Méltányosság

Magyar politika történelmi és nemzetközi kontextusban

Előválasztás: csőd vagy csodafegyver?

2013. augusztus 25. 09:31 - Méltányosság Központ

Bajnai Gordon és Mesterházy Attila újszerű, szokatlan javaslatai első látásra rendkívül távol esnek az eddig ismert hagyományainktól. A két fél közti versengéséből fakadó vitában azonban komoly innovációs potenciál rejlik, melyre korábban már felhívtuk a figyelmet.  Természetesen sokan úgy gondolják, mint Gyurcsány Ferenc, minek marakodni a koncon, amikor a legfőbb cél Orbán Viktor legyőzése? Minek újra kinyitni a vitát, ami jól rosszul, de egyszer már le volt zárva. Pedig, némi túlzással, akár már a bejelentés estéjén Kálmán Olga stúdiójában megrendezhették volna az előválasztási vitát, csak épp nem egymást követően, hanem együtt kellett volna behívni az ellenzék legfontosabb szereplőit.

mount-st-helens-164847_640.jpg

Talán ez a jelenség mutat rá legjobban arra, miért is van égető szükség egy ilyen előválasztási vitára. Az ellenzéki összefogás a választások óta arra a mítoszra épül, hogy egy gyors, a választókat kizáró döntési folyamatban kell a politikai elitnek önmagában eldöntenie, hogy ki veheti fel a versenyt Orbán Viktorral szemben. Holott a vita épphogy erősíti demokráciát, segít ki és megbeszélni azokat az ellentéteket, amik mentén megtörik egy társadalom, vagy éppen a politikai elit. Az ellenzék eddigi tevékenysége ezzel szemben épp hogy a viták megspórolására épült. Ez a fajta legitim, bár véleményünk szerint téves megoldáskeresés abból eredhet, hogy a baloldal részéről mindig is létezett egyfajta félelem a nyilvánosság előtti vitától, ami a vita és viszály közötti különbség félreértéséből ered. Ezért inkább zárt ajtók mögött tárgyalnak. Csakhogy míg a jobboldal híresen összezár, a baloldal rendszerint „kibeszél”, ahogyan ezt Mesterházy Attila sérelmezte is Bajnai Gordon javaslatának felszínre kerülése kapcsán. Egy nyilvános vitában azonban nem állna fenn ilyen veszély, egyenlő eséllyel indulna mindkét fél.

Mire szolgálna egy ilyen előválasztási kampány? Miért szorgalmazza a két fél, még ha saját érdekeiknek megfelelően, más és más módon is? Kétségkívül, ahogyan ez az eddigi fogadtatásból is érzékelhető, publicitást biztosít az MSZP és az Együtt-PM Szövetség számára, miközben a megnyíló csatornákon keresztül lehetőséget kapnak a pártok és jelöltjeik, hogy cáfolják azt a közkeletű vélekedést, miszerint a két politikai tömb között nincs is valódi verseny. Az ellenzéknek meg van az esélye arra, hogy a nyílt vitával és a programok, illetve a jelöltek bemutatásával mozgósítsa a saját táborán túli bizonytalan szavazókat is, hiszen az előválasztáson való részvétel a jelenlegi koncepció szerint nem kötődne párttagsághoz. Ha pedig valóban két egymással versengő pártról beszélünk, akkor az az előválasztási folyamatban meg is fog jelenni. A két oldal újradefiniálhatja önmagát, és felépíthet egy olyan bal-liberális alternatívát, amivel azonosulni tudnak a választópolgárok. Az egészséges versengés továbbá kikényszerítheti, hogy végre megalkossa a baloldali liberális kör is – az euroszkeptikus hozzáállással szembeni – Európa képét, ezzel is cáfolva azt a kormánypárti vélekedést, hogy egyszerű szervilizmusból vagy politikai, gazdasági érdekekből fakadóan nem képes kritikával és javaslatokkal élni az Unió irányába.

Az előválasztás az ellenzék sikerének a kulcsa is lehet, de el is bukhat rajta. Lehetőséget adna arra, hogy bebizonyíthassák, valóban komoly ellenfelei lehetnének Orbán Viktornak, de a javaslat gáncsoskodásba is fulladhat, és reprodukálhatják az országos versengés összes árnyoldalát. Mindazt, amitől szavazóik amúgy is irtóznak. Ráadásul számolniuk kell azzal is, hogy az előválasztásból kimaradó ellenzéki és kormánypártok is “beszállnak” az MSZP és az Együtt-PM Szövetség küzdelmébe, annak érdekében, hogy az általuk favorizált, gyengébb jelölt kerüljön ki győztesen. Ezen túl azonban a két legnagyobb baloldali ellenzéki erő főpróbát tarthat a kampány előtt, hiszen tesztelhetik mindazt, amit a kormányváltás óta kiépítettek. Megbizonyosodhatnak arról, hogy éles helyzetben mekkora mozgósító potenciállal bírnak, képesek-e a kidolgozásra került programok és hívó szavak aktivizálni a választópolgárokat. A legfontosabb hatása azonban egy esetleges előválasztási procedúrának az, hogy kibillentheti a holtpontról az egyre inkább megrekedő és befagyó ellenzéki tárgyalássorozatot. Az ellenzék tehát egy megoldási lehetőséget kapott, nem pedig csodafegyvert a megújulásra és az esetleges kormányváltásra. 

Lakatos Júlia, Szakács András

71 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr875475888

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Előválasztás: csőd vagy csodafegyver? 2013.08.25. 22:39:04

Az előválasztás az ellenzék sikerének a kulcsa is lehet, de el is bukhat rajta.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.08.25. 17:19:53

Maszop pár öreg mutyikirályt hátrébb tolt és megújulásról hadovál,kell nekik még 1 bukta aztán mehetnek a bejutási küszöb alá.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.08.25. 23:29:10

na végre valaki nem süppedt bele a magyar ugarba, és nem azt reagálja, hogy "ilyen állat csak külföldon van, itt ilyen nincs"

Sexual Harassment Panda 2013.08.26. 10:20:10

Hm.Érdekes írás.
Nem lehet az, hogy mivel Bajnai Gordon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így az Mszp elóhúzta a B tervet?
Úgy értem, hogy "véletlenül" feltűnt újabb 2-3 párt, Fodor Gáborral, és a másikkal, nem emléxem a nevekre, de ez most nem is fontos.És egyszerűen az mszp úgy döntött, hogy szépen átlépnek az e14-pm szövetségen, és inkább a 2 másik párttal foglalkoznak?
(ha valaki tudna infót a másik kettőről, megköszönném, mert mg csak nem is hallottam róluk, pedig érdekelne)

czjanos 2013.08.26. 10:25:01

@Sexual Harassment Panda: Gondolom, hallottál már a Gyurcsány vezette Demokratikus koalícióról, a Schmuck Andor vezette Magyar szociáldemokrata pártról és a Fodor Gábor vezette Liberálisokról. Ha nem hallottál, akkor nem vagy kellően naprakész a tájékozódásban-

barli 2013.08.26. 10:26:47

Előválasztás márpedig lesz, csak aki elveszti, az nem vesz részt a nagy baloldali összefogásban :)

Patreides · patreides.blog.hu 2013.08.26. 10:27:32

"...az előválasztáson való részvétel a jelenlegi koncepció szerint nem kötődne párttagsághoz"

Na igen. Azt el tudom képzelni, hogy közvélemény kutatáson alapuló népszerűségfelmérés eredményét fogadják el.
De aki valódi, szavazófülkés előválasztásra gondol, előtte van a kép, ahogy fideszes listázók ott állnak minden helyiség ajtajában, és jegyzetelnek, ki érezte úgy, hogy részt kell vennie ezen, ki jött el...?
Az előválasztás maga a nyílt szavazás, ellentétben az alkotmányos titkos szavazójoggal.
Ezt itt, ma, Magyarországon?

Sexual Harassment Panda 2013.08.26. 10:30:45

@czjanos:
Nagyon restellem, de a dk-t kivéve, nem hallottam, illetve Fodor Gáborról igen, de nagyon hiányosan.
Tájékozódni sosem bűn.
Így már értem, hogy Fordor Gábor miért kezdett irdalmatlan baromságokat írni mostanság!
Köszönöm

barli 2013.08.26. 10:30:50

@Patreides: a Margitszigeten sem volt már titkos a szavazás, mivel mindenki tudja, hogy ki mire szavazott :) Szerintem meg kéne ismételni

Sexual Harassment Panda 2013.08.26. 10:31:52

@barli: Nem egészen értem, hogy hogyan lesz előválasztás, ki fognak futni az időből!
Hacsak nem a választások után lesz!

Patreides · patreides.blog.hu 2013.08.26. 10:34:24

Én mondjuk eléggé nem szeretném, ha Orbán még négy évig folytatná itt azt, amit csinál, de...
Előbb szavaznék le 2014-ben Orbánra, mint Mesterházy-ra.
Nem tudom, valahogy van valami abban a politikusban, ami taszít, ami megszólaltat bennem egy vészcsengőt.
Egy ügyes, nagyravágyó kamarillapolitikus, aki sok taktikázással az MSZP élére küzdötte magát, kitúrta onnan azokat, akik nyíltan nem értettek vele egyet, és most úgy ahogy uralja azt a széthúzó, ezerféle egyéni és csoportérdek mentén megosztott pártot.
És most teljes gőzzel miniszterelnök akar lenni.
De (talán pont ezért) Magyarország sorsát rábízni, az elkövetkező négy évben...?
Na ne.

Patreides · patreides.blog.hu 2013.08.26. 10:35:55

Bajnai beszédein meg bealszik a fél ország.

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.08.26. 10:48:01

@Patreides:
Nekem 2010-ben úgy tűnt, hogy Mesterházy csak átmeneti lesz, egy biztosan bukó választásokra dobják be, hogy aztán valaki mást befuttassanak ellenzékből, de sajnos tévedtem, elég gáz, ahogy ragaszkodik.

"Bajnai beszédein meg bealszik a fél ország."

Én meg azt mondom, inkább olyan miniszterelnökünk legyen, akinek a beszédén bealszik a fél ország, mint hogy olyan, aki közérthetően, de hülyeségeket mond és hülyeségeket is cselekszik.

Alkibiádész77 2013.08.26. 10:55:25

Érdekes dolog is lehetne akár egy ilyen előválasztás. Csak hát, a két fél a programról már megegyezett - ezt deklarálták is. Kérdés, akkor miről is szólna a vita és a kampány. Hogy kinek szebb a frizurája?

Jofiu 2013.08.26. 10:56:04

"Előválasztás: csőd vagy csodafegyver?"
Ki nem szarja le?!
Megint nincs kire szavazni.
Ezek csak egymást gyűrik, győzni akarnak vagy megmondani a tutit és annyi.
Gőzük nincs egy közösség irányításáról, nulla, ezek alkalmatlanok, be kellene vonulniuk a seregbe inkább, ott ez a hozzáállás a kívánatos.

Jofiu 2013.08.26. 10:58:45

@Alkibiádész77: Van program? Ugye nem ez az: "Leváltjuk Orbánt".

czjanos 2013.08.26. 10:59:20

@Sexual Harassment Panda: Talán nem veszed zokon tőlem, ha írok néhány gondolatot a megnevezett szervezetekről:
1. DK: Gyurcsány stabil több-százezres támogatót tud maga mögött, akik elkötelezettek és követik a vezetőjüket a fülkékig,oda teszik az X-et, ahová Gyurcsány kér;
2. Szocdem: kevésbé ismert, de Schmuck fő szólamai a "szépkorúakról" szólnak (magyarul: az idősekről, mert mint idős ember, nem ezt tartom "szép kornak". Ez is sok szavazatot vihet az MSZP vezette tömörüléshez;
3. Liberálisok: a sok szitok-szó ellenére, sokan vannak. Szerintem a ma mért bizonytalanok táborának közel a felét tehetik ki. Nekik két három választásuk lehet: a.: továbbra is bizonytalanok maradnak, mert egyik formációban sem találják meg a számukra igazit; b.: mennek a Schiffer vezette LMP-hez, bejuttatva azt a Parlamentbe; c.: mennek az MSZP-hez.
Az én matekom szerint ez nem lesz elég az Orbán rezsim legyőzéséhez.
Engedj meg egy személyes megjegyzést: Fodor Gábor nem szokott baromságokat írni (nem voltam SZDSZ-es). Üdv: czj

barli 2013.08.26. 11:04:58

@czjanos: még ha igazad van, és ezek a viccpártok mérhető támogatással bírnak, azt azért ne felejtsd el, hogy valszeg ezen támogatók többszöröse meg pont ezen emberek miatt nem fog rájuk szavazni még a fidesz leváltásáért sem.

Félkifli 2013.08.26. 11:05:18

@Patreides: volt már olyan is, aki útelágazni (akarom mondani beszélni) se tudott.

"Én mondjuk eléggé nem szeretném, ha Orbán még négy évig folytatná itt azt, amit csinál, de..."

vs.

"Előbb szavaznék le 2014-ben Orbánra, mint Mesterházy-ra."

azt kellene szerintem sokunknak megérteni, hogyha most az ember Mesterházyra, vagy a libásra szavaz, azzal tkp. arra adja le a voksát, hogy Orbánéknak kevesebb szavazata legyen, Mesterházy, vagy Bajnai majd eltöcskölnek ott a parlamentben, - ha rákényszerülnek, és ha valóban akarnak valamit tenni ellenzékben, akkor rá fognak kényszerülni, hogy megegyezzenek - és onnantól kezdve Orbán már nem fogja tudni folytatni azt, amit eddig..

Ciki, hogy MSZP-re/Bajnaira kell ezért szavazni, de van egyéb ötlet? LMP "kikopott", DK - Gyurcsányi horrorpárt, a párt, amelyiknek meg nem tudom megjegyezni a nevét, (a KDNP) meg irány a süllyesztő, mint az FKGP. KisSchmuck vállalhatatlan, és támogatottságban Fodor-ral együtt sehol sincs.

bkkzol 2013.08.26. 11:07:14

A leghiresebb csodafegyfer varas 1944-45 korul volt. A'szem most is hasonlo siker varhato. A valasztasok igazi tetje , hogy megint meglesz a 2/3-ad vegy nem. Csak azert nem szavaznak az impotens ellenzekre ,mert ok a "nagy ellenzek". Visszataszito kicsinyes civakodas utan mit varjon a valaszto?!

czjanos 2013.08.26. 11:07:33

@barli: Olvashattad, hogy nekem is az a véleményem, hogy ebben a konstellációban elmaradna a rezsim-váltás.

Patreides · patreides.blog.hu 2013.08.26. 11:07:41

@Ensiada Arkoveitie: "Én meg azt mondom, inkább olyan miniszterelnökünk legyen, akinek a beszédén bealszik a fél ország, mint hogy olyan, aki közérthetően, de hülyeségeket mond és hülyeségeket is cselekszik."

Igen. De aki nem tudja maga mögé lelkesíteni a szavazók jelentős részét, azt nem is választják meg, tehát nem lesz miniszterelnök.
A szavazók nem igen nagyon okos szavakra szavaznak le valakire, hanem hinni, bízni, akarnak valakiben, valamiben, és lelkesedni valamiért.

Amorphis 2013.08.26. 11:08:57

A ballib ellenzéknek csak úgy volt eddig - minimális - esélye Orbánék leváltására, ha létrehoz egy minnél szélesebb összefogást, és közös jelölteket állít. Ezen feltétel nélkül az egyéni körzeteket garantáltan bukják, és most már nincsen második forduló visszalépni az esélyes javára.
Minden olyan momentum, amely azt sugallja, hogy a baloldalon nem lesz összefogás, sőt további osztódás, marakodás megy, csak a Fidesz szekerét tolja még előrébb. Most toltak ezen a szekéren egy jókorát...
A baloldal vezéralakjait versenyeztetni (ami ugye a magyar viszonyok között egymás anyázását jelenti...), majd utána ebből összefogást létrehozni: képtelen ötlet.

konrada 2013.08.26. 11:10:12

Meseházy jól behúzta a csőbe a Gyurcsány-stróman Bajnait.
...s ezzel a baloldalt is.

De Bajnai volt a türelmetlen, mert tudhatta volna, hogy Mesterházy egész adig ragaszkodni fog a jelöltséghez, míg a mögötte álló pártban nem lép fel az a reménytelenség effektus, mely a sótlan D207-es főhadnagyot tette végül nyerővé a sok erösködő kiskakas ellenében.

Ezért bölcsebb lett volna, ha kivárja a sorát, mert ezzel a közvélemény-kutatós ökörséggel beküldte az erdőbe Mesterházyt, aki azt tudja, hogy ott esélye semmi, hiszen kibicek közt Bajnai a szimpatikusabb, viszont azt is tudja, hogy a tömegpárt nélkül - valódi választási körülmények közt -Bajnainak nincs esélye a kiépült erős szervezettel rendelkező MSZP-vel szemben.

...Orbánéknak ezek után már csak egy sört kell kérnie.;))

bkkzol 2013.08.26. 11:12:48

@barli: ki kellen nyomozni ki irta ki es ki engedelyezte ezt az infantilis Margitszigeti nepszavazast?! Gondolom a LMP vagy a Liberalis part. Le kelleneszamlazni nekik, hogy ne az adofizetok penzebol vicceskedjenek.

unionista (törölt) 2013.08.26. 11:20:22

@czjanos:
ha a szocik bajnai alól kiszervezik a katonás-tűzoltós szolidaritás csoportot, akkor alig lesznek aktivistáik.

Pan Modry 2013.08.26. 11:24:58

Szerintem az elovalasztas jo dolog, mert igy ertelmesen lehet utkoztetni nyilvanossag elott a programokat, illetve az ellenfel mindig ramutathat a gyenge pontokra, amik aztan felejtosek vagy javithatok lehetnek.
Ha csinalnak egy tisztesseges elovalasztast, akkor lehet arra szavazok, aki ott nyer, felteve ha a programkonkluzio nem valami Orbanhoz vagy gyurcsanhoz hasonlo fos lesz.
Ha nincs elovalasztas, akkor nem megyek el szavazni. Orban egy hazug, korrupt feudalkommunista, az MSZP pedig egy luzer csodhalmaz jelenleg, joerzesu, becsuletes ember pedig egyikhez sem adja a nevet.

unionista (törölt) 2013.08.26. 11:32:25

@Patreides:
itt az értelmiségnek (például ennek a csizmadia féle think tanknek) azon kellene filóznia, hogy mi lesz a választások után. akárki nyer, független (pártatlan) önkormányzatiságra volna szüksége az országnak a polgári fejlődéshez. nem kádárt, nem horthyt, hanem a szabad királyi városok hagyományait kellene elővenni.

ha a szocik nyernek, akkor a rendszerváltás békésen megy végbe. azért, mert ők legalább elvben egyetértenek az európai fejlődési mintával. akkor is ha a gyakorlatban ebből szinte semmi sem valósult meg. van egy benácult társaság, akik a hazafias népfrontpolitikát tolják. ha velük összecsap a főváros polgársága, akkor az forradalom lesz. ha nem is véres, de semmi esetre sem békés. már ha lesz ilyen.

mert az is lehet, hogy a magyarok a történelmük során nem először, és valószínűleg nem is utoljára a balkánt választják.

azallamenvagyok 2013.08.26. 11:33:03

maga a poszt is olyan már, mint amikor egy értéktelen, belterjes "művészcsoport" szenveleg a saját értékeiről, magyarázza a létjogosultságát annak, ami már senkit sem érdekel, unottan kenegetik a szart a falra, és vígasztalják magukat, hogy ez művészet, csak az emberek nem érettek még rá

a jelenlegi baloldal, ha nem hajlandó a szavazókkal foglalkozni, vagy legalább enyhe látszatát kelteni annak, el fog süllyedni végleg... és mint minden, ami elromlik, ez is úgy működik: minél később kezdik el kijavítgatni a hibákat, annál rosszabb lesz, lehet ideje lenne nulláról kezdeni emberközeli, hiteles politikával, elhagyva a liberálisokat, a gyűlöletkampányt, valami tökös, de épeszű emberekkel az élen

debreceni.blog 2013.08.26. 11:36:09

"Mert demokráciában az egyáltalán nem ciki, hogy a választói támogatást a nyertes oldalon szövetségesi támogatással díjazzuk a másik oldalon, főleg úgy, hogy már a meccs elején ezt szépen kommunikáljuk. Mint egy normális országban... Ebben a felállásban a szoci szavazók sem lesznek dilemma elé állítva, ha Bajnaira kell szavazniuk, és fordítva."

www.vagy.hu/tartalom/cikk/5195_ujratervezes

unionista (törölt) 2013.08.26. 11:36:12

@Amorphis:
ez az előválasztásos dolog akkor ment volna ha még hárman lennének az együttműködésben. mesterházy-bajnai-schiffer vita valóban érdekes lett volna.

Pan Modry 2013.08.26. 11:42:45

@unionista:

igaz, de ketto is jobb mint a semmi. Mar ez is fejlodes lenne a gusztustalan belterjes fideszkomcsikhoz kepest.

czjanos 2013.08.26. 11:43:39

@unionista: Igen, ez reális veszély az Együtt-re nézve. A Parlamentbe így is bejutnának, de gyak. "biodíszlet" szerepre lennének kárhoztatva, az összes többi ellenzékivel (no, a Jobbik azért kivétel lenne, mert Orbánnak szüksége lenne rájuk).

Lecsó75 2013.08.26. 11:46:46

@toportyánzsóti:
"Maszop pár öreg mutyikirályt hátrébb tolt és megújulásról hadovál,kell nekik még 1 bukta aztán mehetnek a bejutási küszöb alá. "

Szerencsére a Fidesz a megújulás mintapéldája. Ugyanazok az emberek vannak ugyanabban vagy kicsit más pozícióban, mint 11 évvel ezelőtt, és ugyanazt a bukott miniszterelnököt tologatják maguk előtt már 4 választás óta. Hol nyernek vele, hol meg nem. De a lényeg a megújulás...

konrada 2013.08.26. 11:49:17

@debreceni.blog:
Na ja.
...csak hát tudni kell, hogy egy választásra vagy egy elkötelezett hívő, vagy valami ellen szavazó megy el.

S mivel Bajnainak jóval kevesebb elkötelezett hívője van, mint az MSZP-nek és a többséget meg hidegen hagyja hogy ő, vagy Mesterházy legyen a miniszterelnök-jelölt, így egy mozgosítással járó választás-szerűségben nincs esélye.

...pont mint a még nálánál is arctalanabb Mesterházynak egy olyan közvéleménykutatásban, ahol a válaszolók többsége vagy nem megy el szavazni még egy valódi választáson sem, vagy ha elmegy, nem a mögöttük lévő pártra szavazna, azaz olyan kibicek, akiknek egyébként tök mindegy, de ha már megkérdik hogy a kettő közül...;))

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.08.26. 11:49:21

2 dolog.
egy, vicces, hogy az mszpből kivált szatelitszervezetek egyezkednek az mszp-vel a hogyan továbbról. szvsz az mszp örül, hogy ezektől megszabadult. esze ágában sincs megegyezni. a bajnai lufi leeresztett
kettő, a kissebb parlamentben kevsebb hely van. a képviselőhelyekért öldöklő harc mehet, és a matek is megy ezerrel szvsz, hogy ki-honnan-mennyien juthatnak be. ezek a helyüket nem fogják adni egy likegyűjtő noname szervezet liblingjeinek, sem pedig az szdsz bukott figuráinak.

Erő e-meló 2013.08.26. 11:51:43

"bejelentés estéjén Kálmán Olga stúdiójában megrendezhették volna az előválasztási vitát, "

Nehéz eltekinteni attól, hogy nem bejelentés volt, hanem egymást revolverezték hátulról a saját verziójukkal. Én inkább pisztolypárbajnak mondanám tehát, ahol Bajnai lőtt először, még mielőtt Mesterházy elfoglalta volna a helyét.

Aztán itt ez a Kálmán Olga, aki szevedélyesen adja elő a "független sajtó" mesejátékát, miközben kilóg a lóláb hogy jó liberátorként teljes mellszélességgel Bajnai mögött áll

Ha ugyanannyira lesz majd független és elfogulatlan a közvélemény-kutató aki kimondja a verdiktet a Bajnai-Mesterházy vetélkedésben, mint Kálmán Olga, akkor kár megrendezni az egészet, előre tudni kit hoznak ki nyertesként

bkkzol 2013.08.26. 11:53:50

@unionista: szep csapat, a politika is matematika. Ha egyszer nulla kerul a szorzatba akkor mindegy, hogy mekkora szamok voltak elotte, utanna a vegeredmeny nulla. A kerdes az csupan, hogy 1-2 vagy 3 nulla van az "ellenzekben".

unionista (törölt) 2013.08.26. 11:54:14

@Pan Modry:
két ember a nyilvánosságban vagy erősen konfrontálódik, vagy nagyon egyetérteni tud. az nem túl érdekes.

ha hárman vannak, akkor minden kérdéskörben ketten rendszerint összetartanak. a harmadik vagy képes megvédeni az igazát, vagy nem. ettől sokkal izgalmasabb a vita.

négy, vagy öt beszélgetőtárs már értelmiségi kerekasztal. amit szigorúan 11 óra után kell adni a tévében.

unionista (törölt) 2013.08.26. 11:56:54

@bkkzol:
csak azt ne mond, hogy az ellenoldalon nincsenek semmirekellők. ott nincs egy nulla se a sorozatban.

Pan Modry 2013.08.26. 12:00:14

@unionista:
Itt az az erdekes, hogy az emberek kinyilatkoznak egyes kerdesekben.
Peldaul a fidesz ugy nyert valasztast, hogy senki nem tudja mit akarnak, nem volt egy jobboldali ellenpolusa orbannak aki neki szegezhetett volna olyan kerdeseket, amikre valaszolnia kell. Sot, a magyarok egy reszenek a fidesz jelenti a jobboldali ideologiat, holott a fidesznek sok koze nincs hozza.
Mint ahogy sok embernek az MSZP jelenti a baloldalt, ott sem voltak nagyon nyiltszini vitak.

eredmeny: magyarorszag a legfosabbul teljesito visegradi orszag

Pan Modry 2013.08.26. 12:02:05

@bkkzol:
baromsag,ez csak akkor erdekes ha nullaval szorzol...

Szerintem te ne probalj okosnak latszani, butanak lenni csak egy allapot, butakent tenni az okosat meg roppantmod szanalmas.

bkkzol 2013.08.26. 12:08:08

@Pan Modry: okostojas a "szorzat" szot szamodra leforditom. szorzat=szorzas. A masik oldalon is vannak nullak, de nekik nem kell szorozni, mert egy oldalon vannak. A szoci-libcsi-komcsi vonal egyenlore a nem letezo koncon marakodik. Tevedes ne essen meg nem szavaztam a Fideszre, de ez az ellenzeki komedia sznalmas.Te kiben latsz karizmatikus iranyitot?

barli 2013.08.26. 12:12:01

@unionista: ja, csak ha két nulla mérkőzik meg egymással, akkor annak van helyzeti előnye, aki már bennt ül a székben

unionista (törölt) 2013.08.26. 12:15:44

@Pan Modry:
szerintem majdnem mindegy, hogy ki lesz a miniszterelnök. mert alapvetően nem mesterházy attila vagy bajnai gordon, hanem a valódi önkormányzatiság hiányzik ebből a rendszerből.

Pan Modry 2013.08.26. 12:24:22

@bkkzol:
A szorzas nem fedi le jol a jelenseget. Ha elovalasztas van, akkor a valaszthato lehetosegek kozul lehetoseg van a legjobbat kivalasztani, ha nincs, akkor meg nincs.
Nekem raadasul nincs szuksegem karizmatikus vezetore, nekem eredmenyes vezetore van szuksegem Orban peldaul karizmatikus, de amennyire sikeres partelnokkent, legalabb annyira sikertelen miniszterelnokkent.

Mondhatni nekem egy olyan miniszterelnok kell, aki legalabb megallitja Magyarorszag relativ zuhanasat a V4 csoporthoz kepest, egy elovalasztason lehetne utkoztetni a velemenyeket a hogyan-rol.

Pan Modry 2013.08.26. 12:26:43

@unionista:

ebbol a rendszerbol sokminden hianyzik, az onkormanyzatisag persze jol hangzik, de abbol is csak akkor lesz eredmeny ha az onkormanyzati vezetok nem a mutyival lesznek elfoglalva.

Ha most hirtelen marha nagy onkormanyzatosdi lenne, akkor a sok nagy mutyi melle, csak jonne megtobb kis mutyi. Puskas utan szabadon, nagy penz nagy mutyi, kis penzt kis mutyi...

czjanos 2013.08.26. 12:31:56

Az előválasztásról (a fülkésre gondolok): fizikailag nyilván meg lehetne tartani a kora-őszön, de ennek szerintem csak akkor lenne értelme, ha kemény vita előzné meg. Az kevés lenne, ha a két fél csak abban vitázna, hogy Orbán mennyire hibás. Ha viszont egymás ellen fogalmaznának meg kritikát, az az egész baloldalt gyengítené. Az meg nem vita, ha egy nagyot mondó versenybe torkollna: kinek a bátyja az erősebb?. Ez csak önfényezés lenne. Ezért én a Bajnai-féle javaslatot tartom az összefogás szempontjából a leghatékonyabbak. Arra a felteendő kérdésre, hogy kit látna szívesebben az ellenzék élén az Orbán elleni fellépésre, konkrét választ lehet adni. Fel lehetne persze ezen kívül azt a kérdést is tenni, hogy van-e más személy, akire gondolnak. Ez irány mutató lenne a lehetséges szövetségesek felé. Emberi ugyan, de fontos dolog, hogy ez a vetélkedő felek becsmérlése, sértegetése, netán lejáratása nélkül hozna eredményt. Amit kőbe vésettnek kellene tekinteni.

sorstalan gáz 2013.08.26. 12:44:55

@czjanos:
Saját magadnak mondasz ellent.

Bajnai javaslata ugyanis pont az, amit el akarnál kerülni: egy több hetes vitasorozat a legszélesebb nyilvánosság előtt, ami garantáltan nagyotmondó versenybe torkollik, mivel napról napra rá kell licitálni a másik ígéreteire.

Akkor már sokkal kevésbé eredményez hasonló ígértelavinát az egyetlen olyan alkalom, amikor csak a fellépésre, a tömören megfogalmazott programok ütköztetésére kerülhet sor. Ez pedig inkább megfelel Mesterházy elképzelésének

czjanos 2013.08.26. 12:58:09

@sorstalan gáz: Nem is írtam a közvélemény-kutatás előtti vitáról. Ma már annak az ellenzéki oldalon nincs is helye érdemi veszteség nélkül. Tévedés joga fenntartva.

czjanos 2013.08.26. 13:00:14

@sorstalan gáz: Egyébként is: már közösen elfogadtak egy programot. Akkor miről vitatkoznának? Szerintem elértek a hídhoz.

unionista (törölt) 2013.08.26. 13:04:03

@Pan Modry:
nézd, most sehol nem sem érdemes független a polgármestert választani. mert akkor a település egyáltalán nem juthat fejlesztési forrásokhoz. a valódi önkormányzatiság azt jelentené, hogy a pénz nagyobbik része előre le van osztva. erről nem a pártközpont dönt, hanem egy automatizmus.

persze sok kis mutyi lenne. ebben igazad van. azokon a településeken, ahol ezt a polgárság hagyná. ott legyen néhány hűbérúr és hűbéresek, és mellette elszegényedő lakosság. mert ott a többség ezt akarja. vannak olyan honfitársaink (nem is kevesen), akik feudális rendszer kiépítésében érdekeltek. ha egy településen ez a felfogás van többségben, akkor ott ez működjön. ott legyen uram-bátyámozás, stb.

de esetleg lennének olyan városok, vagy városrészek, ahol a valódi függetlenséggel mégis csak élne és nem visszaélne a többség. és akkor ott legyen polgári fejlődés.

de ilyen nagy magyar uruszág minden településén egyszerre biztosan nem lesz. nem kell az egész magyar társadalmat felemelni. nem is lehet. hanem csak a lehetőséget kellene adni arra, hogy a független humán és reál értelmiség megjelenjen egyes városokban. és ott akár többségbe is kerüljön.

na most persze ilyet a politikai pártok nem szeretnének. ha mesterházy attila nyeri meg a választást, akkor a szocialista párttal szemben kell kivívni a polgári fejlődés lehetőségét. ez nyilván könnyebb lenne, mint orbán viktor bandájával hadakozni. ennyiben van tétje a választásoknak. ha budapesten, és egyébként sehol az országban nem képes a többség az összes párttal szembemenni, akkor ne csodálkozzon már senki azon, ami történik.

2013.08.26. 13:11:34

Meglepődik az ember, amikor nap-nap után látja ezeknek a kétségbeesett ellenzéki agyvillanásoknak a gyorsan eltűnő lángját. Egy 2 cikluson át becsődölt politikailag elkopott garnitúra szeretne a hatalomba visszakerülni. Csak a hatalom megszerzése lebeg a szemük előtt, fogalmuk sincs mit kezdenének az országgal.

Tehetségtelen, primitív gazemberek! Ki a fene akarná rátok bízni ezt az országot mégegyszer?
8 évig arról, hogy ez a föld MAGYARORSZÁG szó sem esett. A melegekkel, a narkósokkal, a deviáns kisebbségek védelmével foglalkoztatok, ezek volta számotokra fontosak, nem a dolgozó, nap mint nap a munkáját végző magyar ember.

unionista (törölt) 2013.08.26. 13:30:07

@Lindalinda:
azért a jelenlegi kormányról is minimum megoszlanak a vélemények.

2013.08.26. 13:39:14

unionista
azért a jelenlegi kormányról is minimum megoszlanak a vélemények.
---------------------------------
Ez természetes. Van aki imádja, de van aki csak rajong érte...

Viccet félretéve, akik a ballibbantak pénzcsapjain csüngtek azok visszahoznák őket. De azok dögöljenek éhen!

Conchobar 2013.08.26. 13:44:23

Teljesen érthetetlen ez az előválasztósdi. Amíg nincs tisztázva, hogy kit akar és kit tud megszólítani, vagy egyáltalán mivel tudná megszólítani a magyar választókat (az Orbán-szapulás nyilvánvalóan nem elég) az E14 és MSZP, addig felesleges cirkusz az előválasztás. A képviselőjelöltségek felosztásáról, valamint a kormányfő jelöltségről meg lehetne tárgyalás útján is állapodni. Érthetetlen az MSZP nyakassága a kormányfőjelölt tekintetében: ott van ama 8 év egyetlen valamelyest sikeres kormányfője (Bajnai), aki Mesterházynál sokkal alkalmasab jelöltnek tűnhet a kormányfőségre a nem MSZP-törzsszavazók, a bizonytalanok és habozók számára (pártpolitikus vs. gazdasági szakember). A bizonytalanok és habozók megnyerése nélkül ugyanis lehetetlen leváltani Orbánt

barli 2013.08.26. 14:00:46

aztán meg lehet hogy az van, hogy a szocik már fel is adták, most már csak le kell faragni az egyharmadot, aztán oda is adhatják a neszesemmifogdmegjól címet a libásnak. Aztán meg ha buknak, akkor megvan a bünbak.

toportyánzsóti 2013.08.26. 15:57:40

@Lecsó75: Jól mondod,narancsmaffia és maszop együtt vágták gallyra az országot,70-30 mutyijukkal!

toportyánzsóti 2013.08.26. 15:59:31

@Lindalinda: Akik a pénzcsapokon lógnak azok kevesen vannak ahhoz hogy visszaszavazhatnák őket,a hasznos idióták vannak sokan.

Balt 2013.08.27. 09:27:03

@Patreides: "És most teljes gőzzel miniszterelnök akar lenni."

Sztem meg arról szól a történet, hogy 2014 tuti bukó (de leírták bő 1 éve is: fontosabb a váltópártiság látszatának megőrzése, mint 2014), ezért innentől(?) kezdve az az érdekük, hogy ne hagyják az E14-hez hasonló kezdeményezéseket a fejükre nőni, ha már a kormányváltás nem jöhet össze, abban érdekeltek, hogy az E14 be se jusson.

"Nekem 2010-ben úgy tűnt, hogy Mesterházy csak átmeneti lesz, egy biztosan bukó választásokra dobják be, hogy aztán valaki mást befuttassanak ellenzékből, de sajnos tévedtem, elég gáz, ahogy ragaszkodik."

Ez a forgatókönyv még állhat (ha esélyük lenne nyerni), bár én inkább fordítva sejteném: hagyták volna Bajnait, aztán megpuccsolják, ahogy ott szokás... Tény, hogy ennek ellentmondani látszanak a minapi események (talán a zárójeles feltétel elmaradásának felismerése miatt). :)

Balt 2013.08.27. 09:29:11

@Ensiada Arkoveitie: Ja, részben ide: @Balt:

@Alkibiádész77: "Csak hát, a két fél a programról már megegyezett - ezt deklarálták is."

Ehhez képest Bajnai "vadi új" ajánlata: :))

"Bajnai elmondta: a hétvégén áttekintette a pénteki tárgyalásra, illetve a saját pártszövetsége által javasolt közvéleménykutatásra érkezett reakciókat. Ez alapján úgy látja, hogy gyorsan megszülethet a két fél között a hónapok óta húzódó megállapodás. Ehhez az kell, hogy a miniszterelnök-jelölt személye körüli viták félretételével először állapodjanak meg a méltányos jelöltállításról, és amikor erre pontot tettek, második lépésként, a változás iránt elkötelezett szavazók lehető legszélesebb körének bevonásával döntsenek a kormányfőjelölt személyéről. Ezután következhetne az elvek, programok összeállítása és a pártszövetség esetleges bővítése."

Balt 2013.08.27. 09:32:35

@barli: Ráadásul mindegyik szavazhat a nevezett háromtól függetlenül az MSZP-re vagy az E14-re, mindent megtalál az utóbbi kettő valamelyikében, amit az előbbi 3 képvisel. (Valszeg a Milla-lufi is így eresztett le: nem kis részük egyébként MSZP szavazó, csak ugye ez a Fb like-okból nem derül ki...)

Balt 2013.08.27. 09:35:07

@Félkifli: LMP miért kopott volna ki? Bajnaiék (akaratlanul) megtisztították, ha a küszöb környékén meg tudnak kapaszkodni, akkor még akármi is lehet belőlük. (Sok sikert hozzá nekik, viccen kívül!)

Balt 2013.08.27. 09:40:07

@Pan Modry: Azt ugye nem téveszted szem elől, hogy az - alighanem blöffként bedobott - előválasztás Mesterházyt ill. az MSZP-t hozza helyzetbe az E14-gyel szemben (amúgy egy "rendes" választáshoz hasonlóan).

Balt 2013.08.27. 09:43:10

@Lecsó75: Asszem ezt rossz helyre adresszáltad. :))

Balt 2013.08.27. 09:47:30

@Pan Modry: "eredmeny: magyarorszag a legfosabbul teljesito visegradi orszag"

Csak azt ne mondd, hogy ezt 2010-ben ismerted fel...

Balt 2013.08.27. 09:50:02

@Pan Modry: "Mondhatni nekem egy olyan miniszterelnok kell, aki legalabb megallitja Magyarorszag relativ zuhanasat a V4 csoporthoz kepest, egy elovalasztason lehetne utkoztetni a velemenyeket a hogyan-rol."

www.portfolio.hu/gazdasag/itt_a_legszebb_londoni_velemeny_magyarorszagrol.188205.html

Balt 2013.08.27. 10:03:57

@barli: Ez is lehetőség. Nagyot röhögnék.

(Kb. mint a viccben, amikor egy anyát sirató kisgyerekhez a pöcegödör szélre kijönnek a tűzoltók, rendőrök (Szoli), aztán tevékeny hosszas búvármentés után széttárják a kezüket: - Nincs meg. Mire a kisfiú, dühösen: - Jó, akko' a csavaj sem kell! - és bedobja azt is a gödörbe.)

Bognár Attila · http://kulsohaz.blog.hu 2020.03.09. 02:09:52

@Patreides: "ahogy fideszes listázók ott állnak minden helyiség ajtajában, és jegyzetelnek"

- pontosítsuk: (ott állnak és) PIPÁLGATJÁK a létező(!!!) Kubatov-listájukon, hogy IGEN, ezt is JÓL tartottuk nyilván "ellenzéki" jelöléssel, mert ahogy a múltkor SEM adta nekünk az ajánlását, úgy lám, most is megjelent...

(- mellesleg én simán föltenném a -TITKOS!- szavazólapra a "FIDESZ jelölt" szót is -csak így név nélkül- "választható" opciónak, oszt találják ki az okos listázók, hogy ki szavazott arra! :P )

Bognár Attila · http://kulsohaz.blog.hu 2020.03.09. 02:23:08

@Pan Modry: "Szerintem az elovalasztas jo dolog, mert..."

- mert EZEK a "ellenzéki" pártok azóta már 2 nagy választáson SEM tartották meg! :O
- ennél komolyabb bizonyíték nem is kell!!! :P

Sőt, a végül mégis csak "létező" 2019-es főpolgármester-jelölti előválasztást követő 2 eddigi komolyabb időközin SEM! (Győri PM, és dunaújvárosi OGY - az 1. bukta lett, a 2. jobbikos "papírforma")
süti beállítások módosítása