A cím kissé becsapós, ugyanis valójában egyelőre nem tudunk tudományos magyarázatot, leírást, vagy definíció adni arra, hogy mitől is válhat egy kép, videó, esemény mémmé az interneten. Természetesen vannak marketing kampányok aminek célja, hogy az adott termék, vagy reklám, illetve szereplő mémmé váljon, és így terjedjen el az interneten, azonban ezek nem adnak választ arra a kérdésre, hogy önmaga jogán, hogyan emelkedhet ki egy-egy kép abból a vizuális tengerből, ami naponta elönt minket.
Ha a mémmé válás logikáját akarjuk vizsgálni, akkor az elmúlt hetek eseményeiből a Miniszterelnök plakátja körül kialakult internetes „plakát-háborút” érdemes elemeznünk.
Adott egy nagyon egyszerű plakát:
Amit felkap az internet és pop-kulturális utalásoktól kezdve, aktuálpolitikai vonatkozásokon át, minden megjelenik az újragondolt anyagokon.
De mi lehet az oka annak, hogy pont ez a kép, pont most ilyen népszerűvé válhatott?
Először is fontos maga a szituáció, a választási kampány felfokozott hangulatában a net közönsége is sokkal érzékenyebb a politikai reklámok irányába és a figyelme is jobban összpontosul erre a területre. A másik fontos jellemző lehet az alapanyag semlegessége. A fenti kép tökéletes példája annak, hogy bár aktuálpolitikai vonatkozással bír, eredeti jelentéstartalma átformálható, az az új cél és üzenet adható a plakátnak. A harmadik fontos tényező a vizuális anyag formázásnak bonyolultsága. A példaként hozott fotó átalakításához nem szükséges különösebb grafikai képzettség, vagy képszerkesztési tapasztalat.
Természetesen minden mémmé váló tartalom hordozhat egyedi tulajdonságokat, amik segítették abban, hogy vírus-szerűen elterjedjen a weben. Ugyanakkor a miniszterelnöki plakát megmutatta, hogy a mémmé válásnak is van logikája, és hogy nem egyszerűn vakszerencse az, hogy miből is lesz végül sikeres mém alapanyag.
Szakács András