Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Sorozatos képek rólunk is

Manapság a filmsorozatok reneszánszukat élik, a filmes karrier tendenciája jelentősen megváltozott, főleg a tengeren túl. Amíg évtizedekkel ezelőtt az minősült előrelépésnek, ha egy sorozatszínész a mozivásznon is meg tudta mutatni magát, manapság már a sorozatok világa kínálja a kiugrási lehetőséget. Ezen belül a drámai sorozatokban van az igazi potencia, melyekre óriási összegeket költenek, mind a kivitelezésre, mind a sorozatokban szereplő színészekre. E tekintetében nem elhanyagolható a szappanopera, a telenovella vagy a szituációs komédiák műfaja sem: számos példát s rekordot lehet említeni a javadalmazás, a nézettségi vagy az epizódszámok tükrében. Politika a filmvásznon sorozat legújabb írása!

emmy-awards-image.jpgA 2014-es Emmy-díj átadó is egyértelműen mutatta, hogy napjainkra a sorozatok pozicionálása egy egészen más szintre jutott; ezt a díjat anno az amerikai televíziós produkciók számára hozták létre. Számos sorozat főleg az USA-ban népszerű (ide tartoznak a heti sorozatok és az esti show-műsorok is), mégis világszerte óriási figyelem kíséri ezeket. Az USA-ban a díjátadó közvetítése jól szerepelt, főleg a 18–34 közötti korosztálynál, amelyből arra lehet következtetni, hogy az internetet rutinusan használó (értsd: tartalmakat megosztó) fiatalok körében jobban nyitottak voltak a díjazásra, de képes volt az 50-es korosztályt is a képernyők elé szögezni. Ez utóbbinak oka lehetett az is, hogy a jelöltek névsorában olyan, korábban nem a sorozatok világából ismert nagyágyúk is szerepeltek, mint Kevin Spacey, Woody Harrelson, Matthew McConaughey, vagy a nagyobb filmes múlttal rendelkező Jane Fonda.

hamilton2_zps1521806f.jpg

A sorozatok felívelő karrierje az angolszász televíziós kultúrához kötődik, zászlóshajói a BBC és az HBO saját gyártású alkotásai, melyek sokszor több mint 50 percesek, illetve élmény szempontjából önálló filmekként is befogadhatók, ráadásul számos más csatornán is vetítik őket. Tematika tekintetében a legkülönbözőbb sorozatokkal (Doctor Who) találkozhat a néző, melyeknek rajongótáboruk mellett van kialakult szubkultúrájuk is. Izgalmas vizsgálati szempont, hogy a népszerű televíziós sorozatok terén milyen műfajokban mutatnak be különböző társadalmi, illetve családi modelleket egyaránt.

modern_family.jpg

A latin-amerikai telenovellák történetei vagy az elitek életéről, vagy a szegénységben tengődök (és ezek közötti konfliktusokról) kitörési lehetőségeiről szólnak, az észak-amerikai sorozatok azonban döntően közép- és felső középosztálybeli történeteket mesélnek el. Az utóbbiak közül a Szex és New York sorozatban (Sex and City) ironikus és groteszk képet kaphatunk a nagyvárosi egyedülálló nőkről, vagy az idealizált kertvárosi családanyákról a Született feleségek (Desperate Housewifes) epizódjaiban. A fehér, angolszász, protestáns (WASP) családmodellt fölváltó sokszínű családmodellt A kondom el van vetve (Suburgatory) című (Kertvárosba száműzve alcímet viselő) sorozat az „Y generáció” szemszögéből mutatja be. Az idealizált WASP családmodellt kérdőjelezi meg egy liberalizált és humoros formában a Modern család (Modern family) sorozat is, mely az USA után Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert.

Magyarországon a televíziózás a szappanoperákban való gondolkodásból még nem tudott teljesen kitörni. A nagyobb költségvetésű drámák vagy a több szériás sorozatok tekintetében is egyedül a magyarországi HBO tudta hatékonyan adaptálni a sikeres külföldi sorozatokat (Társasjáték, Terápia). Itthon a tömegek által nézett magyar sorozatokban a szereplők jellemzően középosztálybeliek, mint például a mai napig futó Barátok közt és Jóban Rosszban produkciókban. Az ország első szappanoperája a Szomszédok volt, amely 1987–1999 között futott, kéthetente debütáló epizódokkal, értelemszerűen főleg a tv-n szocializálódott célcsoport számára. Ez volt az első olyan magyar sorozat, amely hosszú szezonokat volt képes megélni a képernyőkön.

3_1.jpg

A Szomszédokra akkoriban már jellemző volt a mai tengerentúli filmes tendencia, miszerint sorozatokon kívüli, közismert színészeket szerződtetnek le. A szereplők többsége már a mozivászonról vagy a színházi életből ismert volt (mint például Zenthe Ferenc, Sinkó László vagy Raksányi Gellért) ebben a tipikus középosztálybeli élethelyzeteket a szappanopera eszközeivel, de egy sajátos magyar önreflexív történetábrázolással bemutatott sorozatban. Horváth Ádám a Szomszédok elkészítése után, 2004-ben hasonló történetek elmesélésébe fogott, ismert egykori „szomszédos” szereplőkkel is; de az Életképek nem volt olyan sorozat, amely képes lett volna az ezredfordulós középosztálybeli létet népszerűen bemutatni.

Az MTVA kijelölte feladatául, hogy nagyobb költségvetéssel, szélesebb palettában gyártson sorozatokat; ennek kísérletei láthatóak voltak a humor vagy a krimik műfajában is. Ez fontos célkitüzés, hiszen Magyarországon a televíziózás aranykora óta (rendszerváltozás előtt) nem készülnek nagy számba magyar sorozatok. Azonban széles generációkon át mutatkozik az igény a különböző szubkultúrájú, piacképes sorozatok iránt (hazánkban is rendkívül népszerűek a több szériás angolszász sorozatok), amelyekben talán magunkra is ismerhetnénk. Díjak kiosztásával még nem foglalkozik a közszolgálati televízió a sorozatok terén (sem), jóllehet a nézők kitüntetett figyelmén túl díjak kiosztásával is lehetne honorálni az arra érdemes alkotókat. Ha nem is a közmédia-csoport, de egy, az Emmy-díj mintájára az újságírók által képviselt, vagy akár másokból álló szakmai grémium is díjazhatna. Ha vannak kiemelkedő alkotásaink, akkor ismerjük el őket!

Szirmák Erik

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr997019601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.