Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Sonka és grafikon

2018. április 04. 10:00 - Méltányosság Központ

Víz(ió)választó-blogsorozat - XXIII. rész - Rajnai Gergely

Húsvét napjaiban a politikusok módosítják a kampányszólamokat: ilyenkor némileg háttérbe szorul a negatív üzenetek, de úgy általában kevesebb „kemény” politikai üzenettel találkozunk, a programpontok egy pár napig akkor sem fontosak, ha már csak néhány nap van hátra a választásokig. A kampány persze nem áll le, minden politikus igyekszik családi idillről, ünnepi hangulatról, és leginkább sonkáról vagy sonkafőzésről részletesen beszámolni.

sonka.png

Látszólag így ez a pár nap nem igazán fontos a választások szempontjából, a szavazókat nem ebben az időszakban kell/lehet megnyerni. Ez azonban a legkevésbé sem igaz. Ahogy a nemzeti ünnepek arra adnak lehetőséget, hogy a politikusok a nemzethez és a történelemhez való viszonyukat tisztázzák, úgy a vallási/kulturális ünnepek helyzetbe hozzák őket magánéletük bemutatására. Bármennyire fontosak a víziók, programok, gondolatok, a politikusok személyisége talán mindennél többről dönt a modern kampányokban, és ennek komoly része a magánélet. Politikatudományi kutatások alapján sok választó úgy választja ki a neki tetsző jelöltet, hogy arra szavaz, aki a leginkább hasonlít rá, akiben leginkább felismeri önmagát. Sokak szerint Donald Trump győzelmének is ez volt az oka. Így aztán, aki a leghitelesebben tud sonkát főzni, az jelentősen javítja választási esélyeit, hiszen ez egy olyan tevékenység, amivel a választók túlnyomó többsége képes azonosulni.

Ezt láthatóan a politikusok is tudják, nem véletlenül aktivizálják magukat magánéletük megosztásában ebben az időszakban. A személyek középpontba helyezése azonban néhány plusz szavazat mellett súlyosabb következményeket is von magával. Az, hogy milyen valakinek a személyisége, az, hogy miként viselkedik a mindennapokban, különösen a „populista” szavazók számára fontos, szemben a „technokrata” szavazókkal, akik inkább a szakmai múltat, a vélt hozzáértést díjazzák, mindegy, hogy az milyen személyiséggel, magánéleti háttérrel párosul. Magyarországon ráadásul ez utóbbinak van nagyobb hagyománya, a személyiségre apelláló kampány inkább az amerikai politikai kultúra szerves része, bár az internet segítségével egyre jobban terjed Európában is. Amikor egy politikus a „populista” szavazók kegyeit keresi, akkor érdemes magát minél több esetben hétköznapi emberként, „a nép egyszerű fiaként” bemutatni mindennapos szituációkban, aki így hitelesen tud szembeszállni „a korrupt elittel”. Egy „technokrata” politikus viszont éppen azzal szeretne szavazatokat szerezni, hogy ő az elit tagja, tapasztalata és tudása alkalmassá teszi a vezetésre, így bizonyos értelemben nem hétköznapi ember. Ha az lenne, nem kérné a szavazók bizalmát, hiszen akkor nincs semmi érv mellette, ha a szakértelem nem számít, tulajdonképpen mindegy, melyik átlagember vezeti az országot.

Éppen ezért, amikor a szakértelemre alapozó politikusok próbálják megosztani a magánéletüket a nagyközönséggel, az visszafelé sül el. Magyarországon a „legtechnokratább” politikus, Bokros Lajos például ezt a hibát követte el még MDF-es politikusként, amikor tánccal próbálta átlagemberként bemutatni magát.

A szakértők tehát jobb, ha nem teszik ki a sonkát a kirakatba. A magyar baloldalnak most éppen itt van nagy választási kényszere, hiszen a populizmus és a technokrácia között egyensúlyozik: egyszerre akar emberközeli, hétköznapi és kiemelkedő szakértő lenni. Nem egyszerű helyzet, hiszen a választók egy része szeretne kiváló szakpolitikusokat a kormányba, de vezetőként mégis inkább magukhoz hasonló, legalább részben átlagembert látnának szívesen. Köztes megoldás, ha a miniszterelnök-jelölt főleg sonkákkal kampányol, a leendő miniszterek viszont számokkal és grafikonokkal próbálnak szavazatokat szerezni.

Miközben a baloldalon az egyensúly megtalálása nem egyszerű sem Húsvétkor, sem máskor, a kormánypártok régen elkötelezték magukat a „populista irányba”. Nekik minden mennyiségben kell a sonka és a húsvéti tojás, hiszen személyiségükkel (és elsősorban Orbán Viktor személyiségével) próbálják meggyőzni a szavazókat, nem pedig kiemelkedő szakértelmükkel, így ők elkerülik ezt a kommunikációs dilemmát.

Rajnai Gergely

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr5913804542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.