Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Mit tanulhatunk a meleg történelemből?

2011. július 18. 10:42 - Méltányosság

 

Kalifornia kormányzója aláírta az első törvényt az Egyesült Államokban, amely kötelezi az iskolákat, hogy a meleg történelmet ugyanúgy tanítsák, mint az indián, afroamerikai, ázsiai vagy mexikói amerikai közösségek hozzájárulását az amerikai történelemhez. Ez Magyarországról nézve elsőre furcsának tűnhet, de gondoljunk csak a Hollywoodi filmek világára, vagy a Szilikon Völgyre. Hol máshol jöhetne létre egy ilyen törvény, mint Kaliforniában, a kreativitás egyik fellegvárában?

Richard Florida írása óta tudjuk, hogy kulturális diverzitás és tolerancia nélkül nem létezhet innováció. Azok a városok, ahonnan hiányoznak a lázadók, a másképp gondolkodók, elsorvadnak. Egy város „melegek és rockerek” nélkül elveszíti a gazdasági versenyt, írja a The Rise of the Creative Class-ban. Kalifornia egy ilyen nyitott hely. Amerika számos más államában nem valósulhatott volna meg hasonló kezdeményezés, hiszen nemhogy nem lett volna rá társadalmi igény, komoly ellenállásba ütközött volna. A Kaliforniai törvényhozás, ezzel szemben pont, hogy egy létező társadalmi jelenségre reagált, hiszen jelentős meleg közösség él az államban, akik büszkék történelmükre. Nem véletlen, hogy San Francisco-ban hozták létre az első nagyszabású múzeumot a meleg történelem bemutatására. Filmeket, színdarabokat, könyveket, találmányokat, politikusokat, aktivistákat adott az országnak ez a közösség. A törvény ezért is szerette volna megszüntetni az oktatásban létező diszkriminációt és elismerni és bemutatni az amerikai melegek hozzájárulását társadalmukhoz.

A hír Magyarországon nem is annyira a téma miatt fontos, a meleg történelem behelyettesíthető volna bármivel, a nők helyzetétől a romák magyarországi szerepéig. Lenne mit beemelni a közoktatásba hazánkban. A társadalmi igény, azonban úgy tűnik még nem érett meg ezekre idehaza. Így aztán sokkal inkább az elv miatt fontos, hogy hogyan és miért kerül be valami a hazai tananyagba, hogyan lehetne eljutni oda, hogy „beleférjenek” ilyen és hasonló alapvető kulturális kérdések a közoktatásba, mi több evidenssé váljon, hogy ezt tanítani kell.

Az amerikai oktatási rendszer egyik legfontosabb jellemzője, hogy szinte azonnal reagál a társadalmi jelenségekre. Így fordulhat elő, hogy 9/11-et tanítják az iskolákban, és tíz évvel a tragédia után már épül a múzeum és oktatási központ, amelynek az a célja, hogy megismertesse, elmagyarázza a jelenséget. Ez a típusú „gyorsreagálási képesség” hiányzik Magyarországból. Még Trianont se tudtuk közösségileg feldolgozni, nemhogy a rendszerváltást.

A hír másik tanulsága, hogy rámutat a toleranciára való nevelés kiemelt szerepére az amerikai oktatásban. A törvény egyébként nem csak a melegek egyenjogúságával foglalkozik, hanem a fogyatékkal élők társadalmi szerepének oktatását is előírja. Mindkét eset azért fontos, mert ez által nyilvános fórumot teremtenek, ahol beszélnek a témáról. Az elhallgatás és információhiány ugyanis mindenben elutasításhoz, dezinformációhoz és sztereotípiákhoz vezet, míg a megismerés épp ellenkezőleg hat. Hogy maradjunk a könnyen érthető hazai példáknál, mivel nincs konszenzus történelmünkről Trianontól kezdve sokszor igen felületes ismeretekkel rendelkeznek a diákok. Ha azonban nem beszélünk a holokausztról, 56-ról vagy a rendszerváltásról, honnan értenék mit jelentettek, milyen hatásuk van napjainkra? Ne csodálkozzunk, hogy a tudatlanság szűz terepe ezeknél a fiataloknál a szélsőjobboldali alternatív szubkultúrák egyszerű, „könnyen emészthető” válaszaihoz vezetnek.

Az amerikai törvény példájából tehát a hazai oktatásra alkalmazható irányelveket nyerhetünk. Az egyik ilyen, hogy fel kell ismerni a kortárs társadalmi jelenségeket és integrálni kell a tananyagba. A másik, hogy nem lehet szelektív történelmet tanítani, nem lehet elhallgatni, kihagyni témákat. Muszáj feldolgozni, kibeszélni közös múltunkat, mert, ha a társadalom ignorál egy jelenséget, abból biztosan nem az elfogadás kultúrája fog kinőni.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr473246228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Voorhees 2011.07.18. 11:24:52

Kíváncsi vagyok, mit lehet ebből importálni (sok más nagyon hasznos és praktikus amcsi ötlettel együtt) ebbe az országba. Vajon mit tettek a melegek 1848-ban? Mi volt a melegek szerepe az első világháború kirobbanásakor? Vajon mi lett volna, ha a melegek nem tudják sikeresen kiverekedni Adolf Hitlernek a hatalmat az utcákon? (Röhm és a többi meleg német bandája, ha valaki elfelejtette volna) Ideje, hogy ezeket is oktassák :)

Thor911 2011.07.18. 14:09:27

Hát őszintén én sem tudom hova tenni a meleg(leszbikus,transzfesztita,biszex) történelem oktatását! Mert ugye német, magyar, angol stb történelmet könnyű oktatni hisz mindenki származik valahonnan és van okmánya ami alapján besorolható! Az afroamerikaiak, ázsiaiak, indiánok stb szintén! Ugyanakkor az emberi tulajdonságok már nem ilyen egyértelműen besorolhatók! Hisz mit tettek a társadalomért pl a vegetáriánusok? És a szivarozók, italozók? Előbbibe sorolható több tudos de akár Hitler is! Utóbbiba rengeteg gonosztevő de akár Churchill is... Szóval ha arról lenne szó hogy megismerik az emberek hogy volt homoszexualitás az ókori görögöknél(amit teljesen természetesen kezeltek) és azóta mindig! És hogy ezt hogyan kezelték a társadalmak(elfogadás, kirekesztés,tolerálás,üldözés stb) akkor egy rendkívül hasznos kulturtörténeti tudással gyarapodnak a gyerekek!! Ahogy olvastam, az derült ki hogy a lényeg az hogy kikeresnek tudósokat,híres embereket stb akik melegek voltak és róluk fognak beszélni! És nem arról hogy milyen nagy tudós volt hanem hogy meleg volt!!! Ezt én egyáltalán nem tartom jónak! Hisz a legelfogadóbb nép, a görögök sem emelték ezt ki! És azt sem hiszem hogy egy tudós azt szeretné hogy arról beszéljenek hogy "kedves gyerekek, ez a tudós meleg volt és a bácsikat szerette, velük szexelt! Jah és felfedezett valamit..." És ne azért kerüljenek be emberek a tananyagba mert melegek voltak hanem mert szép verset írtak, hasznos dolgot fedezett fel vagy nagy csatákat vívott... Az érdem számítson és ne a szexualitás!!!

Kerecsen2010 2011.07.18. 15:43:40

Nekem is az jutott eszembe, hogy ezen az alapon kellene női történelmet is tanítani. De Magyarország szempontjából nagyon lényeges lenne objektív nemzetiségi történelem tanítás, azaz: mit adtak a nemzetiségek Magyarországnak? Közhely, hogy az aradi vértanúk között alig akadt magyar nemzetiségű, de történelmünk nagyjai között számosan vannak még nemzetiségiek. Nagy magyarkodásunkban hajlamosak vagyunk ennek említéséről megfeledkezni, holott ez az ország az utolsó 90 évet leszámítva soknemzetiségű volt.

Csupasz%20Csizi 2011.07.18. 17:36:36

Pár dolog szemet szúrt nekem ebben a cikkben. Az egyik: >>Richard Florida írása óta tudjuk, hogy kulturális diverzitás és tolerancia nélkül nem létezhet innováció. Azok a városok, ahonnan hiányoznak a lázadók, a másképp gondolkodók, elsorvadnak. Egy város „melegek és rockerek” nélkül elveszíti a gazdasági versenyt, írja a The Rise of the Creative Class-ban.>A hír Magyarországon nem is annyira a téma miatt fontos, a meleg történelem behelyettesíthető volna bármivel, a nők helyzetétől a romák magyarországi szerepéig.

karatedog 2011.07.19. 12:35:11

A Texas-iak szimplán kitörölték Thomas Jeffersont a történelemkönyvből. http://www.huffingtonpost.com/2010/03/12/texas-education-board-app_n_497440.html Az "amerikaiakat" nem kell majmolni, csak a jó ötleteket. A meleg történelmet viszont nem nagyon értem. Azt, hogy elfogadtatták magukat a társadalommal, azt, hogy nem kell titkolózniuk, még értem, de az történelemnek igen rövid időszak.

Voorhees 2011.07.19. 12:42:39

Ó, hagyjuk már.... rockerek meg melegek... abban még volt valami, hogy zsidók és melegek nélkül nem létezne jó színház... oké. De a rockerek? Hát mik a rockerek? Manapság már nem lázadást jelent rockernek lenni, valljuk be. Sőt....