Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

Mindjárt vége?

2022. május 09. 14:51 - Méltányosság Központ

A hosszú ideig regnáló kormányok diktatúrához vezetnek. A NER-hez hasonló rendszerek pedig viszonylag hamar elbuknak. Két tévhit, amiket Rajnai Gergely blogbejegyzésében cáfol.

blogkep.jpg

Az egyik fő alapja a Magyarországgal szembeni demokráciakritikáknak, hogy Orbán Viktor már nagyon régen van hatalmon, demokráciában pedig a vezetőket ennél gyorsabban cserélik. Sebaj, szól az egyik nyugtató narratíva az ellenzék részéről: minden rendszer megdől egyszer, kibírtuk Horthyt, kibírtuk Kádárt, Orbánnak sem lehet már sok hátra. Ebben a bejegyzésben röviden mindkét állítást cáfolni, vagy legalábbis árnyalni fogom.

Először is, a diktatúráknak nem feltétlenül jellemzője az, hogy kifejezetten sokáig fennmaradnak. A legelnyomóbb rezsimek közül sok viszonylag hamar megdőlt. A nyilas uralmat senki sem gondolja demokráciának Magyarországon, Szálasi Ferenc mégis rövid ideig volt csak hatalmon, és ugyanez igaz a Tanácsköztársaságra és Kun Bélára is. Attól tehát, hogy a kormány- vagy államfők gyorsan váltogatják egymást, nem következik, hogy demokrácia lenne egy országban, tehát a kormányzás időtartamából nem lehet következtetéseket levonni a politikai rendszerrel kapcsolatban.

Fordítva sem igaz az állítás, tehát az, hogy a demokráciákban a hosszú kormányzás lehetetlen lenne. Bár úgy tűnhet, hogy a demokratikus európai történelemben nem találunk hasonló példát, valójában pártok tömkelege volt képes 12 évnél sokkal hosszabb időn keresztül kormányozni. Olaszországban a Keresztény Demokrácia pártja a II. világháború után a ’80-as évekig megkérdőjelezhetetlen vezetője volt a kormányoknak, mégsem mondhatjuk, hogy ebben az időszakban ne lett volna demokrácia az Appennini-félszigeten. Svédországban a szociáldemokraták a ’30-as évektől a 2000-es évekig folyamatosan kormányozni tudtak, miközben ez nem vezetett a svéd demokrácia széthullásához, sőt, minden mutató szerint javult a demokrácia minősége a skandináv országban.

Persze lehet mondani, hogy ezt a korszakát kinőtte a nyugati demokrácia, ma már ilyesmi elő sem fordulhat. Azaz lehetne, ha nem lennének az egészen közeli múltból is példák olyan vezetőkre, akik Orbán Viktorhoz mérhető időn keresztül vezetni egy-egy nyugati országot. Angela Merkel például 15 éven keresztül volt kancellár, mégis sokkal inkább a demokrácia őreként, semmint lebontójaként ismert a köztudatban. Hollandiában pedig Mark Ruttét alig néhány hónappal a NER megalakulása után választották miniszterelnökké, és 2010 óta megszakítás nélkül vezeti a németalföldi országot. Demokratikus körülmények között is elképzelhető tehát egyetlen szereplő hosszú uralma, így ez az érv csak szellemi restségből kerülhet elő egy demokrácia-vitában. Ez persze nem zárja ki, hogy egy hosszú ideig hatalmon lévő szereplő antidemokratikus legyen, de önmagában a hatalomban töltött évek száma nem jelent ebből a szempontból semmit.

Ahogy az is hamis érv, hogy a politikai rendszerek ennyi idő után már össze szoktak dőlni, így elég kivárni, hogy valamilyen külső sokk, például egy gazdasági válság összeroppantsa a NERt, és a demokrácia vissza is áll. Egyrészt ezek az összeomlások sosem csak egy külső sokk eredményei, jellemzően politikai munka is kell hozzá az ellenzék részéről. Másrészt bizonyos szempontból a Fidesz még csak rövid ideje van hatalmon, ha nemzetközi példákhoz hasonlítjuk. A fentebb említett szociáldemokraták mellett ott van a mexikói Intézményes Forradalmi Párt 71 éves uralma, vagy a japán Liberális Demokrata Párt (két rövid intermezzóval) folyamatos kormányzása 1945 óta.

Ezen példák alapján járhatunk akár a NER korai szakaszában is, badarság volna arra várni, hogy a rendszer összeomlása 5-10 éven belül elkerülhetetlen. Bizonyára voltak, akik hasonlókat mondtak az ’50-es évek végén Japánban, a Liberális Demokrata Párt mégis ott van a mai napig a politika középpontjában. A rendszerek tehát választásokon keresztül is fenntarthatók akár több emberöltőn keresztül is, a bukás nem automatikus.

A fatalista leegyszerűsítő magyarázatok, miszerint a rendszerek megszűnnek, a hosszú ideig fennálló rendszerek pedig mindenképpen diktatúrák, félrevezetnek minket.

A politika megértéséhez mélyebbre kell nyúlnunk nem csak a mai magyar, hanem a történelmi és nemzetközi példák elemzésében. Ez egy munkaigényesebb folyamat, de csak így kerülhetjük el, hogy felületesen félreismerjük a saját jelenünket.

Rajnai Gergely

123 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr9317827371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehetnék én is 2022.05.09. 15:35:34

A rendszerváltás után komoly hiba volt részünkről, hogy Gyurcsány 2006-ban megválasztásra került.
Gyurcsány részéről meg bűn volt, hogy 2006 őszén nem mondott le.
Az volt az igazi wrong way. Azóta sem heverte ki a politikai elit a gyurcsányi bűnt és az azt követő fideszes túlnyerést

ulpius66 2022.05.09. 16:29:14

@Lehetnék én is:

2006-ban gyurcsányiék csalással nyerték a választásokat!!!! Saját maga vallotta be, hogy loptak, csaltak, hazudtak, adatokat hamisítottak......ÚGY KELL NEKIK!!!!! MINEK NYERTEK?

Ennél nagyobb hiba mán csak az volt, hogy gyurcsányi nem mondott le 2006 őszén, amikor már totál szarban volt az ország....
a Fidesz nyert volna, de nem kétharmaddal.....AZTÁN A FIDESZ JÓL A NYAKÁBA KAPTA VOLNA A 2008-2009 GAZDASÁGI VILÁGVÁLSÁGOT, AZTÁN 2010-BEN A BALLIBSIK NYERTEK VOLNA KÉTHARMADDAL!!!!!

MINDEN ÚGY VOLT JÓ, AHOGY VOLT!

ulpius66 2022.05.09. 16:31:21

Úgy tudom, hogy a tizenmilliós Bajorországban is a 2. világháború óta a CSU kormányoz.... (néha koalában...)

ulpius66 2022.05.09. 16:34:43

Ahol prezidenciális rendszer van, na ott jó nagy az esélye a diktatúra kialakulásának, ezért aztán a bölcs döntéshozók 2 ciklusban maximálták az elnök idejét....
(parlamentáris demokráciákban nem szokás a miniszterelnök megválaszthatóságát korlátozni..... egy-két helyen persze ezt is korlátozzák...)

teglascs 2022.05.09. 18:41:02

Már pedig én "alámerülök és kibekkelem őket" (á la Dr. Antall József).

Gábor Révész 2022.05.09. 19:11:05

@ulpius66: Annyira jó, hogy Te mindig tudod a tutit. És az valahogy mindig a fidesz-féle véleménydiktatúra hatását mutatja. De légy boldog vele. Előbb-utóbb eljön az igazság pillanata. Lehet, hogy nem túl gyorsan, de el fog jönni. És az utókornak lesz lehetősége a helyén kezelni a NER-t meg orbánisztánt.

6.Lenin 2022.05.09. 19:54:22

Az Orbán NER-je már 12 éve minden kedden megbukott. Most ápr 3-án is csúfosan.
Álmodi8k a nyomorultak bandája.

ulpius66 2022.05.09. 20:31:56

@Gábor Révész:

Nem tudok dönteni!

Két párt között ingadozom..... a Volner-féle HUXIT párt és a Mi Hazánk Mozgalom között!!!!
(tíz évig voltam MIÉP-tag a 11-kerben, majd ugyanott 15 évig JOBBIK-tag....én csak kényszerből szavaztam a Fideszre...jobb híján...nekem a Fidesz túl langyos......)

Pepejoe 2022.05.09. 20:40:17

@ulpius66:
gyurcsányi azt nem az MSZP kormányzására mondta, hanem úgy en bloc az egész Parlamentre.
Lényeges az egész beszédet egyben értelmezni.
Szívesen!

Ekrü 2022.05.09. 20:47:09

@Lehetnék én is:
"Gyurcsány részéről meg bűn volt, hogy 2006 őszén nem mondott le."- Nem csak Gyurcsány részéről volt bűn, hanem az őt kiszolgáló pártok részéről is. Simán lehetett volna egy bizalmatlansági indítvány ellene az SZDSZ-MSZP koala részéről és megbuktathatták volna úgy mint ő anno Megyót. Néha elgondolkodom azon,mit is tudhatott róluk,ha még a 2010-es bukta után is képesek voltak 2014-ben bevinni magukkal a Parlamentbe.

Amúgy még az elnöki rendszerekben is előfordul ilyen hosszú kormányzás. Lásd Merkelt vagy előtte Kohl-t. Ráadásul a pártok közül is sok példát látunk Európában, hogy egy párt hosszú ideig kormányoz.

Sir Gombóc 2022.05.09. 21:42:56

@Ekrü: volt bizalmi szavazás. Gyurcsány maga indítványozta.

Billy Hill 2022.05.09. 22:02:54

@Sir Gombóc: És mi lett az eredménye? Talán túl sokan voltak, akik "elfelejtették, hogy milyen autófényezőnek lenni"?

Billy Hill 2022.05.09. 22:05:55

@Pepejoe: Szerintem meg az egész EU-ra gondolt.
Tessék a sorok között is olvasni!
Szívesen!

Ekrü 2022.05.09. 22:22:33

@Sir Gombóc:
Annál rosszabb az MSZP-SZDSZ koalára nézve. Az ő felelősségük is volt ,hogy Gyurcsi utána még 2009 tavaszáig hatalomba maradt.
A beszéd kiszivárgása után rögtön ki kellett volna penderíteniük, akkor talán nem tartana itt az ellenzék ahol....De valamiért nem tették...gondolom féltek,hogy kinyitja a száját.

Halibuli 2022.05.09. 22:46:21

A magyar eredendően alkalmatlan a demokráciára.
Mindig szüksége van egy szájra amit áhítattal hallgat, egy seggre amit nyalhat,
egy vezérre akit követhet, akkor is ha csaló vagy címeres gazember.
Most mindez egy személyben megvan.
A magyar jobbágyság nem akar uniós polgárság lenni.Neki így jó és meg is szavazza.

eßemfaßom meg áll 2022.05.09. 22:51:23

@Halibuli: vegre egy oszinte kommentelo. Te pl kinek a segget szereted nyalni mikozben ahitattal hallgatod?

arthurthedent 2022.05.09. 23:29:57

@Pepejoe: "gyurcsányi azt nem az MSZP kormányzására mondta, hanem úgy en bloc az egész Parlamentre."

Mondjuk tényleg hazudott valami ilyesmit utána, hogy a "hazudtunk" rész az egész politikai elitre vonatkozott. Nos, nem, nem igaz. Főleg a jelenlévőkről beszélt, ez mondjuk világos. Ha leülök Józsival meg Bélával és azt mondom, hogy "mút héten jól berúgtunk", akkor nyilván nem a föld népességéről vagy a középeurópai asszonykórusról beszélek.

Amikor meg nem a jelenlévőkről beszélt, akkor meg is mondta, hogy a
"mi azt nem tudtuk korábban elképzelni, hogy ezt a Magyar Szocialista Párt és a liberálisok közös kormányzása valaha is megteszi. És közben egyébként nem csináltunk semmit négy évig. Semmit. "

Nem a parlamentől beszélt, az MSZP-ről meg a liberálisokról beszélt.

arthurthedent 2022.05.09. 23:34:08

"Demokratikus körülmények között is elképzelhető tehát egyetlen szereplő hosszú uralma"

Pontosan! Ezeket mondogattam évekkel ezelőtt, persze mindenki lehülyézett. A világ nem olyan egyszerű, hogy aki sokáig kormányoz az diktatúra, aki meg rövid ideig az nem az. Hitler is 12 éven keresztül kormányzott csak, viszont gyakorlatilag az első hónaptól diktátor volt.

MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott) · http://bircahang.org 2022.05.10. 00:10:47

Ez nem lehet. Én azt olvastam a ballib médiákban, hogy váltógazdaság kell balfékekkel és súlyemelőkkel.

ez a nevem senki 2022.05.10. 01:45:00

@Pepejoe: „Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz. Annyival vagyunk túl az ország lehetőségein, hogy mi azt nem tudtuk korábban elképzelni, hogy ezt a Magyar Szocialista Párt és a liberálisok közös kormányzása valaha is megteszi.”

hu.wikipedia.org/wiki/%C5%90sz%C3%B6di_besz%C3%A9d

Burgermeister 2022.05.10. 06:18:36

Ugyan, a magyar az birka! Lasd kadar nepet. Most is mi tortent? Megtomtek a zsebeket oszt elore megyunk nem hatra. 4 ev mulva ugyanez lesz. Amig Viktor el addig ez lesz.

Bandibacsi34 2022.05.10. 07:09:54

A democsokraciak sem huztak sok ideig a tortenelemben, foleg ha idegen erdekeket szolgaltak, mint manapsag. Az USA az repbulikanizmus volt joideig(kb 1960-as evek), nem demokracia. Most mar PC/WOKE demokracia es emiatt hanyatlik is.

Bandibacsi34 2022.05.10. 07:15:50

A valtogazdasag az alcazott diktatura. Most kihozzak nyertesnek az elektronikus valasztosokkal azt, akit akarnak(Macron gyozelme eleve el volt dontve)barhol Europaban. A jolet nem tart sokaig Nyugaton sem, a migransok bedontik a rendszert demografiailag es kulturalisan is. OV helyesen nem akar egy sullyedo hajohoz lancolva lenni, eleg egy kotel, amit majd el lehet vagni.

arthurthedent 2022.05.10. 07:22:53

@Bandibacsi34: "OV helyesen nem akar egy sullyedo hajohoz lancolva lenni, eleg egy kotel, amit majd el lehet vagni."

Ah, vicces, hogy éppen a süllyedő hajót említed... :D :D Namost lehet a nyugatot süllyedő hajóhoz hasonlítani, de ha már itt tartunk mostanában mintha a süllyedő hajók nem a nyugat kikőtőibe lennének bejegyezve. :D

Nancsibacsi 2022.05.10. 07:38:29

A poszt teljesen logikus, mégis az vele az egyetlen gond hogy megszületett. A demokrácia kritikával nem szabad ilyen mélységig foglalkozni, hanem simán el kell azzal intézni, hogy olvasd el szépen a demokrácia definícióját: nincs benne hogy "kivéve ha Orbán a győztes" illetve "feltéve hogy nem túl sokszor választják újra". Definíciót pedig nem írunk újra, mert azzal komolytalanná tesszük az adott tudományágat. A demokrácia kritikák elbuknak azon, hogy a demokrácia definíciójának ellentmondó állításra alapoznak, Q.E.D. - mehetünk a kasszához. Nem kell lealacsonyodni az ő szintjükre, ha nem tudnak érvelni, meg nincs meg a logika alapfokú képzettségük.

Ne akarja már a liberális oldal megspórolni a szokásos "kreálunk egy elnevezést, és onnan kezdve legyőztük a gonoszt" folyamatot - ennyire nem lehetnek lusták. Ne a demokrácia fogalmát akarják újrahasznosítani - találjanak fel egy újat, aminek nem felel meg a jelenlegi magyarországi helyzet vagy éppen megfelel. Legyenek kreatívak - pl. a covid-diktarúra az egy tök kreatív fogalom, és egy pici pártot a legnagyobb ellenszélben is képes volt a parlamentbe juttatni. Tessék szépen gondolkodni kedves liberálisok - elvileg a nagy koponyák nálatok vannak. Csak kibírtok találni valami ütős elnevezést, ha a Mi Hazánknak ment...

Nancsibacsi 2022.05.10. 07:41:23

@Pepejoe: Ja, hát Gyurcsány már 2006-ban is kente a sz.rt - ebben hiba nem volt. Egy aljas féreg, aki egész életében még sosem vállalt felelősséget, hátbaszúrta Medgyessyt, aki attól eltekintve hogy egy mocskos ügynök, mégis csak a mentora volt. Szóval tényleg - nem volt semmi gond a csótánnyal...

body_andras 2022.05.10. 07:41:57

A NER nem bukik meg. BTW már nincs is NER, 2011 óta Orbánék se használják ezt a szót, csak az "ellenzéki" újságírók és megélhetési politikusok, mert ízlik nekik a szó.
Ez a kormány nem bukik meg, ne álmodozzatok. Az a nagy baj hogy az ellenzék se méltóztatik megbukni. Pedig most kellett volna szőröstül-bőröstül bezárni mind a 6 szarpártot.

nemecsekerno_007 2022.05.10. 07:44:40

@Burgermeister: Hát persze :))))))))
Engem örökre megvettek az alacsony adókkal és az infrastrukturális fejlesztésekkel. A többi csak duma.
Az EU meg visszavehetne a gyarmattartó stílusból.

body_andras 2022.05.10. 07:45:33

A másik hülyeség: jaj, demokrácia, nincs demokrácia! DE, VAN. A többség akarata érvényesül. A népesség érdeke már nem, hiszen az akaratot könnyebb kiszolgálni. Pláne ha elég sok hülye ember van hozzá. EZ a demokrácia, a hülyék felhatalmazása dilettáns gazembereknek. Ezt szeretitek, tessék.
Kikérem magamnak, hogy diktatúrázzanak. Nézzétek meg Észak-Koreát, emlékezzetek a Szovjetunióra. Azok a diktatúrák, nem ez. Itt mindenki oda megy, ahova akar, azt csinál és mond, amit akar. Nem szakad rátok az ég, hogy mártírkodva vergődjetek, miközben ezerszer jobban éltek mint egy igazi diktatúrát elszenvedő ember.

midnightcoder2 2022.05.10. 08:31:13

@Lehetnék én is: Gyurcsány részéről az volt a bűn, hogy a bukfenc után nem vonult ki a politikából, hanem megalakította a DK-t és azóta is szennyezi a közéletet. Na most, neki fixen megvan az a 15% szavazója aki kb. olyan fanatikus mint Orbán törzsszavazói - mindenki másnak viszont ő egy rohadt nagy STOP tábla. Orbánnak szintén van úgy 15% fanatikusa, de ő sokkal kevesebbeknek STOP, ráadásul ez utóbbi halmaz elég nagy átfedésben van Gyurcsány 15%-ával (bár vagyunk szép számmal akik mindkettőt utáják). És van egy rakás olyan szavazó, akik azért voksolnak rá, mert ő a legkisebb rossz - na ilyennel Fletóék nemigen dicsekedhetnek. A végeredmény az, hogy egy új erőnek vagy Orbántól kellene nagyon sok szavazót vinnie - ami nem könnyű - vagy le kell paktálnia a DK-val, ami viszont a bukás tuti receptje. Így aztán a DK hosszú távon biztosítja Orbán hatalmát. Nem kell ehhez diktatúra, elég a Fletó. Orbánnak csak akkor lenne komoly problémája, ha Fletót elütné a villamos. De ennek nincs sok esélye, mert nemigen jár villamossal.

midnightcoder2 2022.05.10. 08:39:18

@nemecsekerno_007: Mondjuk ez az építsünk a stadion mellé 50 méterrel egy másik stadiont mert az kell a népnek dolog pont nem az, amivel engem annyira megvettek volna. Az adók meg annyira nem alacsonyak, különösen az ÁFA nem. De tény, hogy ezen a téren jobbak mint Fletóék voltak, főleg ami a dolog társadalmi üzenetét illeti. Orbánék nem azt üzenik, hogy a farkadból is megélhetsz, hanem azt, hogy kaparj kurta, neked is jut!

Lehetnék én is 2022.05.10. 09:06:23

@midnightcoder2: hátha Karácsonnyal sétálnak egyet a belvárosban. hátha

bordon 2022.05.10. 09:14:20

@midnightcoder2: Orbánék belátták, hogy a magyar ember olyan, amilyenek a fideszesek is. Lopnak, adót csalnak. Ezért bevezették az egykulcsos SZJA-t és a világrekorder ÁFA-t. A farkából él ma is, aki adókedvezményeket kap, magyarul más fizeti azt a közterhet, amit ő nem. Az egyházakat kistafírozták Viktorék, pedig hát azokra annyi igény sincs, mint a stadionokra. A nyuggereket krumplival meg jól időzített nyugdíjemeléssel megveszik továbbra is.
Összességében Orbán jobban eltalálta milyen a magyar néplélek és ehhez igazította a rendszerét. Gyurcsány még erre se volt képes.

@poszt
Helmut Kohl se volt diktátor, csak mert hosszú ideig volt kancellár. Orbán eleve minden választás után új kormányt alakít, tehát nem egy kormány van 10+ évig, csak mivel Orbán alakít kormányt már a sokadik alkalommal, ezt az átlagember nem fogja fel.

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 09:19:47

@bordon: "A farkából él ma is, aki adókedvezményeket kap" adókedvezményt a szociális farokpénzzel keverni elég demagóg dolognak tűnik.

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 09:29:23

@midnightcoder2: a "stadionépítés" évi 1Xmilliárdos tétel, 2-3km autópálya ára. De persze látványos így praktikus eszköz a kormány szidására.

Jozef Pockna 2022.05.10. 10:01:36

Fdeszes oszodi beszed:
O.v.: te loronc mi nem csinaltunk semmit 12 ev alatt.
M.L.: dehogynem en milliardos lettem a vejko milliardos lett szij petike milliardos jachton nyaral a forint meg gyengebb mint volt lassan gaz se lesz majd paksot befejezem en unios pezbul es viki a legjobb amit csinaltunk hamarosan ehen hal a magyar es mi orokoljuk az osszes foldet a balatont mindent es nem kell holmi hazudozos burokracia hogy a kezunkre jatszanak mindent. Szoval ne mond azt nem cainaltunk semmit.

erol 2022.05.10. 10:04:45

@nemecsekerno_007: " infrastrukturális fejlesztések" és ezeket hol lehet megtekinteni?

midnightcoder2 2022.05.10. 10:25:51

@bordon: Ha 100 ezerből fizetsz fix 15%-ot az 15 000 forint. Ha egy millióból fizetsz fix 15%-ot, az 150 000 forint. Miközben mind a két esetben ugyanazt a szolgáltatást kapod cserébe. Akkor ki is az, aki a farkából él, és más helyett fizeti a közterheket? Az adórendszer még így is olyan, mint ha a piacon a krumplit nem fix áron kapná mindenki, hanem a jövedelmed adott hányadát kellene fizetni egy kiló krumpliért. És persze ez "igazságos". Mármint a balfékek szerint. Csináltak is egy ilyen rendszert, csak sajna csődbe ment. Pont azért, mert a nagy egalizálás hosszú távú következménye a leszarom tabletta széles körű használata.

nemecsekerno_007 2022.05.10. 10:42:29

@erol: A Szőrszálhasogatás emlékműve mellett, az Agymosottak sugárútján, a Kétharmadok Múzeumában.

birkamenet 2022.05.10. 10:45:15

@eßemfaßom meg áll:

Ja persze, csak fidernyákéknál 1 km autópálya 6 milliárd forintnál kezdődik. A stadionokra kidobott 1000 milliárd mehetett volna máshová Mér$zaros zsebe helyett, akkor pl. nem lett volna 45 ezer covid halott. Stadionba országosan nem megy el 45 ezer ember egy hétvége allatt.

erol 2022.05.10. 10:52:38

@nemecsekerno_007: Ez nagyon vicces volt, köszönöm a választ!

birkamenet 2022.05.10. 10:54:26

@midnightcoder2:

Az egykulcsos szjá-t, meg a minél nagyobb jövedelem utáni annál nagyobb adó megtakaritasokat a funkcionális analfabéta népekre találta ki az elit. A barom csőcselék még barikádra is megy, hogy a gazdáik exponenciálisan gazdagodhatnak, amit majd a csőcselék fog bepótoljuk a költségvetésbe. Orbán nagyon érti, hogy ajándékba kapott 2 millió csőcseléket. Majd hülye lesz nem kihasználni ezt.

konrada 2022.05.10. 10:56:25

@midnightcoder2: "adórendszer még így is olyan, mint ha a piacon a krumplit nem fix áron kapná mindenki, hanem a jövedelmed adott hányadát kellene fizetni egy kiló krumpliért. És persze ez "igazságos". Mármint a balfékek szerint. "

Qrvára tévedsz. Ez szerintük abszolút nem igazságos, mert sokkal több adót kéne fizetni a többet keresőnek progresszív kulcsozással, míg a tisztes adócsalóknak meg semmit...

erol 2022.05.10. 10:56:43

@midnightcoder2: Tehát jobban jár aki keveset keres. Szólok is a főnökömnek, hogy elég lesz 100 e forint, jól kicseszek velük.

konrada 2022.05.10. 10:57:48

@konrada: Lásd eggyel feljebb...

nemecsekerno_007 2022.05.10. 11:01:38

@erol: Az jó ha a negyedik 2/3 után is tudsz még nevetni.

:)))))))))))

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 11:08:12

@birkamenet: a valósóág ezzel szemben az, hogy az átlagKm annyiba kerül mint 2005-ben: 3.5milliárd.

www.vezess.hu/magazin/2021/08/04/igy-dragultak-az-autopalyak-az-elmult-15-evben/

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 11:11:29

@birkamenet: A valóságban a stadionok 12 év alatt 300milliárdot vittek el, ennek fele az új Puskás másik fele meg az összes többi az országban

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 11:13:34

@erol: ismerkedj meg az "arányos" szó jelentésével (segítek, nem azt jelenti, hogy jobban jár)

ben2 2022.05.10. 12:08:35

@Pepejoe:

Ha az egész beszédet meghallgatod, akkor pontosan az jön le belőle, hogy Gyurcsány a hazudozást konkrétan a kormánykoalícióra értette.
Hogy aztán a beszéd nyilvánosságra kerülte után előálltak a "teljes közéletre gondolt" narratívával, az már a kármentő szerecsenmosdatás része volt és a kognitív diszonanciával küzdő DK-sok azóta is utolsó fűszálként kapaszkodnak bele.

Idézet a beszédből:

"Annyival vagyunk túl az ország lehetőségein, hogy azt nem tudtuk korábban elképzelni, hogy azt a Magyar Szocialista Párt és a liberálisok kormányzása azt valaha is megteszi. És közben egyébként nem csináltunk semmit négy évig. Semmit. Nem tudtok mondani olyan jelentős kormányzati intézkedést, amire büszkék lehetünk, azon túl, hogy a szarból visszahoztuk a kormányzást a végére. Semmit. Ha el kell számolnunk az országnak, hogy mit csináltunk négy év alatt, akkor mit mondunk?"

Ebben egy szó nem esik a Parlament egészéről, annál több magárol a szoclib kormánykoalícióról.

erol 2022.05.10. 12:15:49

@nemecsekerno_007: Miért ne tudnék? Annyira nem izgat ez az egész.

arthurthedent 2022.05.10. 12:43:08

@ben2: "az már a kármentő szerecsenmosdatás része volt"

Nevezzük nevén a dolgot, hazugság volt. Lebuktak a rengeteg hazugsággal és ezt egy újabb hazugsággal próbálták megúszni. Ennyit arról, hogy Gyurcsány változtatni akart.

bordon 2022.05.10. 12:48:11

@eßemfaßom meg áll: Pedig ugyanúgy más pénzéből neveli a kölykét mindkét kedvezményezett.

bordon 2022.05.10. 12:53:58

@midnightcoder2: A magyar ember ott csal adót, ahol tud. Ezt ismerte fel a fideszke és ezért nyomta fel az égbe az ÁFA-t. Engem nem zavar, külföldön élek, a sales tax itt kemény 5%, a párom elintézte, hogy nekem adót se kelljen fizetnem (kis lakcímmel trükközés, nagyanyóhoz papíron bejelentkezés stb, itt is van ám okosság). Nekem tökmindegy, hogy mit csinálnak a szarmagyarok. Én pont azt írtam, hogy Orbán Vitya vircsaftja sokkal jobban fekszik a lopni-csalni szerető magyarnak, mint a gyurcsányi meg azt megelőző berendezkedés.
Ha nekem 15% adót kellene fizetnem itt Ázsiában, akkor rájuk borítanám az asztalt. Én annak a híve vagyok hogy majd én tudom, hogy mire költöm a pénzemet.

ben2 2022.05.10. 13:01:46

@bordon:

"a párom elintézte, hogy nekem adót se kelljen fizetnem" tehát a saját definíciód szerint "szarmagyar" vagy?

konrada 2022.05.10. 13:26:16

@bordon: Ha meg nem fekszik a "a lopni-csalni szerető magyarnak", akkor meg elmegy külföldre, ahol a "a párom elintézte, hogy nekem adót se kelljen fizetnem" ...s azt meg az itt élőket nem érdekli, hogy mit csinálnak ott kint a "szarmagyarok".;))

nemecsekerno_007 2022.05.10. 13:50:42

@bordon: Akkor te is adócsaló szarmagyar vagy ezek szerint.
Félmillió magyar nem fizet itthon adót, járulékot - külföldön dolgozik - az alsó hangon félmillió nyugger akiket helyettük tartunk el. Erre még úgy látszik, hogy jó ez az Orbánisztán.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 13:53:46

@nemecsekerno_007: téged annak a nyuggernek a befizetéseiből neveltek fel. Kár volt.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 13:54:48

@konrada: nem, nem ő intézte, hanem a párja.

ulpius66 2022.05.10. 13:57:54

"A hosszú ideig regnáló kormányok diktatúrához vezetnek."

A rövid ideig regnáló kormányok meg anarchiához!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 14:21:03

@eßemfaßom meg áll: az infláció 10% körüli, a születésszám az eleddig mért legalacsonyabb.
Tehát, a forintban mért gdp-t arányosítsuk a lakosság számához, és Magyarország jobban teljesít!
Tessék mondani, ez már a kánaán?

konrada 2022.05.10. 14:23:01

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Aham, úgy már nem adócsalás, és egyébként is: ő csak orrbefogva elfogadja, mert egyébként nem szereti...;))

konrada 2022.05.10. 14:36:03

@Igazamvanvagyigazamvan?: Hát tényleg jobb lenne lejben, cseh koronában, zlotyban, levában, meg még- ahogy 6 országban - euróban mérni a GDP-t és úgy arányosítani, mert úgy még jobban lehetne teljesíteni!;))

De a szülésszámmal sajnos igazad van. Hiába most a legmagasabb a rendszerváltás óta reprodukciós arány, oly mértékben csökkent szülőképes nők aránya, hogy így a még mindig alig 1,51-es (EU-ban egyébként a középmezőny elejéhez tartozó) szám kevés lesz a népesség szinten tartásához.
...persze lehetne itt is - ahogy nyugaton sok helyen ezen javítani afrikaiak, közel-, és középkeleti muzulmánok betelepítésével - de szerény véleményem szerint nem ez a megoldás.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 15:42:11

@konrada: : szerintem te nem veszed figyelembe a hatósàgi àrat. Bizony, mindjárt 14% lenne az infláció

birkamenet 2022.05.10. 15:45:03

@eßemfaßom meg áll:

A valóság ezzel szemben az, hogy az autópálya átlagkilométere duplájába kerül orbán alatt. . Meg minden, ahol a NER

birkamenet 2022.05.10. 15:47:44

@birkamenet:

a NER tenyészet feladata lopni az állami és EU- s pénzeket.

birkamenet 2022.05.10. 16:05:53

@konrada: @ben2: @nemecsekerno_007:

A lényeg, hogy nektek Fidernyák Győzikéknek orbán elintézte, hogy annyi különadót fizessetek, meg annyi állami szolgáltatás kurtitást kapjátok, amíg vissza nem pótolhatázok a költségvetésbe az elitnek adott több 100 milliárdos adómegtakaritást.

Ez így igazságos, minden illebernyák társadalomban: fizessen a csőcselék!

Ekrü 2022.05.10. 16:06:24

@midnightcoder2:
Amikor Orbánék 2010-ben átvették az országot,az építőipar a béka hátsófele alatt volt. Márpedig az építőiparban rengeteg tanulatlan réteg dolgozik,akik máshol nem igen tudtak elhelyezkedni, így maradt nekik a munkanélküli segély. Az EU pedig akkoriban a sportlétesítményekre adott pénzt (nem is keveset) , így legegyszerűbb volt stadionokat és uszodákat építeni. (2010 után nagyon sok uszoda is épült, gyakorlatilag még a legeldugottabb falvakban is.) Ezzel fellendítették az építőipart és csökkentették a munkanélküliséget is. Mint ahogy most az EU kilátókra ad pénzt ezért az élelmesebb települések rögtön építenek egyet-kettőt, nem mintha olyan nagy szükség lenne rá,de abból a pénzből még a körülötte lévő területeket is rendezik,szépítgetik.

nemecsekerno_007 2022.05.10. 16:09:33

@Igazamvanvagyigazamvan?: Milyen pofátlanul hazudsz, az ész megáll, a bicska meg nyílik.
Az én felnevelésemet az én nyuggereim finanszírozták, most én finanszírozom őket a mostani befizetéseimmel.
Te meg kirámoltad a becsületkasszát és angolosan távoztál, arra hivatkozva, hogy épp eleget fizettél bele, és egyébként is EU, meg szabadság.
Szóval fütyülsz és hazudsz. Pofátlanul.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 16:13:25

@nemecsekerno_007: nem, te fordítva ülsz a lovon. Aki most, mondjuk 24 évesen kiköltözik, az nem jogosult nyugdíjra. Te viszont igen.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 16:15:25

@nemecsekerno_007: mellesleg mi van, ha 12 év igazolt munkaviszony után költöztem ki? A jó édes anyád nyugdíját az én befizetéseimből fedezték, míg én egy fillért nem kapok, még a manyup befizetéseimet is lenyúlták?

birkamenet 2022.05.10. 16:15:35

@eßemfaßom meg áll:

A valóságban össze se tudod adni, hogyan stadionok menyit vittek el, mert a fenntartásuk nagyobb pénznyerő, mint a megépítésuk.

Ha orbán a telakasod a adná azt az energia mennyiségét, amennyit a felcsúti stadion 190 kamerája egy meccs alatt fogyaszt, akkor neked a következő 40 évben nem kellene tűzifát venni ha télen nem akarsz vacogni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 16:17:19

@Ekrü: tényleg zseniális ötlet olyan beruházásokra költeni, amik nem növelik a termelékenységet, nem termelnek gdp-t, viszont a fenntartásuk pénzt visz el...okos vagy!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 16:19:03

@nemecsekerno_007: "én felnevelésemet az én nyuggereim finanszírozták, most én finanszírozom őket a mostani befizetéseimmel"

Ez nem így működik. Te roppant egyszerű lélek vagy.

birkamenet 2022.05.10. 16:21:39

@nemecsekerno_007:

Mi NERmecsek Győzike, leléptek a magyar dógozók a hanyatló Nyugatra, te meg éhkoppon maradtál Tündérmesében?

Miért nem eszel Soros plakátokat vagy migráncs híreket, ezeket adja neked Orbanisztán zabálni, ezzel kell jól laknod!

nemecsekerno_007 2022.05.10. 16:40:30

@Igazamvanvagyigazamvan?: Dehogy nem így működik. Úgy hívják felosztó-kirovó rendszer, csak a külföldre pattant hazánk fiai elfelejtették a kirovó részt.
Szeretitek maszatolni a fekáliát ezzel a dumával (is) de kontraproduktív.

nemecsekerno_007 2022.05.10. 16:41:17

@birkamenet: Szia Matyi. Hogy ízlik az újabb 2/3?!?!

apro_marosan_petergabor 2022.05.10. 16:44:32

Van egy komolyabb gond, szólok idejében:

"Az Európai Unió hitelt venne fel, hogy tudja támogatni Ukrajnát
Kötvénykibocsátással fedezné Ukrajna 15 milliárd eurós (több mint 5500 milliárd forintos) hiányát." / Index

Ezt nem szabad hagyni, meg kell állítani Soros György csicskáit ennek a végrehajtásában!

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 17:10:09

@bordon: "Pedig ugyanúgy más pénzéből neveli a kölykét mindkét kedvezményezett." Te tényleg nem látod a különbséget aközött, hogy valaki a munkával megkeresett jövedelméből adókedvezményt kap hogy a gyerekét könnyebben felnevelje és aközött, hogy valaki semmit nem dolgozik viszont a mások befizetett adóját megkapja mert megdugta az asszonyt?

eßemfaßom meg áll 2022.05.10. 17:14:14

@birkamenet: Kettönk között az a különbség, hogy te hazudsz valamit (mert ennyit tudsz és ezt is szarul) én meg betettem a cáfolatot forrással.

Ménár Atya 2022.05.10. 17:39:19

@birkamenet:

"Ez így igazságos, minden illebernyák társadalomban: fizessen a csőcselék!"
:)

"Két uniós tisztviselő szerint az Európai Bizottság jelenleg azt fontolgatja, hogy a 27 országot tömörítő csoport közös kötvénykibocsátással fedezné Ukrajna 15 milliárd eurós (több mint 5 500 milliárd forint) hiányát. Erre a következő három hónapban kerülne sor,- írja az Index.+

Na te dk leghülyébbje, akkor az eu is illiberális mi :):)

Matyi, orbán viktor már ott ül jakab miniszterelnök előszobájában bilincsbe verve vagy már lóg a lámpavason ,a hogy a beteg agyad kitalálta? :D

Nézzük mit tudsz a legjobban Fitymatyi :
youtu.be/mymvU1Yydvw?t=642

birkamenet 2022.05.10. 18:05:44

@Ménár Atya:

te orbán f.ütyije elött Térdre csuhás!, magyarázd már el azzal a degeNERált agyaddal (ha viki ad neked egy perc szünetet az oboázásodból), hogy mi köze van a magyar egykulcsos szja-nak ahhoz, smiket az elmebeteg, DK torzitott agyacskád idehányt?

birkamenet 2022.05.10. 18:07:25

@eßemfaßom meg áll:

A világon semmit nem cáfolsz fidernyák bértroll, hanem menekülsz no name, tartalom hiányos linkekbe. Régi bolsi mßodszer, régi fidernyák bértroll taktiuka.

birkamenet 2022.05.10. 18:15:46

@eßemfaßom meg áll:

Olvass egy kis VALÓSÁGOT a fidessbirka "szakértelmröl" és az enyveskezü fidess bandád lopásairól te ostoba, hazudozós fidernyák bértroll:

Jó drágán, völgyhidakkal építik tovább a legértelmetlenebb magyar autópályát

Magyarországon az autópálya-építés a rendszerváltás óta a fejlődés, a modernitás szimbóluma lett. Annyira sikerült azonban túltolni a fejlesztéseket, hogy mára a sokkalta nagyobb forgalmat lebonyolító Ausztriánál is több autópálya van idehaza. Mégsem áll le a sztrádaépítés, aminek az a hatása, hogy egyre inkább túlárazott és haszontalan, később csak drágán fenntartható szakaszok is épülnek.

Az M6-os autópálya megépítése talán az újkori magyar történelem legrosszabb beruházása volt, 30 éven át évi 60 milliárd forintba kerül az elképesztően kihasználatlan sztráda. Az MSZP-SZDSZ kormányokat a ppp-s
konstrukcióban épült autópálya miatt sokat kritizálta a Fidesz. Most azonban a kihasználatlan sztráda déli irányú, még a korábbi szakaszoknál is nagyságrendekkel értelmetlenebb meghosszabbítását kezdi meg a kormányzat.

A közbeszerzési portálon elérhető a beérkezett ajánlatok összegzése, amiből az látható, hogy mindenképpen nagyon drágán fog megépülni az M6-os utolsó szakasza. Az alábbi négy ajánlat érkezett:

Strabag és Duna Aszfalt – 90,5 milliárd forint
Swietelsky Kft. – 91,7 milliárd forint
EuroAszfalt Kft. – 94,0 milliárd forint
Dömper Kft. – 94,5 milliárd forint

A befutó helyen ráadásul az a Strabag áll, amelyről néhány hete az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Schanda Tamás azt nyilatkozta, hogy szerinte örökre ki kellene zárni a magyarországi közbeszerzésekről, mert hanyagul járt el az M0-s déli szektorának hídfelújításakor. Ez úgy látszik, hogy a NER első számú útépítőjét, a Duna Aszfaltot nem hatotta meg, és a Strabaggal együtt pályázott az elérhető közbeszerzési összegzés szerint.

A projekt elképesztően drága lesz: a csupán 20 kilométeres szakasz minimum 90 milliárdos kivitelezési költsége mellett legalább 3 milliárd forint lesz az egyéb, előkészítő tevékenység. Így összességében 4,7 milliárd forintba kerül majd egyetlen kilométernyi sztráda.

Összehasonlításul érdemes az M6 Szekszárd és Pécs közötti, négy alagutat tartalmazó szakaszát feleleveníteni: itt – szintén a Strabag – 207,9 milliárdért építette meg 2007-ben a 80 kilométeres szakaszt. A költség 13 éve kilométerenként tehát 2,6 milliárd volt. A KSH építőipari árindexét figyelembe véve 2020-as árakon ez 4,5 milliárd forint lenne, de a korábbi szakasz részeként ugyebár megépült négy alagút és több viadukt, ami megdobta a költségeket.

A 4,7 milliárd forintos kilométerár még az elmúlt évek projektjei között is kimagasló. Természeten nehéz egy-egy autópályaszakasz építési költségeit összehasonlítani, mert sok függ azok hosszától, a talajviszonyoktól, a kavicsbányák távolságától, de azért az elmúlt években inkább 3 milliárd forintos árak voltak jellemzőek.

Ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk, a NER-hez köthető építőipari cégek sem dolgoztak mostanában ilyen drágán. Csak a Sopront elkerülő, 4 kilométeres, gyakorlatilag végig alagútban futó szakasz 11 milliárdos kilométerára magasabb ennél. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) oldalán található rövid összegzés szerint az M6-os szóban forgó szakaszán két völgyhíd, valamint egy-egy komplex pihenő, mérnökségi telep és komplex ellenőrző hely lesz, de még is nehéz belátni, mi emelte meg ennyire az árat.

Ménár Atya 2022.05.10. 18:23:05

@birkamenet:
Neked magyarázni? :D
Egy marék lepkének több esze van mint neked MAtyi! :D
Ezt láttuk most is, amikor álmodoztál a dk 2/3-ról, meg az orbán akasztásról, aztán felébredtél április 5.-én, és a hosszú cici megint maradt a szádban ahogy megszoktad már 12 éven át :D:D
Tényleg , Dobrev elvtársnő miniszterelnök már? Vagy csak nálad a bolnok házában? :D
Matyi, azt fogtad, hogy a te miniszterelnököd Dk Orbán Viktor ismét, vagy még mindig a téveszméid erdeiben bojongsz..a fas. erdőben...ahogy szoktál :D

Ekrü 2022.05.10. 18:55:35

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Tényleg úgy gondolod, hogy az EU nagyot hibázott amikor a sportlétesítményekre adott pénzt? Tényleg úgy gondolod, hogy sportolni teljesen felesleges,miközben a világon egyre nő a túlsúlyosak aránya? Tényleg úgy gondolod,hogy sportolni, sportra költeni teljesen felesleges, hisz nem nem növeli a GDP-t és nem hoz pénzt a konyhára?
No, én meg ugyanezt gondolom a te taníttatásodról....

midnightcoder2 2022.05.10. 18:59:50

@erol: "Szólok is a főnökömnek, hogy elég lesz 100 e forint, jól kicseszek velük. "

Az ugye nem baj, hogy mert te sokat keresel, így a zöldséges 10x annyiért adja neked a krumplit mint bárki másnak? És persze a hentes is a húst, és a benzinkutas is a benzint. Vagy ezt igazságtalannak tartanád?

midnightcoder2 2022.05.10. 19:02:01

@Ekrü: Mert attól, hogy a polgár sört böfögve ül a stadionban és ordítja hogy huhaa anyád! attól jól lefogy... Nem mondom, a meccs utáni fakultatív program, Pl. tömegközlekedési eszközök szétverése elvisz némi kalóriát, de azért ezt a pénzt jobb lenne inkább Pl. kerékpárutak építésére fordítani. És kerékpárút <> felnyalunk egy festékcsíkot az út szélére.

Ekrü 2022.05.10. 19:47:27

@midnightcoder2:
Na ez most nagyon demagóg volt, amit írtál . Azt értem, hogy nem szereted a focit , de tudod, a stadionokban nem csak nézni szokták a focit hanem játszani is. És nem csak a felnőttek. A sportra alapvetően a gyerekeket kell rászoktatni, a focikluboknak pedig van junior és utánpótlás csapatuk és foglalkoznak gyermekek tanításával. Persze nagyon jók a kerékpárutak,csak éppen azon a gyermekek nem fognak egyedül tekerni egyik faluból a másikba,a szülő pedig nem mindig ér rá,vagy éppen nincs kedve. Nem véletlen ,hogy a a legnépszerűbb sport szerte a világon a foci és az úszás. A gyerekek 80%-át a szülő vagy focira vagy úszni íratja be.
Egyébként meg ha az EU kerékpárutak készítésére adott volna pénzt akkor biztos kerékpárutak épültek volna stadionok helyett. Most akkor mit kellet volna tenni? Azt mondani ,hogy nem, köszönjük szépen nem kell az a pénz, mert milyen dolog már stadiont építeni?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.05.10. 20:01:24

@nemecsekerno_007: a Németországban dolgozó magyarok a német gdp-t növelik?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.05.10. 20:06:48

@nemecsekerno_007: el vagy tévedve kis kommunisták!
Amúgy az hogy a f. szomba van, hogy 4. 2/3 van de valahogy mindig más a hibás?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.05.10. 20:07:44

@nemecsekerno_007: amúgy nem az van, hogy akik elmennek úgysem hiányoznak senkinek? Főleg nem nektek?

ulpius66 2022.05.10. 21:13:41

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: "...akik elmennek úgysem hiányoznak senkinek?"

Nekem kibaszottul nem hiányoznak!
(esetleg a savazáskor hiányoznak a ballibsi oldalnak......DE AKKOR INKÁBB MENJENEK!!!!)

ulpius66 2022.05.10. 21:18:19

@a nagy hohohorgász: "nem ők hiányoznak hanem az adojuk:()))"

NEKEM NEM HIÁNYZIK AZ ADÓJUK!

NEM KELL AZ ADÓJUK, DE NE IS POFÁZZANAK BELE A MAGYAROK POLITIKÁJÁBA EZEK A MAGYAR-GYÚLÖLŐ SZARJANKÓK!
(egyebekben meg egy érdekes "lakosságcsere" bontakozik ki Európában..... az értelmesebb nyugat-európai emberkék Magyarországra költöznek!!!! .... ezek a semmirekellő szarjankók meg mennek nyugatra...)

ulpius66 2022.05.10. 21:28:33

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Hát én jobban örültem volna egy MZP kétharmadnak!
(Na jó, ez vicc volt....)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 21:57:22

@Ekrü: nem. A stadion nem csökkenti az elhízottak számát. Nem, a stadion nem növeli a tömegsport hozźáférését.
Te tényleg úgy gondolod, hogy egy stadion nyitva a tömegek számára, hogy grundfocizhassanak???
Szerinted a stadionok fenntartása megoldható a tv közvetítések díjából???

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:00:11

@nemecsekerno_007: namost, amit te hörögsz, az pont nem a felosztó-kirovó rendszer, hanem a szadesz által szorgalmazott manyup! Ha befizetek, van nyugdíjam, ha nem, nincs!

Mellesleg nem válaszoltál a kérdésemre: ha ledolgoztam 12 évet, és befizettem komoly összegeket a nyugdíjpénztárba, miért lopjátok el?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.05.10. 22:18:55

@Igazamvanvagyigazamvan?: höhöhö.... Pár éve azt írta:az nem indok, hogy itthon ellopják.
Erre írta valaki, hogy :hja, kicsire nem adunk!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:39:06

@Ekrü: ekkora demagógiát! Nem, a gyerekek nem a stadionban fociznak, hanem a gyakorlópályán!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:42:26

@ulpius66: akkor kussoljatok, nincs is baj, hisz jönnek ide a jól kereső nyugatiak, hogy befizessenek a nyugdíjpénztárba, a nyugdíjasok meg itt költik el a nyugaton folyósított nyugdíjukat.
Szépet álmodtál...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:47:43

@ulpius66: te, a legutóbbi szavazásnál állítólag a londoni szavazók többsége a fideszre voksolt. Ballibsik?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:53:50

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: ez a szerencsétlen leragadt a négy évvel ezelőtti mantránál. Nem tűnik fel neki, hogy a fidesz ezen már túllépett, ugyanazt a rendsxert használja. Hisz mi az, ami nem követhető? Ami bármikor megcsapolható? A felosztó-kiróvó rendszer!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 22:59:02

@midnightcoder2:
Az ugye nem baj, hogy mert te sokat keresel, így a zöldséges 10x annyiért adja neked a krumplit mint bárki másnak? És persze a hentes is a húst, és a benzinkutas is a benzint. Vagy ezt igazságtalannak tartanád"

Ezt hívják inflációnak. És semmi köze az állami bevételekhez, hacsak az állam nem emeli meg az áfát. Mert Magyarország jobban teljesít!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.10. 23:05:04

@nemecsekerno_007: jó, akkor majd, ha a külföldön dolgozó magyar nyugdíjasként hazaköltözik, áfa nélkül vásároljon.
De a szamárságod gondoljuk végig: az én befizetésemből kapta a szülőm a nyugdíját, az ő befizetéséből a nagyszülőm, az ő befizetéséből pedig....senki!
Kimentem nyugatra, szüleim meghaltak, kérem a nagyszüleim befizetését kamatostul!
Utald, most!

arthurthedent 2022.05.11. 06:05:11

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Kimentem nyugatra, szüleim meghaltak, kérem a nagyszüleim befizetését kamatostul!"

A nagyszüleid nem fizettek nyugdíjjárulékot szerintem, mert akkor még nem volt ilyen.

konrada 2022.05.11. 07:32:15

@arthurthedent: Nem hiszem hogy olyan öreg lenne, hogy a nagyszülei 1929 előtt már munkába álltak - mert akkor talán már benőtt volna a feje lágya;) - és nem írna ilyen hülyeségeket, hogy követeli dédszüleinek kifizetett járulékot, és mivel szülei meghaltak, ezért nagyszüleitől kéri azt vissza.;))

(De mindenképpen hiányzott arról az óráról, ahol a biztosítások rendszeréről beszéltek, ezért szegény qrvára nagyot fog koppanni, amikor vén trottyként majd le kell adnia a jogsiját, és megy be a gépkocsi-biztosítójához az addig befizetett biztosításának a visszafizetéséért!;))

konrada 2022.05.11. 07:58:56

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Azért beszédes lehet, hogy ezt a felosztó-kirovó rendszert 1929-ben vezették be Magyarországon.
Ha esetleg legalább történelemórán figyeltél, akkor mi lesz az első, ami erről az évszámról beugrik?

...na jó, nem vizsgáztatlak, ha nem tudod, hát nem. Azért leírom, hogy ezek után volt még 1944-45 - hátha tudod mi volt akkor - és 1948-49-et, bár az már tényleg haladóbb ismeret.
Has véletlen sikerül megfejtened guglizás után, és összerakod, hogy ezek milyen hatással voltak a hazai biztosítók vagyoni helyzetére, úgy kábé sejtheted, mit kaphattak meg azok, akiknek akkoriban volt magánbiztosítási megtakarításuk.
S pont ez volt a gond a felosztó-kirovó rendszer mellé bevezetett kötelező manyuppal is: az oda átutalt pénz pótlására hitelt kellett felvenni, miközben azok visszafizetésre az állam adott garanciát - azaz ha jön egy csődhelyzet, ami a magánbiztosító pénzügyi alapjait felemészti, ugyanúgy az állam fizeti ki - miközben addig a manyup cégek vezetői, tulajdonosai qrvára jól megéltek belőle.

...szóval nem véletlen találták ki anno ezt a közös kockázati biztosítást - amit egyébként máshol: autó, lakás, baleset, eü-, stb... alkalmaznak - mert ha magánszámlára kéne azoknál is fizetned a kockázatot, úgy lényegesen magasabb összegeket kéne befizetned, mint amikor a kockázat eloszlik, és bár ez esetben ott a lehetőség, hogy a végén visszakapod, de igen kicsi az esélye, hogy a 40 évvel azelőtt befizetett összeg 75x-ösét kiperkálják a kezedbe... (Hivatalos valorizációs szorzó kötelező nyugdíjnál.)

arthurthedent 2022.05.11. 08:40:49

@konrada: "Nem hiszem hogy olyan öreg lenne, hogy a nagyszülei 1929 előtt már munkába álltak "

Úgy emlékeztem, hogy a kádár rendszerben nem volt nyugdíjjárulék. Lehet, hogy csak személyi jóvedelemadó nem volt és nyugdíjjárulék volt egész végig? Érdekes, nekem ez rohadtul kimaradt...

konrada 2022.05.11. 09:17:25

@arthurthedent: A tsz-parasztoknak nagyon sokáig. (Nekem is ezért ment el 3 hónap, mert egy tsz szakcsoportjában dolgoztam ez idő alatt.;)

arthurthedent 2022.05.11. 10:52:00

@konrada: Hmmm... nem dolgoztam TSZ-ben. :) Bár emlékszem, TSZ melléküzemágban még számítógépet is gyártottak. :)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.11. 12:36:40

@arthurthedent: na, akkor nézzük: a szocializmusban a nagyszülők még dolgoztak. A szocializmusban nettó bért kaptál
A szocializmusban is volt nyugdíj, tehát azt a dolgozók által termelt vagyonból kellett elkülöníteni. Nem, a nyugdíjat nem a hangyák hordták össze.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.11. 12:39:08

@arthurthedent: @konrada:

Amùgy hogy lehet valaki annyira tanulatlan, hogy a példába kössön bele? Nem fogod fel, mit akartam mondani vele? A felosztó-kirovó rendszer nem arról szól, hogy a gyermek tartja el a nyugdíjas szülőt. Az is van, szülőtartás címén .

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.05.11. 12:39:54

@konrada: örülök, hogy elmagyarázod, amit mondtam.

eßemfaßom meg áll 2022.05.12. 12:21:56

@birkamenet: Az idézetedben 4,7M-os km-ár van (ami minimálisan több mint az eredeti szakasz ára az inflációval felszorozva, a saját idézeted szerint), és ezzel akarod alátámasztani az eredeti hazugságodat :
"birkamenet
2022.05.10. 10:45:15
Ja persze, csak fidernyákéknál 1 km autópálya 6 milliárd forintnál KEZDŐDIK."

És nem érted miért röhögnek körbe :)

eßemfaßom meg áll 2022.05.12. 12:49:43

@birkamenet: és még az is ott van az idézetedben, hogy ez kiemelkedően drága szakasz, a 3milliárd a jellemző ár, ami véletlenül annyi amennyit én irtam korábban és amit te cáfolni akartál :)

Felköpsz és aláállsz.
süti beállítások módosítása