Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Alaptörvény – mellette és ellene

2013. április 25. 12:23 - Méltányosság

post_113121_20121228134906.jpg

Magyarország újabb, meglehetősen kényes és bonyolult ügyét vesszük sorra a most induló blogsorozatunkban, amikor a döntő jelentőségű Alaptörvénnyel, illetve annak közjogi rendszerével foglalkozunk.  Két éve annak, hogy Schmitt Pál akkori köztársasági elnök ezen a napon aláírásával kihirdette Magyarország Alaptörvényét. Függetlenül attól, hogy ki mit gondol erről, abban egyetérthet, hogy nagy jelentőségű tettet vitt véghez a Fidesz, amikor a 2010-es kormányváltást követően rászánta magát az alkotmányozásra.

Mára már elmondhatjuk, hogy a Fidesz-féle közjogi - politikai rendszer nagyjából kiépült – az Alaptörvény volt a legfontosabb lépés ebben a folyamatban. Csakhogy az Alaptörvényt nem érthetjük meg önmagában: nem csak azért, mert az Alaptörvény a sarkalatos (kétharmados többségű) törvényekkel alkot egy rendszert, de azért sem, mert beleilleszkedik a Fidesz azon 2010-es szándékába, hogy alapjaiban alakítja át az országot. A Fidesz ezt a szándékát be is teljesítette. Ma már más a politikai rendszer, mint volt 2010 előtt.

A kormányforma ugyan alapvetően nem változott, vagyis maradt a parlamentáris köztársaság, bár ezt is némi megszorítással kell tennünk: a mindössze három tagú Költségvetési Tanács ugyanis önmaga is megvétózhatja az Országgyűlés által elfogadott költségvetési törvényt.  A kormány, illetve a központi kormányzat hatalma, befolyása tovább erősödött az ellenfékek meggyengítése révén. Az Alkotmánybíróság egykor legendás befolyása immáron a múlté, ma már nem ítélkezhet minden ügykörben (a gazdasági jogszabályokat csak kivételes esetekben bírálhatja felül), ráadásul számos, a Fideszhez közel álló, vagy annak vélt személy került az Alkotmánybíróságba, és más intézmények élére.

image.jpegMa már teljesen, vagy részben (újra) államosított vállalatok (Rába, Mol) is vannak. A Legfelsőbb Bíróság megszűnt, helyette Kúria, és Országos Bírósági Hivatal működik. Az önkormányzatok hatásköreit radikálisan megkurtították – gondoljunk csak arra, hogy ma már az iskolák fenntartói nem az önkormányzatok, hanem maga a kormányzat (állam), amelynek erejét az Alaptörvénybe is belefoglalt megyei kormányhivatalok tovább erősítik. Visszaállították a járási hivatalokat. A korábbi ombudsmani rendszer megszűnt, helyette az alapvető jogok biztosa tevékenykedik, kiegészülve az adatvédelmi hatósággal. Sarkalatos törvény állapítja meg a közteherviselés és a nyugdíjrendszer alapvető szabályait – vagyis a korábbi feles helyett ezekről immáron csak kétharmados többséggel lehet dönteni (és persze egy esetleges feles többségű majdani baloldali kormánynak jóval nehezebb lesz megváltoztatni mindezt). Változás az is (és ez bekerült nemrég az Alaptörvénybe), hogy a bevett egyházak elismeréséről ezentúl nem a bíróságok, hanem a parlament dönt. És a sor még folytatható…

Ezek bizony alapvető változások. Nem kérdés az, hogy az ország 2010-ben nem maradhatott úgy, ahogy volt, ahogy az is világos volt – ahogy erre a Méltányosság Politikaelemző Központ annak idején felhívta a figyelmet –, hogy az 1989-90-es alkotmányszövegben jócskán voltak pontatlanságok, és az a rendszer híján volt a társadalmi legitimációnak. Volt idő, amikor a fontosabb pártok új alkotmányt akartak. Nem csak a jobboldal gondolkozott új alkotmányban, az 1994-98 közötti MSZP-SZDSZ koalíció is alkotmányozásba kezdett, amely kudarccal végződött. Az mindenesetre a Fidesz politikai, hatalomtechnikai teljesítménye, hogy az elmúlt 23 évben egyedül neki sikerült új alkotmányt megalkotnia.

Baljós előjel, hogy az Alaptörvényt a baloldal illegitimnek tartja, egy 2014-es kormányváltás esetén még jobban fellángolhatnak majd a közjogi harcok, amelyek – történelmi tapasztalatainkból kiindulva – nem sok jót ígérnek. A baloldali pártok nem csináltak abból titkot, hogy nem fogadják el az Alaptörvény rendszerét – a kérdés viszont az, hogy hatalomra kerülve mit kezdenének majd vele. Itt nem egyforma a megközelítés, az MSZP, és az Együtt 2014 az eddigi nyilatkozataiban az Alaptörvény módosítása mellett foglalt állást, és érzékeltették, hogy megmaradnának a formai követelmények betartása mellett, vagyis hogy az Alaptörvényt csak kétharmados parlamenti többséggel módosítanák. Egyelőre nem lát esélyt új alkotmány megalkotására a nemrég alakult, jogászokból álló Szalay-kör sem, ők is az Alaptörvény módosítását szorgalmazzák. Vörös Imre volt alkotmánybíró ellenben azt mondja, hogy a következő Országgyűlés minden olyan törvényt megsemmisíthet, amely az „államcsínyt” szolgálta, így az Alaptörvényt is, mert az elmúlt évek közjogi változtatásai a kizárólagos hatalombirtoklás tilalmát sértik meg. Ha egy baloldali feles többségű kormánytöbbség Vörös felfogása alapján járna el, erősen kérdéses, hogy az Alaptörvény lerombolására irányuló tetteit legitimnek, sőt egyáltalán jogszerűnek tekintené-e az ellenzéki Fidesz. Lehet, hogy a Fidesz lesz majd az új „alkotmányvédő” erő, és a baloldal pedig az „alkotmánytipró”.

Nagy kérdés ezek után, az Alaptörvény rendszere jó irányba visz-e minket. A következő hetekben vendégszerzőink (akiknek kiléte egyelőre legyen meglepetés:-) pont ezt járják körül. Mit hozott nekünk az Alaptörvény? Mi szól mellette, és ellene? Mit lehetne rajta javítani, vagy épp ellenkezőleg, el kell vetni teljes egészében? Persze tudjuk, hogy most a Portik-ügy áll a magyar politika figyelmének középpontjában, ám ezek a kérdések legalább annyira fontosak, hiszen a közjogi harcok a magyar politika kiapadhatatlan konfliktusforrásai…

Ha szeretnél többet megtudni a projektről látogass el Facebook oldalunkra!

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr685246259

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az új populista alkotmányos kultúra 2013.04.26. 14:07:39

Azért ez a mai fontos nap volt köztársaságunk számára, aláírja majd Áder vagy sem az alkotmánymódosítást. Alkotmányos kultúránk megváltozása vált láthatóvá. Csak emlékezzünk rá, hogy azért kellett “Alaptörvénynek” nevezni ezt a jogszabályt, mert ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2013.04.26. 10:00:10

Már bocsi, de az Alaptörvény vX.Y társadalmilag mivel legitimáltabb az 1989-90-es Alkotmánynál?

Semmilyen alaptörvény nem lehet legitim egy demokráciában, ami ilyen szinten korlátozza, lehetetleníti el a másik oldalt, és szinte megváltoztathatatlanná teszi magát.
(Az pedig külön kabaré, hogy az Alkotmánybíróság még az Alaptörvény saját belső ellentmondásai felett sem törhet pálcát - ettől kezdve a jogbiztonságot kihúzhatjuk a jogállami csicsák listájáról.)

tarackos 2013.04.26. 10:25:16

Hát ez egy elég elnagyolt elemzés. pl. nem tudom mi köze a az intézmények vezetőinek, tagjainak az alaptörvényhez?

Az alaptörvényből nem következik, hogy bábokat kell jelölni.

Az ombudsmani rendszer ugyan változott de megmaradt és láthatjuk lehet azt példásan működtetni ahogy Szábó Máté teszi.

etc.

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.26. 10:26:18

"A Legfelsőbb Bíróság megszűnt, helyette Kúria, és Országos Bírósági Hivatal működik." - az OBH az OIT helyett jött létre, illetve a különbség, hogy anno az LB elnöke volt az OIT első embere is.

Azon gondolkoztam egyébként az elmúlt napokban - nyilván nem függetlenül az esetleges kormányváltás esélyeiről alkotott véleményemtől - hogy az ellenzéki pártok (nem a Jobbik) kissé felelőtlenül jártak el az Alaptörvény ügyében.
Értem ez alatt azt, hogy jelentős részük - legalábbis retorikai szinten - ab ovo illegitimnek tekinti, csak "apróbetűs" részekben (pl. a benyújtott konkrét módosítási javaslatok) ismerik el, hogy együtt lehet vele élni, illetve konkrét dolgok vannak benne, amik mindenképp változtatást igényelnek.

Továbbá, azt sem látom, hogy lett volna "B-tervük", arra az esetre, ha nyernek, de nincs kétharmaduk. Mivel ha a Fidesz nyer tiszta sor, egy kétharmados ellenzéki siker esetén (bár ki tudja most épp ki számítható ide), elképzelhető lenne valamiféle korrekció.
Azzal kapcsolatban viszont, ha nyer ugyan valamiféle koalíció, de nincs kétharmad, akkor leginkább csak "siránkozást" hallani (az említett sarkalatos törvények, illetve a "bebetonozott fideszes káderek" okán), hogy úgy se jön össze, vagy "legalább meg kell próbálni" (ahogy Bokros mondta).

Továbbá, nem volt meg a különbségtétel az érzelmi jellegű ellenérzések - Nemzeti Hitvallás formája és tartalma - illetve a lényegi, államszervezeti, vagy alapjogi problémák között.
Ez volt az egyik oldal.

Szerintem a legnagyobb sebet az Atv. legitimitásán saját egykori megszavazói ejtették március 11-én, a sokat emlegetett "Negyedik módosítással". Egyrészt elmúlt a sértetlenség és a "gránitalap" mítosza, másrészt viszont olyan dolgok kerültek bele - függetlenül attól hogy az ember egyet ért-e a konkrét kérdéssel - ami nem oda való (hajléktalanok, röghöz kötés alkotmányban???). Épp ezért azt gondolom, ez a változat már korántsem lenne annyira védhető, mint az eredeti.

Visszatérve az ellenzékre. Érdemes megfigyelni, hogy a Jobbikon kívüli csoportokat leginkább a közjogi ellenzékiség tereli egy platformra (meg a választási tv. ami külön megér egy misét). Azzal kapcsolatban meg a legutolsó valamennyire "használható" változat Karácsony Gergely technikai koalíciója volt. Amikor pedig "programalapú együttműködésről" beszélnek, az kb. az egymás közti bizalmatlanságot és pozícióharcot takarja.
Az pedig, amit újabban az MSZP részéről kezdek észrevenni, hogy egyre inkább a gazdasági, társadalompolitikai nézeteiket kezdik hangoztatni, a saját korábbi stratégiájukkal - totális delegitimálás, "OV-rendszer" leváltása - megy szembe.

Egyébként a minap olvastam Duvergertől egy érdekes gondolatot, miszerint a klasszikus kétpártrendszer katasztrofális következményekkel járhat akkor, ha a két erő annyira szemben áll egymással, hogy bármelyik is hatalomra kerülve a fennálló rend megkérdőjelezését tűzné célul.
Szerintem igencsak van ezeknek a gondolatoknak relevanciája, kár, hogy a politikai elit ilyenekbe nem nagyon gondolt bele...

Dömen 2013.04.26. 11:25:53

Az utolsó bekezdésben lóg ki a "független agytröszt" lólába, amikor azt mondja, hogy a Portik-ügy áll a magyar politika figyelmének a középpontjában, úgyhogy ki figyel oda az Alaptörvényre. Hát a trafikmutyi miatt már a Portik ügy is homályosul... így hiteltelen a poszt...

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.04.26. 14:03:28

Ez talán a legfontosabb téma, nem lehet róla eleget írni, úgyhogy direkt jó, ha sorozat készül.

@tothh: Bizony, az értelmes hatalomgyakorlás része az, hogy a vívmányokat tartósnak szánják, ehhez pedig az alapokban meg kell egyezni. Szerintem az egyik legkártékonyabb felfogás annak hangoztatása, hogy csak a Fidesz alkotmányozhatott, mert egyedül neki lett kétharmada. A kétharmad előállításának más módjai is vannak - nálunk is ezer ilyen volt - , nemcsak egyetlen párt kétharmados mandátumaránya.

@tarackos: Úgy emlékszem, Szabó Máté sincs már sokáig ott. "Az alaptörvényből nem következik, hogy bábokat kell jelölni." - igen, valamennyi alkotmányos pozícióra igaz ez. A személyen is sok múlik, hogy miként lakja be a megadott kereteket. Azt viszont ne feledd, hogy ma az ombudsman fordulhat a legegyszerűbben az Ab-hoz, míg ez korábban minden polgár joga volt (most ez utóbbi annyira szűk, hogy nincs is). Ha "báb" lenne az ombudsman, a polgárok jogainak csökkenése látványosabb lenne.

Még valami: Az alkotmányba írt rendszer kódol is sok mindent, pl. egész más, ha az Ab maga választja az elnökét (mint korábban), mint ha az Ogy. teszi ezt (ahogyan most), a kis különbség = nagy különbség.

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.26. 14:44:33

@politologus: A megegyezésnek nem csak alkotmány-szintűnek kellene lennie, hanem az egész társadalom alapértékeit és az elit viselkedését tekintve. Csak az a probléma itt, hogy 1998 után mesterségesen úgy lett bipoláris a magyar belpolitika, hogy a két oldal között mindenféle átjárás, kompromisszum lehetősége megszűnt. Szerintem ennek alapvetően mára nem lenne értelme, sajnos elég erős az elit, ami ezt sulykolja, mindkét oldalról.
Ami így utólag visszanézve nagy kár szerintem, hogy '96-ban elbukott az alkotmányozás, a koalíció (és az mszp) belső válsága miatt. A szabályozási elveket (ill. a tervezetet) olvasva az egy meglehetősen korrekt és jó alkotmány lehetett volna. Nemcsak, hogy a sztálini évszám hiányzott volna róla, hanem tartalomban se az 1972. évi I. tv. teletűzdelt változata.

Szabó egész konkrétan szeptemberig marad hivatalában, kérdés, ki lesz az utód.
Egyetértek, hogy sok múlik a személyen, de az is gond, ha már egy személyt az ellenérdekelt felek módszeresen megpróbálnak egy skatulyába belenyomni. Ez nagyon nehéz kérdés, mert a bizalmat gyengíti. És nehéz ebből kitörni (bár Stumpfnak azért sikerült valamennyire).

Az is igaz, hogy az alkotmányos rendszer apró dolgai is fontosak lehetnek, viszont itt én azért azt mondom, több helyütt is felmerültek olyan érvek (mindkét oldalról), amelyek egyszerűen a dolgok nem, vagy csak részleges ismeretét mutatták. Szerintem okos lett volna kitekinteni más európai alkotmányokra is, hol milyen körülmények között, milyen megoldásokat alkalmaznak.

Fullánkos Algol 2013.04.26. 15:04:21

Egyetlen párt támogatta, amelyik a választás előtt egy szóval sem említett ilyen alapvető változtatásokra vonatkozó szándékot, tehát megtévesztő manipulációval jutott a lehetőséghez, úgyhogy semmi legitimációja nincs. Ez sima államcsíny.
süti beállítások módosítása