Méltányosság

Agytröszt a társadalmi kohézióért

Hol a helye a tanároknak?

2011. június 08. 08:53 - Méltányosság

 

Politikai elemzői tevékenységem előtt nyolc évet töltöttem el a közoktatásban középiskolai tanárként, így még most is érdeklődéssel figyelem az onnan jövő híreket.  Így például szemet szúrt az a hír, mely szerint az iskolákban kellene a pedagógusoknak a heti kötelező munkaidő 80 %-át eltölteniük.

De hát mi ezzel a probléma?- vetheti fel joggal egy nem tanárként dolgozó fizikai munkás, vagy akár egy irodai alkalmazott. Neki magától értetődő, hogy szépen bemegy időre a munkahelyére, és a megszabott ideig (hivatalosan többnyire 8 óra hosszáig) ott eltölti az időt. Nem egyszer eljutott hozzám az a vélekedés, hogy a tanároknak ehhez képest királyi életük van: délelőttönként leadják az anyagot az órákon, és kora délután már mennek is haza pihenni.

Az Orbán-kormány tevékenységében nem először tapasztalhatjuk, hogy igyekszik megfelelni a társadalom vélt, vagy valós igazságérzetének. Ilyen volt a végkielégítések megadóztatásának, vagy éppen a korkedvezményes nyugdíjban részesülő rendvédelmi dolgozók ügye. Mindkét esetben eddig sikeresnek bizonyult a kormányzati kommunikáció, a közvélemény többsége helyesli a kormány, illetve a Fidesz ez irányba tett lépéseit. A rendvédelmi tüntetők hátrányba kerültek a közvélemény meggyőzéséért vívott küzdelemben. A Századvég kutatása szerint a megkérdezettek 69%-a  úgy vélekedik, hogy változtatni kellene a korkedvezményes nyugdíjazási rendszeren, mert az nem igazságos (ugyanakkor a megváltoztatás részleteire nem kérdeztek rá), s csak 21 % véli úgy, hogy nem kellene hozzányúlni a rendvédelmi dolgozók korkedvezményes nyugdíjához . Azon Fidesz berkeiből hangoztatott kommunikációs panel – „nem engedhetjük meg az ország nehéz helyzetében, hogy életerős 40-es éveiben járó rendőrök nyugdíjban részesüljenek” – erősebbnek, és hatásosabbnak bizonyult a visszamenőleges jogalkotást kissé száraznak és jogászinak tűnő kritizálásánál. Visszatérve a tanárok iskolában tartására: nem láttam még empirikus felmérést arról, hogy a társadalom többsége mit szólna ehhez, de a már említett, hozzám eljutott vélemények alapján hajlok arra, hogy meghallgatásra találna ilyesfajta érv: „ ha más munkavállalónak a gyárban, az irodában le kell húznia a maga nyolc óráját, a tanárok sem várhatják el, hogy ők olyan kiváltságban részesüljenek, hogy csak délután két óráig tartson a munkaidejük”. El kell ismerni, ez szintén  igen tetszetős és hatásos kommunikációs panel volna.

A kormány a maga és az aktuális politikai rendszer szempontjából persze jól teszi, hogy figyelembe veszi a lakossági véleményeket. Ez már csak annál is inkább kívánatos, mert ha túlságosan elszakadnak a kormányzat (kormánypártok) cselekedetei, viselkedése a társadalmi elvárásoktól, akkor beáll a legitimációs deficit, ahogy azt láthattuk az 1989-90-es közjogi rendszer esetében is. A mértéktartás ezzel együtt is javallott, egy rossz intézkedéssel (törvénnyel) komoly károkat lehet okozni, és az sem árt, hogy ha a jogalkotó lényegi kérdéseket szabályoz.

Aki már dolgozott tanárként iskolában,tudja, hogy a lelkiismeretes pedagógiai munka eddig sem ért véget az órák délelőtti megtartásával. Az ilyen tanárok számára már lapos közhely, hogy a délutáni-esti órákban az óráikra szoktak készülni otthon (különösen olyan esetekben, amikor az adott órák vizuális eszközöket követelnek meg), dolgozatokat javítanak.Ráadásul nem egyszer nem is ért véget már eddig sem az iskolában elvégzett munka a délelőtti időszakban: időnként szoktak lenni tantestületi értekezletek, fogadóórák, szakkörök, felkészítő programok a délutáni órákban.

Ha a tanároknak ezentúl munkaidejük 80 %-át kötelezően az iskolában kéne eltölteniük, ennek a tárgyi feltételeit meg kell oldani. Ha a pedagógus mostantól kezdve az iskolában kell, hogy óráira készüljön, akkor szüksége lesz folyamatosan működő fénymásolóra, nyomtatóra például a dolgozatok, szemléltető anyagai sokszorosítása végett. Csakhogy nem egy iskola pont ezekben szűkölködik: nem egy helyről hallottam, hogy az iskola annyira elszegényedett, hogy egy tanár csak igen korlátozott számú oldalt fénymásolhat. Gondoskodni kell arról, hogy legyen elegendő szekrény, hogy a tanárok azokat a  szakkönyveiket, amelyeket addig otthon használtak, az iskolában tudják hova pakolni a felkészülés során. Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a tanári munka minősége elsősorban a tanórákon nyilvánul meg, és a jó tanári munka az otthoni felkészülésből is származhat, ahhoz nem feltétlenül kell órákig délután az iskolában tartózkodni.A döntéshozónak tehát figyelemmel kell lennie ezekre a körülményekre is ezen elképzelés bevezetése előtt.

Az éremnek van azonban másik, és a tanárok egy része számára kétségtelenül kényes oldala. Vannak pedagógusok, akik szerény hivatalos jövedelmüket otthon adózatlan magánórákkal egészítik az iskolában töltött idejük után. A tanárok hosszabb ideig tartó iskolában tartása  kétségtelenül megnehezítené valamelyest a magánórák megtartását, amivel sok pedagógus anyagi érdeke sérülne. Ugyanakkor az igaz, hogy azon tanárok, akik szakjuk miatt kevésbé tudnak magánórákat adni (mert nem nyelv-, vagy matematika szakosak) eleve anyagi hátrányban vannak ilyen társaikhoz képest. A törekvés, hogy a tanárok teljesen a szakmájuknak éljenek, és ne a kereset-kiegészítésük kösse le energiájuk jó részét, nem feltétlenül elvetendő, de akkor ezt a célt nyíltan és őszintén ki kell mondani. És még valamit meg kell tenni: olyan szintre kell emelni a tanárok fizetését, hogy ne kényszerüljenek magánórák tartására. Csakhogy ez erős gazdaságot és egyértelmű politikai akaratot feltételez, ennek pedig híján vagyunk. Az ötletnek tehát van igazságtartalma, de ügyelni kell a részletekre és a buktatókra.

A téma azért is fontos, mert az ötlet által felszínre hozott jelenség, hogy sokan a hivatalos munkahelyük mellett további pénzkereső tevékenység után kell hogy nézzenek, túlmutat a közoktatáson. Nem egy főiskolai, egyetemi oktatót tudnánk mutatni, aki nem pusztán egy helyen tanít. Nem egy rendőr létezik, aki biztonsági őrként is igyekezett elhelyezkedni. Nem egy orvos van, aki vállalkozóként egy másik kórházban teljesít ügyeletet. Könnyen belátható, ha valaki egyszerre három-négy munkahelyen dolgozik,nem biztos, hogy mindenütt a maximumot tudja magából kihozni, azaz a legjobb telhesítményt elérni. Azt gondolom, ez egy igazi társadalmi és közvetetten gazdasági probléma.

A tanárok iskolában való tartózkodásának kérdése csak a felszín , amely mögött viszont ott feszül Magyarország megannyi ellentmondása. Ennek hathatós kezelése sem lehet pusztán felszíni, a vélt, vagy valós néphangulathoz való igazodás. Csak hosszas, következetes és szakmailag is helyes intézkedéssorozattal lehet ezt az évtizedek alatt felhalmozódott problématömeget orvosolni.

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://meltanyossag.blog.hu/api/trackback/id/tr553246245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

regal 2011.06.08. 10:17:03

Természetesen lehetne az iskolában tölteni az időt, de mi lesz azokkal az órákkal, amelyek túl nőnek a kötelező bennmaradáson: télapó délután, versenyek tömkelege -(hétvégén is), mindenfajta iskolai hagyományt építő program, amelyek mind-mind délután vannak, kirándulások, szülőkkel való kapcsolattartás, fogadó óra, és még sok más. Javítani is lehet az iskolában, csak előbb kellene asztal, mert jelenleg a tanári asztal felülete, amelyet szemben két ember használ, 50 x 70 centiméter/ fő. Ezen a mai füzetek jó része el sem fér. Pár éve volt egy kötelező nyilvántartás a munkaidőről nálunk, amiben mindent fel kellett tűntetni, ami iskolai tevékenység volt. Kiderült, hogy hetente 70-80 óra jött ki, amiből persze a nagy része nem volt megfizetve. Pár hónap után el is törölték ezt a statisztikát, hiszen azt hitték, hogy ezzel jól megfogják a tanárok "lazsálását", de visszájára sült el a dolog. Szóval, lehet kötelezni, semmi baj ezzel, de ne várjanak egy perccel sem több elfoglaltságot utána. Sajnos, annak az iskolák egyéni stílusa, érdekes, a tanítási órákon kívüli programjai isszák meg a levét, amiért a gyerekek azért többnyire lelkesednek.

ticonzero 2011.06.08. 10:25:29

Általános iskolában, ahol napközi van, vagy iskolaotthonos, ott amúgy sem 2-kor ér véget a gyerekekkel töltött része a munkanapnak. Középiskolában már inkább, de aki tanít, az tudja, hogy 5-6 megtartott óra után muszáj kikapcsolódni, lehetetlen azonnal másnapra készülni. Arról nem is beszélve, hogy tanítottam már olyan vidéki iskolában, ahol 40 tanárra volt összesen 2 számítógép, vagyis lehetetlen volt ott helyben netezni, írni stb. Amellett az iskola zeneiskolaként is működött, ezért délután zengett a folyosó, koncentrálni sem lehetett. Kell az, hogy délután-este-éjszaka-hétvégén beosztva végezzük el a munkánk nem gyerekekkel töltött részét, sajnos sokszor így hatékonyabb.

bambuska 2011.06.08. 11:28:58

Lenne egy ötletem, nem vagyok tanár, "csak" szülő, ez ki fog derülni. Valamilyen minőségiztosítási módszerrel, pl. a tantestületektől és fenntartóktól független értékelésekkel ki kellene szórni az alkalmatlan tanárokat, aki pedig megfelel a követelményeknek, az nyilván készült, az mindegy, hogy az iskolában-e vagy otthon, a lényeg, hogy hivatásnak tekinti a szakmáját és becsülettel végzi. Akkor jutna pénz a maradók bérére és adminisztratív személyzetre, aki pl. fénymásol a tanárnak, mert ehhez nem kell tanári diploma. Nem én vagyok az egyetlen szülő, aki nem tart igényt ennyi ünnepségre, családi és egyéb napra, programra, amellyel egyben az én időmet is beosztják és elvárják, hogy apuka menjen széket pakolni, anyuka meg húst sütni a családi napra. Minek? Ezeket azért találták ki, hogy hangzatos programokkal odacsábítsák a gyerekeket beiratkozáskor.Pedig az anyák napja, Télapó, karácsony kifejezetten családi, bensőséges ünnepek, hagyják ezeket meg nekünk, majd mi otthon megoldjuk! Lényegesen le lehetne csökkenteni a tanárok "feladatait" és akkor arra koncentrálhatnának, ami a valódi dolguk lenne.

Voorhees 2011.06.08. 11:38:46

A tanárokat "megregulázni" inkább a dolgozatok kijavítása kapcsán kellene. Merthogy emlékszem, hogy az egész középiskola azzal telt, hogy sértett fejjel közölték a tanárok, hogy "még nincs kijavítva és ne is kérdezgesd", ugyanakkor oda kellene figyelni az egyesekre is, amiket osztogatnak a diákoknak a tanárok. Merthogy a tanárnak joga van egy hónapig is dolgozatokat javítani, de ha kedve van, akkor egyest azt bármire bárkinek bármikor ad, rögtön. Késtél? Egyes. Nincs itt valamid? Egyes. Nem tudsz válaszolni egy kérdésemre? Egyes. A legdurvább a nemlétező diáknak adott egyes.... igazolatlan helyett. Ami meg még nagyobb kabaré: együtt a kettő. Hogy létezhet olyan, hogy egy igazolatlanul távol levő (tehát nem létező!) diáknak egyese legyen egy órán, amin nem is vesz részt? Ezekre kellene odafigyelni. Többek között. Amúgy a többi hozzászólásnál se igazán értettem, mint egykori középiskolás, ki merem jelenteni, hogy a részeges kirándulásokon kívül semmiféle hülye rendezvényt nem szerettünk, azokat mindig csak a tanárok és pár szülő erőltette. Most is így van ez.

mssziszike 2011.06.08. 12:14:47

Szép napot kívánok mindenkinek! Gyesen lévő pedagógusként megérintett ez a téma. Igen érdeklődve olvastam az előttem szólókat. Számomra nagyon vonzó volt kívülről nézve a pedagógusi pálya. A félreértések elkerülése végett, még ma is szeretem! Nem is erről van szó! Véleményem szerint ilyen döntést annak kell hoznia aki tudja, hogy miről szól a pedagógus munkája, élete. Szomorúan olvastam, hogy néhány "kolléga" milyen esetekben ad elégtelent. Vajon minden tanár ilyen? Nem szabadna általánosítani! Számoljuk csak ki mennyi időt tölt egy pedagógus a munkájával? Reggel legalább 07:30 ra meg kell jelenni a munkahelyén. Heti legalább 24 órát tart, ami gyakran a 27-28 órát is eléri, mivel kevesen vannak a tanári karban. Felesleges pedagógus? Nem ismerek olyat. Mindegy, tehát ez napi szinten kb 14:15 re vége van az óráinak, néha van lukasóra, amit általában készüléssel adminisztálással tölt a pedagógus. Tehát 2 óra után nekiáll naplókat írni, esetleg szülői értesítéseket, jegyzői értesítéseket írni, másnapra készülni, dolgozatot jívítani, összeállítani, beszámolókat írni, esetleg értekezleten vesz részt, vagy szülői értekezletet tart, fogadóórát tart. És akkor még nem beszéltem a felzárkóztatásról, korrepetálásról amit nem fizet az iskola, mert nincs rá pénz, vagy esetleg a versenyfelkésztésről. Számoljuk ki átlagosan mikor végez a pedagógus? Ha bent végzi el ezt a munkát az iskolában, ha otthon, akkor se végez gyakran 16 órára. Tanárok kiszűrése? Jelentem a legtöbb intézményben működik! Pedagógusértékelés néven. Mennyire hatásos? Amennyire más munkahelyen hatásos az értékelés. Mi alapján lehet értékelni a tanárt? Hány embert buktatott meg? Hány elégtelent adott? Hány diák szereti? Hány diákot juttatott érettségihez, szakmához? Milyen órát tart? Várom a kedves hozzászólók érdemi válaszát. Aki tényleg jó javaslattal tud előállni. Elnézést ha kicsit elfogúlt voltam, kérem nézzék el, hiszen én is "csak" egy pedagógus vagyok, aki nem csak tanítani, hanem nevelni is igyekszik más gyermekét!

Lewtsch 2011.06.08. 13:00:50

Sziasztok! Egyetértek a tanárok iskolában (szem előtt) tartásával és egy fentebbi kommentben a rátermettségük szerinti szűréssel. A tanár is, mint a rendőr, meg a katona az állam része, a nép szolgája kellene legyen! Aki ilyen hivatást választ, ne legyenek illúziói! Amelyik elhivatott, arra felnézek, de attól még az én szememben nem normális ember, nem teremt értéket! Az lenne a normális, ha az ember nélkülük, a fenntartásukra elszórt pénzből inkább maga intézné a dolgait. Tanítaná a gyerekét, alkalmazkodna a környezetéhez és szabadon megvédhetné magát! Ehelyett itt él ez a sok parazita az én adómból, hangoztatja a hülyeségeit és még csak azt sem mondhatom, hogy nem kérem a "szolgáltatását"! Ezért jelent egy normális ember számára némi elégtételt, ha ezekre a szükséges rosszakra minél kevesebbet költünk! Ezek kipusztulása is a természetes szelekció része lenne, csak sajnos eddig a világ nem erre haladt. Talán most...

tojastobias 2011.06.08. 13:44:05

Szabad megkérdeznem, hogy mi a foglalkozásod? Csak kíváncsi vagyok, ha már ennyire rühelled a tanárokat, ugyan mi lehet az a másik ellenpólus ami "értéket teremt"???

Voorhees 2011.06.08. 14:11:43

"Mi alapján lehet értékelni a tanárt? Hány embert buktatott meg? Hány elégtelent adott? Hány diák szereti? Hány diákot juttatott érettségihez, szakmához? Milyen órát tart? Várom a kedves hozzászólók érdemi válaszát." Ez egy nagyon jó kérdés! És fontos is! Pokorni úr leülhetne pár haverjával és átgondolhatná... A tanárokat sajnos utólag lehet értékelni a legjobban. Így az igazi. De évekkel később értékelni valakinek a munkáját... az nem túl naprakész dolog :( Márpedig, amíg friss az élmény... addig elfogult is.

regal 2011.06.08. 14:15:29

* Voorhees* "azokat mindig csak a tanárok és pár szülő erőltette" Nos, itt van a kutya elásva! A tanár azért eröltet, már, ha tényleg erőltet, mert a szülő igényli. Szerinted olyan nagy élmény valahova az Isten háta mögé elmenni egy halom diákkal, akiket lasszóval kell rávenni, mert a meggyőző érv, hogy "ilyet máskor nem láthatsz" úgy elmegy az agyuk mellett, mint a szél, hogy bemenjen egy múzeumba, vagy bármi más elvileg érdekes helyre? Szerinted melyiket választaná inkább magától? Hogy a családjával töltse az időt, olvasson, pihenjen, akármi, vagy a talpalást a látnivalók között, amit ő már lehet, hogy sokadszor látott? Na? És ő mégis megy. Tudja, hogy sok gyereknél reménytelen vállalkozás a kultúra terjesztése, de mindig akad bőven olyan, aki igenis igényli. Hát azért a pár gyerekért vállalja a gyerekes programokat, és megy kirándulni évről évre. A szülőkről nem is beszélve! Melyik iskolába is íratná a gyerekét szívesen? Csak is olyanba, ahol a tanulás mellett színes programok, szakkörök, tehetségfejlesztés, korrepetálás is létezik. Ez van. Igény van rá, épp a szülők részéről. Nagyon buta az, aki azt hiszi, hogy ez Isteni élmény egy tanárnak, tanítónak, és alig várja, hogy szervezhessen ilyet. Muszáj!!!! Ez az, amit te összekeversz a nagy happyvel! *Lewtsch* Spec, én is kíváncsi lennék, hogy mivel járulsz hozzá országunk gazdagodásához?

Voorhees 2011.06.08. 14:55:08

Lehet, hogy ezért nem vagyok tanár? :) Pedig a gyerekek jó fejek, de amíg nem látok valamire komoly igényt, addig nem erőltetem, mert az gagyi. Egy 30 fős osztálynál hány szülő van, aki miatt te elindulsz mondjuk tizenötödszörre a szentendrei skanzenbe? :D Ha már hárman kérik, te úgy érzed, hogy muszáj? Vagy mondja legalább a gyerekek szüleinek a fele?

tojastobias 2011.06.08. 15:02:19

Ha a kirándulás benne van a pedagógiai programban,( márpedig benne szokott lenni), akkor menni kell vhova. Itt nem a tanár, vagy a szülő dönt.

Voorhees 2011.06.08. 15:23:56

No, de én direkt írtam már előtte, hogy a kirándulás - ami úgyis részegen történik - az jó poén és évente egy szokott lenni. Amúgy volt tanár, aki közölte, hogy nem vállalja, nem viszi el a társaságot. Volt olyan, aki meg azt mondta, hogy egy napra jön. Nem baj, mi mentünk 3 napra. Nem volt gáz :) Beszéljünk inkább az egyéb programokról, amiket tuti, hogy nem a gyerekek erőltetnek, mert őket is idegesíti. Ezeket kéne firtatni. Nekem ugyanis ne rója föl senki, hogy egy tanár miért ugrál, a SZABAD idejében, már bocsánat, nekem is a szabadidőmből ment el egy rakás idő azért, mert a tanárok fenyegetőztek (igazolatlannal pl, amit eleve nem értek, tanórán kívül), hogy ilyen vagy olyan programon MUSZÁJ részt venni. Minek? Nem azért megyek az iskolába, hogy hülye ünnepeket üljek, osztályszinten. Semmi értelme.

tojastobias 2011.06.08. 15:44:45

Most sajnáljalak, mert a drága szabadidődből ment el az idő? Tényleg, az az idióta tanár meg csakazértis ezt akarta. Borzasztó. Képzeld el h a tanárnak is "kötelező" ezeket lezavarni, bár biztos nehéz beleélni magad más helyébe. Javaslom tanulj oktatási miniszternek, hogy aztán az legyen asulikban aminek a gyerekek "értelmét látják".

Voorhees 2011.06.08. 16:01:10

Emlékeztetnélek Bambuska szavaira, följebb: "Pedig az anyák napja, Télapó, karácsony kifejezetten családi, bensőséges ünnepek, hagyják ezeket meg nekünk, majd mi otthon megoldjuk! Lényegesen le lehetne csökkenteni a tanárok “feladatait” és akkor arra koncentrálhatnának, ami a valódi dolguk lenne." Én ezekről beszélek kis drága, fölöslegesen nem kellenek ezek, meg őszintén szólva a többi szar se. Élén a március 15-el és a többivel. Nem kell engem sajnálni. Magát a jelenséget próbálom firtatni, hogy miért nem lázad a tanár, ha megtehetné, hiszen a gyerekek is mellette állnának. Hiszen mindenkinek szívás. De ezek szerint te is ilyen jó fej vagy, aki szerint ezek mind fontos ünnepek, mert különben nem lennél ilyen kis indulatos. Javaslom, kicsit nyugtasd le magad.

pilotax 2011.06.08. 16:09:58

Az ötlet több sebből is vérzik. Én is dolgoztam tanárként. mint ahogy a feleségem jelenleg is az. Eddig még egyetlen iskolában sem találkoztam olyan hellyel ahol nyugodtan lehetett volna dolgozni, a körülöttünk lévők zsongásától mentesen, és a rendelkezésemre álltak volna azok a könyvek eszközök amiket a pedagógus múltú családom évtizedek alatt összegyűjtögetett és nem az iskolában tartom azokat. Részben mert azokat nem tudnám hová tenni, másrészt egyéni eszközök a saját pénzemből, az Én munkám megkönnyítésére.. Az iskolák túlnyomó többségében a tanárnak legfeljebb egy szék meg egy fiók jut, ez nem éppen a felkészülés minőségét szolgálja. Na meg egy évtizedek óta bosszantó dolog a lyukas óra. Arra kevés, hogy érdemben bármilyen ügyet elintézz arra meg igen sok, hogy üresjáratként pazarolja az ember az idejét. Hogy jön ahhoz a munkáltató, hogy ilyen módon garázdálkodjon a munkavállalója idejével?!

tojastobias 2011.06.08. 16:41:30

Én a kirándulásokról beszéltem. De ha már ennyire tapsolsz a tanárok kirúgásának (mert ezt jelenti az óraszámemelés) akkor kérd azt is, hogy ne legyen szünet márc 15.-én, vagy okt 23.án, mert hát nem ezért jársz te iskolába. Mertt ugye sokkal jobb kémia órán ülni, mint mondjuk amikor mikulás (ünnepségek, stb) miatt elmarad az óra. Nem vagyok az ünnepek híve, de sztem ezeket el lehet viselni, főleg ha egy csomó lógással is jár.

Bádogdoboz 2011.06.08. 18:53:45

Magam is gyesen levő pedagógus vagyok. Nagyon bántanak az előttem szóló, negatív sztereotípiákra épülő vélemények. Amúgy, ha elkezdek számolni, és visszaemlékszem a gyermekem születése előtti időkre: a munkaidő 80%-át - de inkább többet - simán az iskolában töltöttem. A tanítási órákon kívül az ebédeltetés, napközizés, szakkör, felvételire vagy versenyre való felkészítés, faliújság és kiállítás elkészítése sokszor nem is fért bele a napi 8 órába, gyakran este 6-kor estem haza. Ezután vette kezdetét a másnapi órákra való felkészülés, mert lyukasórán akár a tanáriban, akár szertárban ülve érdemben haladni lehetetlen: kollégák jönnek-mennek, tanulók kérnek ezt-azt, stb. Vagyis ez a rendelet csak a meglévő helyzetet "törvényesíti". Inkább a kötelező óraszámok emelésétől tartok, ennek lesznek igazán húsba vágó következményei - bele sem merek gondolni...

ticonzero 2011.06.08. 19:11:07

Voorhees (és Bambuska is)! Hogy legyenek-e kirándulások-ünnepek iskolai keretek között, annak eldöntése nem a tanárok hatásköre, ezt jelenleg így kell csinálni. Ezen a téren a családoknak kellene össznépi szinten megegyezni, hogy az iskola csak oktasson-e vagy neveljen is; hogy az éveken át napi több órát egy légtérben eltöltő gyerekek csak információkat kapjanak a velül ott levő felnőttektől, vagy az élet más területeire is kiterjed az együtt töltött idő. Lefogadom, hogy ha semmi program nem lenne (farsang, filmklub, ballagás, nemzeti ünnepek megülése, kirándulásaok stb) akkor egy csomóan azon háborognának, hogy milyen hely már ez az iskola, hogy tanórákon kívül semmit nem nyújt a gyerekeknek... De a cikkben felvetett kérdésnek nem ez a lényege, mert ha a tanításon kívüli adminisztrációt-fogadóórákat-korrepetálásokat-értekezleteket-versenyfelügyeleteket és az általatok már említett programokat most nem is nézzük, igaziból az a kérdés, hogy mikor és hol javítja ki a tanár a dolgozatokat (hogy ne kelljen rá hónapokat várni, mint Voorheesnek), mikor és hol keres új és frissebb ötleteket és feladatokat a másnapi óráihoz, mikor és hol neszi naprakésszé a tudását - mert hogy ezeket szeretné csinálni délután-este-éjszaka-hétvégén, azért hogy a délelőtti együttlét a diákokkal tényleg gyümölcsöző legyen.

Organizmus 2011.06.08. 19:50:51

Én is tanítottam 8 és fél évig, nagyon szerettem, de a megélhetés, sajnos, nem fedezhető a hivatásból, így abba kellett hagynom. EGY SZÜLŐ, BAMBUSKA véleményével értek egyet maximálisan, látszik, hogy az anyák és apák tudják igazán, mi a jó a csemetéjüknek. Idézem: "(...)a tantestületektől és fenntartóktól független értékelésekkel ki kellene szórni az alkalmatlan tanárokat, aki pedig megfelel a követelményeknek, az nyilván készült,(...)" A legnagyobb hiba a mai magyar oktatásban az alkalmatlan pedagógusok tömkelege. Legelőször is pszichiátriai alkalmassági vizsgálaton kellene részt venni, utána jöhetne, amit Bambuska írt. A legjobbak nem tartanának a független ellenőrzéstől cseppet sem. :-) Ha pedig egy átlagfizetést elérne a kereset, még én is visszamennék abba a világba, amit valóban szeretek. :-) Minden gyerek nevében: Köszi, Bambuska! :-)

cocka 2011.06.08. 23:15:47

"Tehát 2 óra után nekiáll naplókat írni, esetleg szülői értesítéseket, jegyzői értesítéseket írni, másnapra készülni, dolgozatot jívítani, összeállítani, beszámolókat írni, esetleg értekezleten vesz részt, vagy szülői értekezletet tart, fogadóórát tart." Szerintem ezek közül mindegyik tevékenység dolga, kivéve az adminisztrációt. Ezt felsőoktatásban már megoldották a Neptunnal illetve ETR-rel. Nem ártana bevezetni a közoktatásba is. Kényelmesebb lenne, mint naplókkal rohangálni összevissza. A számítógép jó eszköz arra, hogy megkíméljék magukat a qrva sok felesleges papírmunkától.

Chinese singing wordpress 2011.06.09. 00:54:22

Kedves hozzászólók! Volt tanárként és szülőként is jól mulattam az eddigi hozzászólásokon - olyan magyaros volt minden: először egy elég jószándékú cikkre érdemleges hozzászólások, majd sietve előjöttek a rosszindulatú, egymást leszóló és a részletekben elvesző vélemények. El kell mondanom, hogy nagyon élvezem azt a helyzetet, hogy most nem vagyok tanár. Noha símán ledolgoztam heti 60 órát csak az iskolai feladatok ellátása irányában, sokáig szerettem csinálni és elég jól csináltam, egészen addig, amíg ki nem alakult, hogy míg engem rengeteg mindenféle érdekel, a gyerekek többségét szinte semmi - néhány, köztudottan modern elfoglaltságot leszámítva. Így kezdett nyomasztani az, hogy rongyos néhány száz Euróért, amiből amiből egyre kevésbé tudok megélni, még abban a megtiszteltetésben is részem lehet, hogy minél tapasztaltabb vagyok, annál kevésbé hisznek nekem a tanulók (csak azért, mert már sokkal idősebb vagyok, vagy mert nem érdekel az éppen divatos videójáték, vagy rapper), és egyre kevesebb időm volt a saját érdeklődésemnek is adózni (szeretek pl. angoltanárként angol regényeket olvasni, de már szinte nem volt rá időm és energiám). Ehelyett éjszakákba húzódva kellett készülnöm (igazatok van, közben kénytelen voltam mást is csinálni, pl. bevásárolni, főzni, takarítani, sőt nyelviskolákban is tanítani, hogy megéljek), hogy másnap a dolgok jól menjenek, és mivel tökéletes, legalábbis a terveknek megfelelő óra nem létezik (noha az ember tucatnyi lehetőségre is felkészül), mégis fél éjszakán át néha nem bírtam aludni, mert a másnapot forgatta magában az agyam. Bár lehet, hogy evvel egyedül vagyok ... Bevallom, megelégeltem azt is, hogy mindenféle ünnepségeket kellett elszenvednünk a tanulókkal együtt: első tíz évemben az április 4., május 1. és november 7. jellegű tevékenységek voltak a kedvenceim, mígnem a dolog átcsapott október 26, markánsabb március 15 és vallásosabb jellegű eseményekbe. Viszont beláttam, hogy valamilyen közösségi ünnepekre közösségeknek szükségük van, különben a következő nemzedékek fittyet hánynak majd a hagyományoknak és a társadalomnak is. Evvel összefüggésben Lewtsch fedőnevü kedves hallgatónk kedvéért elmondanám, hogy az iskolát nem a tanárok találták ki, és csak azért ragaszkodnak ahhoz, hogy a gyerekek oda járjanak és ne hiányozzanak, mert a társadalmak úgy jó másfélszáz-kétszáz évvel ezelőtt Európában rájöttek, hogy az emberek túlnyomó többsége nem tudja a gyerekét otthon a jövőbeli feladataira felkészíteni (még ha tud is jól-rosszul írni-olvasni, az nem biztosíték arra, hogy meg is tudja azt tanítani a srácának, vagy hogy matematikára, biológiára, vagy -most már - két idegen nyelvre is fel tudja készíteni - ugyebár manapság amúgyis dolgozik mindkét szülő ...). Emellett a társadalom csoportok együttműködését is igényli, amire ugyebár a nukleáris család nem nagyon képes példát statuálni. Az ilyesmire is az iskola hívatott a gyerkőcöket felkészíteni.

Chinese singing wordpress 2011.06.09. 00:55:24

folyt. Sajnos emellett szükség van az iskola és a szülők kapcsolattartására is. Nem mindig könnyű (...), főleg, ha némely tanár az említett visszásságokkal áll elő, vagy ha némely szülő nem teljesíti a törvény által előírt kötelességeit és pl. hamisan igazolja csemetélye távollétét - vagy ha egyenesen az iskola ellen buzdítja őt (csak hogy az érem másik oldalát is felvillantsuk, korántsem a teljesség igényével). Mindkét oldal mentségére legyen mondva, hogy kisebbségben lehetnek az aberráltak, ugyebár, és viszont hasonló aberrált példák más szakmák esetében aligha fordulnak elő, mint pl. helytelen ügyvédi, vagy orvosi eljárás (biztosan kivétel vagyok a rajtam végzett elfuserálásokkal), elszámolt mérnöki számítás, helytelenül kiállított számla (legyen szó üzleti kasszáról, vagy bankról, mindegy), rosszul kijavított háztartási eszköz, stb. - remélem, egyetértünk, hogy ilyenekből nem sok van. Egyet tudok érteni avval, hogy kevesebb legyen az iskolai ünnepség - hiszen a szülők otthon alaposan elmagyarázzák gyermekeiknek a Szabadságharc történetét és jelentőségét, megadják a szükséges szekszuális felvilágosítást, bebifláztatják a Himnuszt (amit személy szerint igazi magyar értéknek tartok, különös tekintettel a „megszenvedte már e nép ...” önsajnálatára), legalább egyszer elviszik a színházba, vagy az operába, hogy kellően megismerje a Bánk Bán-t, vagy a Hunyadi Jánost, és közben begyakoroltatja velük legalább az egyismeretlenes egyenleteket és a gének felépítését és működését, vagy a környezetre káros anyagok összegyűjtésének szükségességét, miközben gondolatban - és hosszú évek során összegyűjtött diagyűjteményükkel is - körülrepülik a világ összes fontosabb fővárosát és hegyvidékét is (a tengerekre a tsunamik óta elég kissé kevesebb figyelmet szentelni, és az atomenergiára sem kell annyira figyelni, elég, ha lehülyézzük azokat, akik szerint még mindig szükséges, hiszen Paks csak az ország villamosáram-szükségletének 45%-át adja, azt hamar pótolhatjuk ugyebár, és elég, ha csak 1-2 kőolajtermelővel ismertetjük meg őket, attól függően, hogy éppen melyik hatalom melyik termelővel áll hadilábon, hogy jól belolvashassunk nekik). Így tehát a legtöbb tanárra tényleg nincs szükségünk. Én már le is vontam a konzekvenciákat és elhagytam a pályát, elég számos ismerősömmel egyetemben, akik azért elég jól dolgoztak - na persze, nem mindegyik, és nem annyira jól, mint a legutóbbi villanyszerelőnk, vagy vízvezetékszerelőnk, vagy biztosítási előadónk (biztosan csak az enyém találta meg a kiskaput a saját maguk írta szerződésben, ami alapján nem kellett kifizetniük egy közel milliós betöréses kárt). Sőt még tovább is léptem: külföldön próbálok szerencsét! Mi sem könnyebb, mint nyugdíj előtt egy évtizeddel újabb idegen nyelvet megtanulni és azon keresztül a válság időszakában munkát találni. folyt köv.

Chinese singing wordpress 2011.06.09. 00:56:21

Mindenesetre megnyugtathatom nyugtalankodó hajdani honfitársaimat: napi 2 (kettő) órányi postai kézbesítői munkával megkeresek annyit, mint Magyarországon 30 év után két diplomával teljes, és egyre növekvő munkaidőben (18 kötelezővel kezdtünk ...), kicsit több takarítói munkával egyik magyar ismerősöm errefelé majdnem eltartja kétgyerekes családját, és teljesidős konyhai munkával sikerül kétszer annyit félretennem havonta, mint amennyit adó előtt kerestem Pesten. Saját lakásom azért még ebből se lesz, de hát szülői örökség nélkül tanári fizetésből Magyarországon se lett volna, úgyhogy ez mindegy. Ami nem mindegy, az az, hogy amióta itt vagyok, haladóban lévő korom ellenére nem vagyok beteg és nem idegeskedek minden nap. Tulajdonképpen egyik nap sem. No, hát ha ezt szeretnék a kedves hozzászólók népszerűsíteni, akkor csak bíztassák bátran a kormányzatot a további megszorításokra. Jó, ha mi is egymás torkának esünk (mint a szőlősgazda a jégesőben - lássuk, Istenem, mire megyünk ketten ...). Kövessük hát bátran a görög példát - onnan pár év alatt már egy millió kitántorgott ... A tanultabbaknak amúgyis kicsit több kint az esélyük, a többi meg hadd maradjon nyugodtan az országban, nem kell, hogy az adójukat közoktatásra, rendfenntartásra, egészségügyre, egyéb közellátásra költsék: mindenki megtermeli a magáét, mindenki mindent elvégez maga is. Elvégre pár száz évvel ezelőtt is jó volt úgy, miért ne lenne ezután is ...

hirokin 2011.06.09. 08:33:15

Nem értem a problémát. Egy tanár munkaideje is 8 óra. Ha ennek a 80°-át az iskolában tölti, akkor reggel 8-tól délután 14 óra 20-ig kell bent lennie. Eddig meg úgyis bent van.

Benőke 2011.06.09. 10:06:47

Persze a tanárok a hibásak mert lazsálnak. Szerencsétlen keres 130. nettóban, 30 éves tapasztalattal már lehet hogy akár 150 is van. (Mígy egy gyárban mondjuk 3 műszakban némi túlórával 200-250 nettó is összejön egy hónapban. Félre értés ne essék nem a 250 a sok hanem a 130 kevés...) Kezdőként még 100 -at sem. Ha családja van vagy ne adj isten gyereke és egyedül neveli gyakorlatilag a szülőkre van utalva vagy másodállást kell válallnia. Arról nem beszélve hogy sok iskolában 10 hónapra kötik csak a szerződéseket és így nyárrra nem kap fizetést, így ha el akar menni enni egy fagyit és nem akad éhenhalni sem, akkor ezt az év közbeni hatalmas fizetéséből kell összespórolnia. Emelett a suliban 30-40 tanárra jut 4 számítógép amin jobbik esetben még internet is elérhető, hogy ne adj isten lyukas óráiban anyagot gyüljthessen a következőkre. Ha nincs szerencséje akkor meg délelőtt és délután vannak csak órái néhány napon. Ha az iskolában nem adottak a feltételek a nyugodt munkához, mert sokszor egy szék vagy asztal sincs dolgozatok javításához akkor töltse el bent az idejét. Nincs vagy rossz a fénymásoló/nyomtató. Limitált oldalszámok vannak tanáronként egy nap max 10 oldal. Aztán nincsennek könyvek, hely, internet, szakirodalom semmi a felkészülshez. Sokszor még könyvet sem kap arra hogy leoktasson egy tantárgyat. Természetesen ezektől függetlenül elváják, hogy mindig minden flottul meglegyen. (Kb mintha építkezésen mindig csak kézzel bekevert betonnal dolgozhatnának de a határidőt tartani kell.) Majd ha végzett este 8-10 körül, akkor a 50-70k rezsi után eldöntheti hogy akar -e enni a 130 fizetéséből vagy inkább spórol és nem vacsorázik, hogy a nyári hónapokban is legyen mit ennie ha csak naponta egyszer is. Nem az a baj hogy ilyen olyan elvárások vannak hanem hogy a feltételek hiányoznak és emiatt nem egyszerű a dolog. Aztán kedves kollégák is vannak akik ki akarják fúrni a másikat a helyéről, vagy az igazgató szórakozik ezzel. Igazán szép élete van egy tanárnak. Nem irigylem őket de a Magyar oktatás romokban az egészségügyel és a gazdasággal együtt. Egyik területen sincsennek meg a feltételek sem a megbecsülés, semmi. A Válallkozó aki minimál béren van és éldegél az 500-100 millás palotájában na ő van megbecsülve, mint a társadalom alap pillére, akik nélkül minden szebb és jobb lenne... Feleslegesnek érzem a tanárok sanyargatását. Fizetésemelést azt nem látom hogy akarnának adni, de a cigányoknak alanyi jogon jár a lakás. Hogy van ez? Ezekután csodálkoznak hogy miért akar mindenki külföldre menni dolgozni. 2 emberfajta marad itthon ezek után. Az egyik mert nem kell máshova és ezért hülye, a másik meg azért hülye mert nem akar elmenni (valami itt tartja, család, szív akármi.). Mikor 2001 -ben Belgiuban még a főiskola alatt ajánlottak állást akkor a honvágy miatt visszajöttem, ma már aki megkérdezi tőllem mi legyen, csak egy válaszom van, ha élni akar menjen. Még normális orvosi ellátás sincs itthon, minek maradna?

Norbi56 2011.06.09. 10:13:00

Tizenöt évig tanítottam középiskolában, van némi tapasztalatom. Egyrészt a "kollégákról" másrészt arról , hogy mit szeretnének a diákok, de most csak néhány dolgot a legfrissebbekből. Az iskolai rendezvények jó része "tarhálás" , pénzgyűjtés és ez már az óvodában megkezdődik, sőt helyenként az iskolák és az óvodák inkább hasonlítanak egy szupermarkethez mint oktatási intézményhez. Megjegyzem, hogy az "elhivatott kollégákat" jobban érdekli az az tanáriban kapható eper, mint az irodalommal foglakozó kollégájuk frissen megjelent könyve. Érdektelenek nem csak a szakmájukkal, hanem a kultúra más ágaival kapcsolatban is. Kérdezem én mit tanít, hogyan tanít az aki éveken keresztül nem megy el egy kiállításra, egy hangversenyre vagy egy irodalmi estre ami egyébként ingyenes. Tehát nem áll meg az az érvelés sem, hogy nincsen pénze rá. Nem pénze és ideje nincsen hanem igénye. Ameddig a "bambuska" által írt független külső mérés nem valósul meg addig csak inkább "iskolai dolgozók" mint tanárok. Itt az alkalom, hogy a közel hetvenezer felesleges és(alkalmatlan) pedagógustól megszabaduljunk. A sokat hivatkozott OECD mérések szerint az ottani átlag 16 gyermek / pedagógus addig nálunk ez 10 körüli vagy alatti.Ennek alapján nálunk kellene a világ legszínvonalasabb oktatásának lenni. Igen szigorú , objektív és független méréssel kik kell szelektálni és a maradóknak akár lehetne duplája is a fizetése , de a szigorú külső mérést és ellenőrzést fenn kell tartani, különben csak a "tengerbe hordjuk a vizet".( ezt kellett volna tenni már 2002-ben amikor a béreiket 50%-al megemelték ). Az állam alibi és értelmetlen továbbképzéseket ír elő, amiből "képző cégek" profitálnak. Inkább küldenék ki 7 évente néhány hónapra őket valamelyik fejlett országba. Persze ebben az elnőiesedett szakmában ez is lehetetlen. Az iskolában is burjánzik a korrupció egymáshoz küldött magántanítványok(nyelvoktatás), vizsgáztatás és egyéb területeken. Azt sikerült elérni, hogy az érettségi nullává devalválódott. Nevtséges a saját tanár általi érettségiztetés A tanáraink nem adnak mintát a gyerekeknek, sem viselkedésben , sem kulturáltságban, sem semmilyen területen.(tanárnő (cica- vagy forrónadrágban, férfi tanát sortban és strandpapucsban) Az iskoláink a liberalizmus, az áldemokrácia áldozatai, de még inkább a szabadosságé. Az iskolákban a klikkesedés a jellemző, és a "magyarbálinti" minőségi bérpótlék inkább vált "nyelvhosszpótlékká", persze lehet hogy ez is volt a szándék. csak nézzék meg a gyerekek öltözködését, haj és körömviseletét akár 12 éves korban , pedig ez csak tanári igényesség és a házrend kérdése. Írhatnám még hosszan... de csak annyit, hogy ha most nem változtatunk akkor örökre leszakadunk, és ebbe a létszámában felesleg és a rossz minőség kiszelektálása is beletartozik az iskola estében is!

bambuska 2011.06.09. 10:18:47

Kedves Chinese singing... Úgy érzem, megkeseredtél egy picit, pedig neked legalább volt lehetőséged elmenni, változtatni. Én kb 15-20 évvel lehetek fiatalabb nálad, de ugyanilyen keserű vagyok, el sem tudok menni, családi és gazdasági okok miatt, 3 gyerekkel.... Egyébként, ha angoltanár vagy, miért nem angol nyelvterületre mentél? Hozzászólásomat lehet úgy értelmezni, hogy tanárellenes vagyok, kétségtelen, alig találkoztam jó tanárral iskolaéveim alatt és a gyerekeim tanárai sem brillíroznak azóta sem... De úgy is értelmezhető, hogy éppen a tanárok segítségére lenne, ha adminisztratív és egyéb terheiken könnyítenének, mert pl. osztálypénzt szedni (ami törvénytelen, de mindenhol van), fénymásolni, kimutatásokat vezetni, kirándulást szervezni tudna egy jó kis iskolatitkár vagy egyéb segéderő. És akkor a tanár azzal foglalkozhatna, hogy magát képezi, olvas, tanítja a gyerekeket, mesél nekik és nem csak a tankönyvekben amúgy is fellelhető dolgokat mondja el. Azt a gyerek majd otthon elolvassa. Ehhez viszont értő olvasásra kellene megtanítani az első években. Szóval, tudtam, hogy lesznek akik egyetértenek velem, mert a saját tapasztalat és a szülői tapasztalat erre indítja őket. Sajnos én sem mertem az iskolában ennek hangot adni, mert félek, a tanár véleménye tükröződne a gyerekem jegyein... mert a tanár is ember, nem tud elvontakoztatni szubjektív érzéseitől. Szóval, a jobbítás szándéka vezérelt. A politika is rossz helyen tapogatózik, megint a legalul lévőkbe rúgna, ahelyett, hogy a struktúrát változtatná meg. Kezdve a tanárképzés tematikáján, az alkalmasságon keresztül eljutva oda, hogy ne a dilettánsokból álló képviselőtestületek helyi vagy megyei prominensei döntsék el a ped. programot, meg azt hogy ki legyen az igazgató és kit ne rúgjunk ki, mert ezer éve ismerem vagy rokon. A jobbak, akik tanárnak is jók voltak, valszeg már elhagyták a pályát. Aki nem képes másra, ez meg úgyis olyan kényelmes, kihúzzuk nyugdíjig-alapon, ezek maradtak. Ja, egyébként, ma strandon van a gyerek iskolaidőben... szegény tanár úr, csak kibírja valahogy.... de voltak már fagyizni, biciklizni, ki tudja hol, gyakorlatilag egy hónapja nincs tanítás.

Organizmus 2011.06.09. 22:56:55

Hát, kedves Bambuska, már megint megragadtad a lényeget! :D "Kezdve a tanárképzés tematikáján, az alkalmasságon keresztül eljutva oda, hogy ne a dilettánsokból álló képviselőtestületek helyi vagy megyei prominensei döntsék el a ped. programot, meg azt hogy ki legyen az igazgató és kit ne rúgjunk ki, mert ezer éve ismerem vagy rokon." Nálunk, a tantestületben sok jó pedagógus volt, csak éppen a vezetőség és az egy-két talpnyaló ment nagyon messzire néha. Az itt kommentelők el tudják nézni a kollégájuknak, hogy egy 14 éves gyereket tönkretesz szisztematikusan? Szerintem minden tantestületben van ilyen beteges ember. És miattuk nehezebb a többieknek, mert ők alakítják a közösség véleményét a pedagógusokról. Viszont az ilyenek sosem mozdíthatóak el, hiszen a polgármester rokonai, katolikus egyetemen docensek nulla tanítási képességgel, nulla műveltséggel, stb. Az én főnököm a suliban alkoholista volt, mellette nyugtatókat szedett. Mégis iskolaigazgató azóta is. Ez a legnagyobb baj, mert így a lelkiismeretes pedagógusban sem bíznak. De hát, lehet ezen csodálkozni? Szerintem Bambuska itt a legjobbat akaró, hiszen MINDENKINEK jót akar, legfőképpen a gyermekeinek. Gratulálok neki! :-) Igenis óriási szükség lenne egy alkalmassági vizsgálatra, hogy a felnövekvő generációval foglalkozhasson valaki. És szükség lenne külső ellenőrzésre is. Jobb érzésű tanár ezt inkább szeretné, nem ódzkodik tőle, hiszen nincs mitől félnie, és mindenkinek csak jó lenne az ellenőrzés bevezetése. Vajon mitől fél az a tanár, aki lelkiismeretes? Na, ugye! :D

Organizmus 2011.06.09. 23:07:21

Ja, különben én is örülök, hogy abbahagytam a tanítást, pedig szerettem. Csak a gyomrom nem bírta a körítést. :-(

Chinese singing wordpress 2011.06.09. 23:28:12

Kedves Organizmus, nagyon szépek az elképzelések (mindenkiéi), de magad is elmondtad, hogy mitől félhet az a lelkiismeretes, aki esetlegesen alkalmassági vizsgálat alá kerül ... Ugyanis ki fogja azt a vizsgálatot elvégezni őrajta??? Az említett alkoholista iskolaigazgató? Az általad kipellengérezett katolikus egyetemi docensek? Netán a néha gyerekeket szándékosan tönkretenni akaró kollégák? Ki bízik majd így a lelkiismeretes pedagógusban? Ki hiszi el, hogy ő éppen jót akar? S ha már jót akar, vajon jól próbálja-e azt elérni, vagy pedig "a pokolhoz vezető út is jószándékkal van kikövezve" (elnézést a közhelyért, de már intelligens emberektől is sokat hallottam), s akkor ezeket a dolgokat ki fogja elbírálni? Aha, hallom már: a diákság! A mindent legjobban tudó diákság? Akkor minek is járnak isibe, ha mindent jobban tudnak? ugyanis mindent jobban tudnak! Ja, igen, hogy eldöntsék, ki a rátermett tanár, és ki az, aki csak igyekszik tanítani és meg is követeli a teljesítményt, a marhája ... Korábbi kérdésre (az érettségi kapcsán) még annyit, hogy az ilyen jellegű vizsgákat sajna nem lehet idegen tanárokkal végeztetni, és nem is érdemes, már csak a kéz kezet most, és az egyéb, ismeretségeken, jóindulatú hozzáálláson, esetleg a mások által (szerintem eltúlzottan) említett korrupción alapuló megoldások miatt is. Azért ugye azt tudja a hozzászóló, hogy mindig van az érettségin idegen, kijelölt vizsgabiztos? Persze, tudom, mennyire nagy a hatása. Viszont akkor már miért nem csodálkozik senki azon, hogy pár év óta az érettségi az egyetemi vizsgák felvételi mércéje? Na ja, az egyetemi oktatóknak mindig akad más elfoglaltsákuk, náluk természetes, hogy többfelé dolgoznak! Ugyanis máskülönben eszük ágában sem lenne az egyetemen oktatni ... Fura, hogy ez még senkinek sem tűnt fel, sem az, hogy ott azután igazán sok a hozzáértő: rúgják is kifele rendesen a hallgatókat, mindegy, mennyit tud, hogyan megy tönkre - ld. a pesti jogi kar némelyi tudós ügyvédi közreműködőjét, aki az államvizsga előtt álló napi 20 vizsgázóból csakis egyet hajlandó átengedni ... évtizedek óta ... no, ő bizonyára rátermett, és esetleg arra is rátermett, hogy az iskolai pedagógusok rátermettségét felmérje! Szóval, változatlanul a kérdés: ki a bánat mérje fel, hogy a ma dolgozó pedagógus megállja-e az idők próbáját? A szülő? Mert hogy ő mindig pontosan tudja, ki hogyan viselkedik az órán! Sőt, hogy hogyan kéne viselkednie - mármint a tanárnak. Csak éppen ő nincs ott. Ugye ismerjük a kibic értékét? És milyen módszerekkel mérje föl? Ezekre biztosan felmerülnek számos ötletek, csakhogy nincs rá biztos recept! Ez is csak attól függ, milyen a társadalmi háttér - és az siralmas.

Chinese singing wordpress 2011.06.10. 01:06:43

Még hirokin-hez kapcsolódva - egyrészt valóban a tanár úgyis bent van 2 utánig az iskolában! A 80% már nyitott kapuk döngetése. Másrészt az alkalmassági vizsgálat is az. Ne tessék összetéveszteni a gépjárművezetési alkalmasságival - a kocsi nem egy csoport nebuló, akiket érdeklődésük híja ellenére kell munkára és gondolkodásra fogni, és a kocsi nem beszél vissza állandóan - ha igen, akkor meg irány a szerelő. Nem. Viszont létezik a pedagógusi felmérés, csakúgy, mint néha más magas kvalifikációjú szakma esetében: itt iskolai gyakorlat a neve, ha már az illető a tudásának fejlődéséről a felvételin és a megannyi vizsgán tanúbizonyságot tett. Az is sok szülő szerint nem ér a nevem ... de más nincs, a szülő legfeljebb nem volt képes átmenni rajta annak idején és most a tanáron feni a fogát. Kár, mert a normális tanár jobban tudja a szakmáját akkor is, ha a szülő megfeszül - kivéve, ha ugyanaz a kaptafája. Azután az iskolai gyakorlaton a pedagógusi képességeiről is tanúbizonyságot kell tennie, úgy bizám! Enélkül nem kap diplomát és nem taníthat! Ha nem tudnánk, ezt elég kiemelkedő pedagógusok felügyelete alatt végzik ... no nem annyira sokáig és alaposan, ahogyan azt néha már csináltuk pl. az ELTE kormányzat által kiközösített és ellehetetlenített CETT programjában tettük vagy egy évtizedig, de még mindig jobban működik, mint pl. a szerelők, vagy ügyvédek és biztosítási ügynökök pályaalkalmasságija - mivel azok nem léteznek. Na ja, arra nincs is szükség, ők mindig tökéletesen az elvárásaink szerint dolgoznak. Remélem, nem tévedek. Hogy azután az iskolai rendszerbe beilleszkedve mivé lesz némelyik tanár, az már más kérdés - társadalmi hatás függvénye. Úgyhogy visszakanyarodunk a feltételek megteremtésének szükségességéhez. Ha nincs kocsi és alkatrész, a buszvezető sztrájkol. Ha nincs számítógép a bankban, nincs pénzfelvét és befizetés. Ha nincs áram és ebédelnivaló a kórházban, akkor nincs operáció és ellátás. Ha az iskolában nincs áram, nincs számítógép, nincs elég szakkönyv és másolókapacitás, azaz nincs pénz, akkor a pedagógus sztrájkol ... vagy tévedek? No igen, sztrájkolhat, csak biztosítania kell a gyerekek felügyeletét és biztonságát. Egyszóval ... Ezek után csodálkozzon a kedves olvasó, hogy néha némely tanár is ki akar bújni a neheze alól. Az első követ az vesse rá, aki még sohasem nézte, amint mások dolgoztanak vala ... Még egy tömör gondolat Organizmus 28 alatti utolsó kérdéséhez: a lelkiismeretes tanár attól fél, hogy aki kritizálja (felméri), az maga nem lelkiismeretes. Ld. példákat fentebb.

bambuska 2011.06.10. 11:31:19

Kedves Organizmus, jólestek a szavaid és örülök, hogy érted a szándékaimat és belátod, a szakmátok presztízsvesztéséhez nagyban hozzájárultak az említett volt kollégáid.Ha nem lenne ez a rosszul értelmezett lojalitás (hiszen azonnal összezárnak a pedagógusok, ha úgy érzik, támadják őket), ők maguk vetnék ki maguk közül a bármilyen okból alkalmatlanokat. Valami olyan rendszert tudnék elképzelni, mint a tanfelügyelői volt régen, de mentesen mindenféle személyes és érdekkapcsolatoktól. Vagyis idejön Kiskunlacházáról egy szakértő, beül az órádra és mivel nem ismer, nem tanított téged, nem ismeri a tantestületen belüli viszonyokat, objektív értékelést fog adni az órádról, a felkészülésedről, megnézni az anyagaidat, Uram bocsá elbszélget veled, utánanéz, hogyan képezed magad, hogyan készülsz az óráidra, folytatsz-e valami egyéb, akár kutató vagy tudományos tevékenységet, milyen programokban vettél-veszel részt, volt-e valami fegyelmi, egyéb ügyed? Az alkoholizmus nem egy olyan probléma, amit sokáig lehet titkolni. A fenntartónak azonnal el kellene távolítani, persze biztosan vannak kapcsolatai...összefonódások stb. Ilyenkor szoktam megkérdezni: Akkor mi is a különbség az előző rendszer és az elmúlt 20 év között? A tudás-és teljesítményalapú társadalom még nagyon messze van. De ha a pedagógusok kiemelten fontosnak érzik magukat a társadalom hierarchiájában (mint ahogyan azok is), akkor feleljenek is meg ennek a magas elvárásnak. Micsoda felelősség más gyerekének oktatását-nevelését vállalni, mikor a sajátunké is néha rettentően nehéz tud lenni! De ne hagyják, hogy generációkat tegyenek tönkre. Egy jó pedagógus sorsdöntő lehet egy gyerek életében, ha jó irányba orientálja, felismeri a gyerek képességeit, lehetőségeit. Ennyit várnék el, nem többet. Jelenleg a szülők feladata, hogy segítsenek a lehető legkevesebb traumával túlélni a gyereknek a közoktatási rendszert és kitalálni, merrefelé is haladjon a gyerek. Talán a pedagógusnak nincs is most semmiféle visszajelzése a munkájáról, ezért hiszik, hogy kifogástalanul végzik. Egyszer írtam egy roppant udvarias levelet egy tanítónőnek, megkértem valamire a gyerekemmel kapcsolatban.Erre felháborodottan behívatott az iskolába és magából kikelve kikérte magának, hogy neki az elmúlt 20 évben még senki nem merészelt levelet írni....

Organizmus 2011.06.10. 11:34:59

Chini, bocs, hogy becézlek, csak olyan hosszú nevet választottál, mint egy dél-amerikai szappanopera-hős. Szóval, természetesen nem a diákok, hanem központilag gondosan kiválogatott szakemberek végeznék a kollégák ellenőrzését. Miért gondoltál a diákokra? :D :D :D Ők még le kellene tegyenek valamit az asztalra, mielőtt válogatnak. :-) Az külső és független ellenőröket pedig nem vallási vagy haveri alapon kellene kiválasztani. Ja, hogy ehhez túl nagy Magyarországon a mutyizás? Hát, kinek kellene TENNIE ez ellen, ha nem a becsületes, jóérzésű EMBEREKNEK. Lehet, hogy idealista vagyok, de hiszek benne, hogy maradtunk még emberként sokan ebben az országban. Legalábbis remélem...:-) Ahhoz viszont el kellene űzni a hatalomból az egész mostani bűnszövetkezetet, hogy változás legyen. Változtatni meg csak az egyén szintjén lehet, az egyének alakulnak aztán közösséggé. Ezt is remélem. :D

kisemberke 2011.06.10. 17:00:04

Nem tudom, miért háborogtok! A tanár ezentúl a munkahelyén piheni ki a munkaidejének 80 %-át, ahogy teszik ezt más állami alkalmazottak.

Organizmus 2011.06.11. 00:02:19

Hát, ha tud pihenni 600 gyerek mellett úgy, hogy segíti a kibontakozásukat....Én nem tudtam anno. :D Lehet, hogy ezek után kénytelen lesz a munkahelyén pihenni. Na, de mi lesz így a gyerekekkel? Kicsit nagyobb gond ez talán, mint az aktahalmok, vagy egymás figyelése helyett az alvás vagy újságolvasás. Legalábbis szerintem fontosabbak a gyerekek. Vagy nem?

Chinese singing wordpress 2011.06.11. 16:48:04

Igazad van, mint ahogyan bambuskának még inkább igaza van, szinte mindennel teljesen egyet tudok érteni. Csak azt nem hiszem, hogy bármi is jó irányban változhat még az én életemben: először a szocialista kormányzat ígérgetett, amióta "végérvényesen győzött hazánkban a demokrácia" (első új nagy vezérünk szavai 1989. okt. 26-án), azóta az éppen ügyeletes kormányok ígérgettek. Hatalomból pedig hatalom nélkül igen nehéz "bűnszövetkezeteket" kiűzni (ld. afrikai, arab, d-amerikai példákat). Teljesen igazad van, hogy a gyerek a legfontosabb, de csak addig, amít teljesíti a kötelességét - anélkül ugyanis a társadalmi akaratot kellene rájukerőltetnünk. De ezen a ponton már összecsapnak a szülői és tanári vélemények, sok oknál fogva. A saját gyereke mindenki számára a legjobb, a tanár viszont össze tudja őket hasonlítani - na ja, azért tanár, csakhogy sok szülő nem tudja ezt elfogadni. A független szakfelügyelet visszahozása viszont a tanárokat tudná, legalábbis időszakonként, összehasonlítani. Kár, hogy a tanár munkája abban a pillanatban megváltozik, amint bejönnek hozzá 'fentről'. Láttam rá számos példát. Amúgy azért hoztam fel a diákokat, mint ellenőrző felet, mert az utolsó általam közvetlenül ismert időszakban már nagyon megszaporodtak a populista diákvéleménykérések és a diákpanaszok egyre nagyobb mértékben való elfogadása -- és legtöbbnyire azok panaszkodtak, akiktől kinyílt a bicska a zsebben, mert a lázadozók általában semmit sem tettek le az asztalra, csak a szájukat nyitották jó nagyra. Amúgy viszont a tanulói vélemények teljes figyelmen kívül hagyása sem lenne helyes, mert vannak értékes és megbízható tanulók is. Ha a köztük meglévő talpnyalókat is sikerül kiszűrni ... na ja, társadalom kicsiben. Nem ez folyik a politikában is? Ahogyan ezeket a híreket figyelem néha, nagyon úgy fest, hogy semmi sem megy úgy továbbra sem, hogy valahogyan jobb lehessen. Hosszú, nehéz szülés lesz ez még. Szólj, ha valami bíztatóról szerzel tudomást ...

tojastobias 2011.06.12. 08:44:29

Ha ez ennyire zavar, akkor menj el te is tanítani, bocsánat "pihenni". Légy te is tanár. Hiszen ebben az országban mindenki ért mindenhez....

Voorhees 2011.06.15. 13:44:02

Te kivel beszélsz, te szerencsétlen, te....? Magaddal? Saját magaddal beszélgetsz? Mikor mondtam én ilyet, hogy tapsolok a tanárok kirúgásának? Idézd már be, mielőtt szétrobban az az okos fejed! Nem járok iskolába, amúgy, de erre nyilván rájöhetnél, ha olvasnál is másokat figyelmesen és nem csak a saját ostoba életképtelen dolgaidra koncentrálnál. Március 15-én nem kell bemenni az iskolába, én ezt mikor helytelenítettem? Épp az a jó benne - ahogy azt kivehetted volna a hozzászólásomból is, ha lenne egy csöpp agyad - hogy elmehet a tanuló és a szüleivel megünnepelHETI megfelelően, ahogy ő akarja és nem pedig úgy, ahogy a tanárok leszervezik neki. (Elég szánalmasak ezek az ünnepek a sulikban, valljuk be)

Voorhees 2011.06.15. 13:56:01

"Kérdezem én mit tanít, hogyan tanít az aki éveken keresztül nem megy el egy kiállításra, egy hangversenyre vagy egy irodalmi estre ami egyébként ingyenes. Tehát nem áll meg az az érvelés sem, hogy nincsen pénze rá. Nem pénze és ideje nincsen hanem igénye." Végre valaki kimondja ezt. Egyik héten épp két irodalomtanárnővel beszélgettem (kedvenc állatfajtám) és meséltem nekik, hogy havonta elmegyek az Operába, de van, hogy többször is. Erre közölték, hogy "jaj, az olyan szép, én is mennék, de hát nagyon drága és ezért nem tudok". Aztán közöltem, hogy talán a harmadikra kellene venni a jegyet a proliknak, ha nincs pénzük - én is ezt teszem. 4-5-6-900Ft oda a jegy és ugyanúgy hallani mindent... Legdrágább jegy, amit valaha kifizettem az Operába, az 1200Ft volt. Aztán csak kussoltak jól. Kiderült, hogy több, mint tíz éve nem voltak az Operaházban, merthogy drága. Hát igen, a páholyokba nem jut el az igényes magyartanárnéni, csak többezerből, ha meg csak proli helyen lehet ülni, akkor már nem is olyan jó buli. Na ezek után inkább mondja azt, hogy nincs rá igénye és akkor nem fogok beszólni....

Chinese singing wordpress 2011.06.15. 20:10:00

A hatalmas élvezettel derogáló megjegyzések közepette szabadjon megjegyeznem, hogy, mint minden szakmában, így a soktízezres (talán százezres) tanári tömegben vannak olyanok is, akiket fentebb említenek az utálkozó hozzászólók. Viszont személy szerint ismerek sok olyat, akik ennek a jellemzésnek éppen ellenkezői. Így sok olyan tanár van, aki vidékről rendszeresen nem csak feljár pesti színházakba és koncertekre, de gyakran visz diákcsoportokat is. A pestiek között is sok színházbajárót ismerek. Viszont ha valaki gyakran jár színházba, vajon mikor javítja ki a rendszeres fogalmazásokat? Egy korábbi hozzászóló szerint Mo-on átlak kevesebb, mint 10 tanuló jut 1 tanárra - érdekes, szinte sohasem láttam 30 alatti létszámú osztályt, akik az idegen nyelveken kívül általában minden órán együtt vannak. Nos, mennyi ideig tart egy átlagos, 3-4 oldalas heti magyardolgozat kijavítása, ha 1 darabhoz min. 15 perc szükséges? És ha az nagydolgozat, 6-8 oldal? 30 osztályoknál kívánom a hozzászólónak, csinálja pár évig és járjon el közben rendszeresen az Operaházba (esetleg vidékről). Mellékesen mióta tartozik hozzá az operalátogatás a magyartanár teendői közé és miért lenne szükséges? A színház nem elég? Minden kötelező olvasmány ismételt újraolvasása és irodalmi folyóiratok küvetése nem elég? Ha Mo-on az egyik legfontosabb és legkárosabb tendencia a családok életében az egyre növekvő munkateher és a gyerekek ezzel járó otthoni elhanyagolása, akkor honnan veszi valaki a bátorságot, hogy még ennél is többet elvárjon pl. a magyartanároktól és állatfajtának nevezze??? Ha nem vette volna észre a hozzászóló, a magyartanár is lehet családos és a gyerekével is kell néha törődnie, nem? Hozzáteszem, nem vagyok magyartanár, csak kiváló munkát végző kollégáim emlékezetére háborodtam fel. Amúgy a MÁOperaházba én sem járok már évtizedek óta, mert sem időm, sem kedvem nem volt végigülni ezt a műfajt az utóbbi évtizedek magyar színvonalán - inkább részleteket hallgatok felvételekről, koncertekre járok, vagy magam zenélek. Remélem, ez azért megüti a mércét zenei szempontból ... Amúgy tanárként nekem sincs sok közöm a zenéhez, remélem, hozzászólónknak viszont ez szakmai szükséglet, az homályosította el látását.

Voorhees 2011.06.20. 11:00:22

Látom, nem megy át, amit írok, de mindegy is.