság összefoglalójában a "KKV munkahelyteremtő beruházások" c. tartalmazza a roma munkavállalók +300eFt-os támogatását (az 1,9mó/főn kivül). Mennyire sikeres, mi ezzel a támogatási formával a problémátok? Mennyivel lenne kedvezőbb az általad említett adókedvezmény (milyen adónemből)?

Jozsef Andras Kiss 2014.01.19. 17:50:17

Egy magyar levele egy cigányhoz Kedves Cigány !

Levelem azért íródik, mert a köztünk lévő
ellentét már-már mérhetetlenné válik.
Nem azért írok, hogy ezt tovább fokozzam.
Azért írok, hogy értsük egymást végre.
A nyílt beszéd szükségszerűen fog olyan mondatokat
tartalmazni, melyekre ráfoghatjuk, hogy rasszista.
De ne feledjük, te is rasszista vagy (ilyen alapon),
ha magyarnak nevezel engem.
Most az egyszer lássuk be, hogy komoly
különbségek vannak közöttünk.
Most az egyszer tartsuk ezt evidenciában, és ne a
szavakon lovagoljunk. Nem szeretlek téged.
Miért ?
Talán mert mások vagyunk ?
Részben igen.
Én törekszem a másságunkat a magam oldaláról kezelni.
Segítelek.
Milliárdokban mérhető az az összeg, amit
havonta a számládra utalok. Te ebből annyit érzékelsz,
hogy "rajta vammá a családi a kártyán".
Ezért a pénzért nekem keményen meg kell dolgoznom.
Hogy ne menjen ez így a végtelenségig,
gyermekeidet csekély műveltsége és szellemi képességei
ellenére beerőltetem iskolákba, hogy tanulhasson, szakmája legyen, és
képessé váljon az önellátásra.
Tanárt verni nem épp a hála megfelelő formája.
Óriási különbségek vannak köztünk.
Neked az ideálod a mérhetetlen gazdagság.
Persze az ehhez vezető tisztességes út megtételére képtelen vagy. Engem
pedig ezért irritál, amikor a gazdagság külső jegyeit magadon hordod.
Meg vagy rakva arannyal, szép autód, krokodilbőr csizmád van. Palotában
élsz. Te ezt úgy hívod, sukár.
Én úgy, cifra nyomor.
Nem vagyok irigy.
Csak tudom, hogy az ehhez szükséges összegre
hogyan tettél szert.
Bűncselekményekkel (elveszed, amiért más megdolgozott),
és a törvény által számodra nyitva hagyott kiskapukon
(elveszed a közös asztalról anélkül, hogy bármit is tennél oda).
Nem csak téged hibáztatlak ezért.
Ezt neked valakik megengedik.
Az én rovásomra.
Törvényesen, vagy törvénytelenül, de elveszed azt, ami az enyém .
Cserébe utálatot, fenyegetést, bántalmazást,
erőszakot, halált kapok érte.
Félnem kell tőled. Miért ?
Munka... igen, ez gyakori magyarázat a
szádból...
Hogy a cigány nem kap munkát sehol.
Igazad van. Nem adok neked munkát.
Miért ? Nem azért, mert cigány vagy.
Azért nem, mert nem értesz semmihez.
Nem tanultál szakmát, vagy ha tanultál is,
az elvégzett munkádban nincs köszönet.
Gyakori kifejezés egy összecsapott, szakszerűtlen munkára a
"cigánymunka" ..
Szerinted ennek miért pont ez a neve?
Ha téged alkalmazlak esetenként, a végeredmény mindig ugyanaz.
Bevételkiesés, sokszoros időbeni csúszás, elégtelen kivitelezés,
munkaeszközök, alapanyagok eltűnése.
Tehát nekem, munkáltatónak jobb, ha csak eltartalak az adómmal. Akkor
legalább nem hátráltatsz.
Az a szörnyű, hogy nem is törekszel rá, hogy változtass ezen.
Acsarkodsz, rasszistázol, hisztizel, hogy milyen rossz neked.
De nem akarsz kilépni a saját árnyékodból, pedig mindkettőnknek jobb lenne.
Mind a ketten tudjuk nagyon jól, mi lenne a vége,
ha magadra hagynálak. Nem lenne kit lehúzni szociális
alapon, vagy bicskával.
Rövid időn belül éhen halnál, vagy a saját
mocskodba fulladnál bele.
És barátom, nem sok időd van már.
Lassan az összes cérnám elszakad.
Minden nap elkövetsz valamit ellenem, még ha nincs is benne a
híradóban.
Rövidesen eljön az idő, amikor hirtelen megvonok
tőled minden kedvezményt.
Akkor aztán "romázhatsz", ahogyan jólesik.
Szerintem ne akard ezt elérni. Jobb, ha megvagyunk
békességben egymással.
Mit várok tőled ?

1. Feltétlen tiszteletet, mert én vagyok a
kenyérkeresőd.

2. Erőszakmentességet, mert ha egyszer én
visszacsapok a tesóimmal, az neked nagyon fájni fog...
tudod,
még mi vagyunk többen (már bocs, de úgy
tudom, ezt a nyelvet beszéled).

3. Törekvést az önellátásra. Tanulást,
tanulni akarást, pontos munkavégzést . Ez a sikeredhez
szükséges 20%.
A maradék 80% legyen az én gondom, meg fogom
oldani. Minden segítséget megkapsz.

4. És végre fejezzük be ezt a rasszizmusról
szóló ökörködést, hisz mind a ketten tudjuk jól, hogy
nem a barna bőröd zavar engem.

Baráti tisztelettel: A MAGYAR
Beszélni lehet, de a tettek minősítenek."
süti beállítások módosítása